در معماری روز و مدرن فضا سازی، حمام یکی از آیتم های مهم طراحی به شمار می رود و استفاده از شیشه به دلیل شفاف بودن، زیبایی و آنتی باکتریال بودن، متداول ترین متریال مورد استفاده در سرویس بهداشتی و کابین های دوش می باشد. کابین دوش شیشه ای باعث می شود فضای پیرامون دوش آب خیس نشود که این خود بر پاکیزگی فضای حمام و سرویس بهداشتی می افزاید.

استفاده از کابین دوش شیشه ای به دلیل کم بودن فضا در آپارتمان های امروزی جزء مهم سازه های مسکونی به شمار می رود. با توجه به فضای کمی که امروزه برای محیطی همچون سرویس بهداشتی و حمام در نظر گرفته می شود، وان ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و به جای آن ها از حمام شیشه ای فریم لس یا فریم دار استفاده می شود. با استفاده از کابین های مخصوصی که از شیشه برای حمام ساخته می شود، فضای مورد نظر بهینه و قابل استفاده تر خواهد شد و در واقع بهره وری آن افزایش می یابد. در واقع می توان گفت امروزه فضا به گرانبهاترین کالا در شهرها تبدیل شده است و با استفاده از کابین دوش شیشه ای می توانید در فضا صرفه جویی کنید.


کابین دوش شیشه ای چیست؟

اگر در حال بازسازی خانه و حمام خود هستید، زمان بسیار خوبی برای نصب کابین دوش شیشه ای است. اگر حمام شما هنوز به یک وان حمام و پرده دوش مجهز است، پس باید بدانید که یک کابین دوش شیشه ای می تواند ظاهر شیک و مدرن تری به حمام شما بدهد، علاوه بر این، این کابین ها در مقایسه با وان های سنتی، دارای مزایای ایمنی و سلامتی هستند. کابین دوش شیشه ای یا دور دوشی شیشه ای وسیله ای برای تقسیم فضا در محیط حمام می باشد که با استفاده از آن می توان فضاهای مختلف یک حمام از جمله سرویس بهداشتی و روشویی را از محلی که فرد دوش می گیرد جدا و مجزا نمود. با استفاده از کابین دوش شیشه ای علاوه بر جدا سازی فضا و عدم خیس شدن سایر قسمت های حمام در حین استحمام، محیط مورد نظر از لحاظ زیبایی نیز جلوه بیشتری پیدا خواهد کرد. یکی دیگر از ویژگی های حمام شیشه ای این است که با استفاده از شیشه های مات، شیشه دکوراتیو و یا سندبلاست می توان مانع دید فضای داخل کابین از بیرون شد. کابین دوش شیشه ای تنها به بهبود ظاهر و کیفیت حمام شما کمک نمیکند، بلکه در درجه اول برای کاهش فضای اشغالی، نگهداری و نظافت آسان حمام و ایمنی بیشتر آن طراحی شده است.

کابین دوش شیشه ای یک کابین جدا معمولاً با پانل های پشتی و یک سینی دوش در کف است، بنابراین تمام سطوح داخلی آن آب بندی شده و ضد آب هستند، این بدان معنیست که شما نیازی به کاشی کاری دیوارهای پشت آن ندارید. در واقع می توان کابین دوش را نوعی پارتیشن شیشه ای در نظر گرفت که با ویژگی های خاصی در گوشه ای از فضای سرویس بهداشتی قرار می گیرد. برای دور دوشی شیشه ای می توان از دو مدل کابین دوش شیشه ای فریم دار و کابین دوش شیشه ای فریم لس استفاده نمود که هریک از آن ها بر اساس علاقه و نیاز محیط قابل تولید می باشند. به دلیل زیبایی و جلوه بیشتر امروزه کابین دوش شیشه ای فریم لس از استقبال بیشتری برخوردار بوده، این نوع از پارتیشن های شیشه ای حمام به علت عدم استفاده از فریم سبب می شود محیط رشد قارچ و میکروب کمتر بوده و در نتیجه بهداشتی تر از دیگر کابین ها باشد.


"پارتیشن فریم دار حمامی"


شرایط ساخت کابین دوش شیشه ای

پیش از آن که اقدام به ساخت کابین دوش شیشه ای شود می بایست ابعاد حمام و فضای موجود برای کابین اندازه گیری شده تا بر اساس آنها تولید صورت گیرد. برای ساخت کابین دوش شیشه ای از شیشه سکوریت یا شیشه میرال در ضخامت های مختلف استفاده می شود تا به وسیله آن استحکام کابین دوش در برابر ضربه بیشتر و مقاومت در برابر تغییرات دمایی نیز افزایش یابد. همچنین اگر این کابین های دوش شیشه ای بشکنند لازم نیست نگران ایمنی افراد باشید، زیرا شیشه سکوریت در صورت شکستن به تکه های کوچک و بدون لبه تیز تبدیل می شود که خطر جانی به همراه ندارد. پس از ساخت و تولید شیشه سکوریت در ابعاد مورد نظر و همچنین ساخت یراق آلات و فریم ها که عموما برای جلوگیری از زنگ زدگی از جنس استینس استیل Stainless Steel هستند، آن ها را در مکان مورد نظر به دیوار نصب کرده و شیشه های نشکن به دقت در داخل آن ها قرار می گیرند. درب شیشه ای کابین دوش نیز نسبت به مدل انتخاب شده در مرحله آخر نصب و اجرا می شود.


کابین دوش فریم لس


ضخامت های مختلف کابین دوش شیشه ای

اگرمی خواهید کابین دوش شیشه ای انتخاب کنید، باید شیشه ای با ضخامت مناسب نیز تعیین کنید، البته در این خصوص مشورت با یک متخصص تولیدات شیشه ای توصیه می شود. یکی از چالش های تولیدکنندگان شیشه، ساخت کابین های دوش شیشه ایست که به اندازه کافی ضخیم باشند تا یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کنند، در عین حال به اندازه کافی سبک باشند تا راحت روی دیوار نصب شوند. معمولاً دو گزینه ضخامت برای کابین دوش شیشه ای فریم لس وجود دارد: 9.6 و 3 سانتی متری؛ کابین دوش شیشه ای فریم دار نیز در دو سطح ضخامت معمولی موجود است: 8 و 3.5 سانتی متری.

بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد ضخامت درب دوش شیشه ای، با یک متخصص مشورت کنید تا به شما در تعیین وزن قابل حمل دیوارهای اطراف کمک کند. از آنجایی که کابین دوش شیشه ای ضخیم و سنگین هستند، نصب آنها بر روی دیوار ضعیف میتواند آسیب های جدی و هزینه های اضافی برای شما به همراه داشته باشد. کارشناسان متخصص در نصب انواع شیشه برای کابین حمام:

  • توانایی تحمل وزن دیوارها را ارزیابی می کنند، که بر ضخامت کابین دوش شیشه ای تأثیر می گذارد.
  • ارتفاع درب های شیشه ای دوش را برای فراهم کردن تهویه کافی کابین، در نظر می گیرند.
  • در دسترس بودن نور در محفظه دوش را بررسی می کنند، که ممکن است بر انتخاب نوع شیشه شما تأثیر بگذارد.
  • شیشه های نازک نمی توانند به اندازه شیشه های ضخیم تر، انواع حکاکی را تحمل کنند.

انواع کابین دوش شیشه ای

کابین دوش شیشه ای در طرح های متنوعی عرضه می شود که از نظر ظاهری بسیار زیبا و چشمگیر هستند، به همین دلیل آنها محبوبیت زیادی در بین سازندگان به دست آورده اند و مورد تقاضای صاحبان خانه برای طراحی فضای داخلی شگفت انگیز حمام هستند. دور دوشی شیشه ای نه تنها نقش مهمی در نگهداری آب در حمام ایفا می کنند، بلکه سبک کلی حمام را تغییر داده و زیبایی آن را نیز بهبود می بخشد. انواع کابین دوش شیشه ای عبارتند از:

1-   کابین دوش شیشه ای بدون قاب Frameless

کابین های دوش شیشه ای فریم لس ضخیم اند و برای حمایت از لبه های خارجی آن به فلز متکی نیستند. این کابین ها حس تمیز و مدرنی را ایجاد میکنند و برای افرادی که می خواهند سنگکاری دقیق، طراحی کاشی یا چنین طرح هایی را به نمایش بگذارند، انتخاب محبوبی هستند.

2-   کابین دوش شیشه ای فریم دار Framed

این کابین های دوش از شیشه سکوریت یا سایر شیشه های ایمنی ساخته شده اند و به طور کامل توسط فریم احاطه و پشتیبانی می شوند. در حالی که کابین دوش شیشه ای فریم دار جایگزین ارزان تری هستند، اما این قابلیت را دارند که به اندازه گزینه دیگر زیبا ظاهر شوند، در واقع، قاب ها می توانند حمام را برجسته کنند.

3-   کابین دوش شیشه ای نیمه بدون قاب Semi-frameless

کابین های دوش شیشه ای نیمه بدون فریم دارای فلز در اطراف کل ساختار هستند، اما در اطراف درب شیشه ای دوش فریم ندارند. این درب های دوش گزینه های عالی برای افرادی هستند که به دنبال جذابیت حمام فریم لس مقرون به صرفه هستند.


حمام شیشه ای


انواع درب های حمام شیشه ای

در نظر گرفتن نحوه ورود و خروج به کابین دوش شیشه ای یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین اینکه کدام نوع برای شما مناسب است می باشد. در زیر سه سبک باز کردن رایج درب های شیشه ای برای حمام وجود دارد که هریک برای ساخت و نصب شیوه های متفاوتی دارند:

•    درب های حمام کشویی یا ریلی: این درب های شیشه ای روی هم قرار می گیرند و با حرکت به شکل کشویی در طرفین باز می شوند. اگر حمام شما کوچک یا باریک است، درب های شیشه ای کشویی راهی عالی برای صرفه جویی در فضا هستند که معمولا در کابین دوش شیشه ای فریم لس به کار گرفته می شوند.

•    در شیشه ای چرخشی یا لولایی: بسیاری از کابین های دوش شیشه ای دارای در چرخشی هستند، این درها هنگام باز شدن به سمت بیرون حرکت می کنند، مانند بسیاری از درهایی که روزانه با آنها روبرو می شوید. این نوع دربهای کابین دوش می توانند به سمت بیرون، داخل یا هر دو سمت حرکت کنند.

•    درهای شیشه ای تاشو: اگر فضای کافی برای درب چرخشی ندارید اما به فضای ورودی وسیع تری از حالت کشویی نیاز دارید، درب های شیشه ای تاشو راه حل خوبی هستند. این درهای شیشه ای حمام نه تنها قابلیت های سفارشی سازی را اضافه می کنند، بلکه حال و هوای یکپارچه سازی را نیز به اتاق می دهند.


دسته بندی های دیگری برای انواع کابین دوش شیشه ای وجود دارد، همانند:

•    پارتیشن شیشه ای حمام که دارای وسعت زیادی هستند و در جدا سازی حمام مستر که در اتاق خواب ها قرار گرفته است استفاده می شود.

•    کابین دوش دیوار به دیوار که در واقع یک درب شیشه ای حمام می باشد و به دیواره های کناری متصل می شود.

•    کابین های دوش گوشه ای که در کنج اتاق خواب یا سرویس بهداشتی قرار میگیرند و دارای سینی دوش برای جلوگیری از نفوذ آب به فضای بیرونی می باشند.


در زمان خرید کابین دوش شیشه ای چه مواردی اهمیت دارند؟

برای انتخاب یک حمام شیشه ای باید در مورد برخی از گزینه های آن اطلاعات داشته باشید تا به شما کمک کند که کدام کابین را انتخاب کنید. مهمترین ویژگی های کابین دوش شیشه ای عبارتند از:

✓    نوع درب کابین دوش شیشه ای

کابین های دوش به طور معمول دارای دو گزینه درب هستند: کشویی و چرخشی. به درب های چرخشی درب های محوری یا درب های لولایی نیز گفته می شود، این نوع درب ها برای حمام های بزرگ بهترین انتخاب هستند. درهای کشویی برای حمام های کوچک و کابین های دوش کوچکتر بهترین هستند زیرا برای چرخش به سمت داخل یا خارج نیازی به فضای اضافی ندارند.


کابین شیشه ای حمام


✓    نوع شیشه مورد استفاده در کابین ها

هنگام طراحی کابین دوش شیشه ای به یک نوع یا حتی یک رنگ از شیشه محدود نمی شوید؛ در حالی که شیشه شفاف و بدون بافت همیشه یک گزینه است، در عوض می توانید شیشه های رنگی یا دارای بافت را انتخاب کنید. اگر می خواهید حمام تا حد امکان ساده به نظر برسد، شیشه شفاف و بدون بافت گزینه خوبی است، با این حال یک سایه منحصر به فرد از شیشه های رنگی نیز می تواند برای تکمیل دکوراسیون حمام و در عین حال حفظ حریم خصوصی اضافی انتخاب شود. همچنین در انتخاب کابین دوش شیشه ای می توانید به جای شیشه شفاف، از شیشه های دکوراتیو یا شیشه های مات استفاده کنید تا حریم خصوصی را افزایش دهید.

✓    سبک قاب حمام شیشه ای

همانطور که گفته شد کابین دوش شیشه ای در دو نوع فریم دار و بدون قاب (فریم لس) عرضه می شود. کابین دوش قاب دار دارای فریم های فلزی است که شیشه دوش را پشتیبانی می کند، در حالی که کابین دوش فریم لس دارای شیشه های ضخیم تر و قوی تری هستند که بدون این قاب از نظر ساختاری پایدار هستند.

✓    سبک محدود کردن دور دوشی

کابین دوش شیشه ای در طرح های دارای حاشیه و بدون حاشیه موجود است و هر سبک آن مزایایی دارد. حاشیه کابین دوش به نگه داشتن آب در حمام کمک می کند و می تواند یک مهر و موم محکم تر ایجاد کند تا بخار و گرما را در کابین نگه دارد. داخل کابین های دوش شیشه ای بدون حاشیه راحت تر است، ظاهر دوش مدرن تری را ارائه می دهد و در صورت تمایل، حتی لازم نیست کاملاً محصور باشد، به کابین های بدون حاشیه، دوش های یک سطح نیز می گویند.


مزایای کابین دوش شیشه ای

کابین های دوش شیشه ای نه تنها ظاهری مدرن دارند، بلکه سبک خاصی را به خانه و سرویس بهداشتی اضافه می کنند. مزایای بدیهی حمام های شیشه ای جلوگیری از پاشش آب به دیگر قسمت های حمام و تقسیم بندی محیط حمام، اشغال فضای کم تر و جایگزینی مناسب برای وان و خشک نگه داشتن سایر بخش های حمام و سرویس بهداشتی و عاری شدن از باکتری با محدود کردن آب داخل کابین دوش شیشه ای می باشد. علاوه بر این ها هنگام تعویض وان حمام خود با کابین دوش شیشه ای، می توانید به سایر مزایای زیر توجه داشته باشید:

✓    دوام و ایمنی کابین دوش شیشه ای

هنگام جستجوی کابین دوش مناسب برای خانه خود، کابین های شیشه ای ممکن است اولین انتخاب نباشند زیرا ممکن است در مورد استحکام شیشه نگرانی داشته باشید. البته این نباید ذهن شما را درگیر کند، زیرا درب و کابین های دوش از شیشه های مقاوم مانند شیشه سکوریت یا شیشه لمینت ساخته شده اند که بارها و بارها ثابت کرده اند که تقریباً در برابر هر ضربه احتمالی در فضای داخلی خانه مقاومند. از طرف دیگر کابین دوش شیشه ای ایمن تر از پرده های حمام است، زیرا این پرده ها اگر خیلی محکم کشیده شوند، می توانند جدا شوند و احتمال زمین خوردن را افزایش دهند، بنابراین یک کابین دوش شیشه ای احتمال لیز خوردن و تصادفات مرتبط با حمام را تا حد زیادی کاهش می دهد.


✓    افزایش زیبایی محیط حمام با استفاده از دوش شیشه ای

اول از همه، یک کابین دوش شیشه ای سبک مدرنی را به سرویس بهداشتیتان اضافه می کند که همتا ندارد. یکی دیگر از مزایای استفاده از کابین دوش شیشه ای این است که می توانید آن را مطابق با نیاز و مدل دلخواهتان دکوراسیون کرده و تغییر دهید. طیف گسترده ای از کابین ها و پارتیشن های شیشه ای قابل تغییر در بازار ارائه می شود، که میتوانید از انواع شیشه های بافت دار، شیشه مات و شیشه های دکوراتیو برای ایجاد حریم خصوصی دوش و جذابیت زیبایی شناختی عالی استفاده کنید. گزینه هایی که برای انتخاب انواع کابین دوش شیشه ای وجود دارند، تقریباً نامحدود هستند؛ از انواع شیک و مدرن بدون قاب گرفته تا انواع بلوک و دارای فریم ، انواع مختلفی از کابین دوش شیشه ای وجود دارد که آماده نصب هستند یا می توانند به صورت سفارشی برای خانه شما ساخته شوند.


کابین دوش شیشه ای فریم لس


✓    ظاهر بزرگتر حمام های شیشه ای

شیشه ای که کابین دوش را احاطه کرده است، حمام کوچک را از نظر بصری مانند پرده مات به دو بخش تقسیم نمی کند و حتی با عبور نور فضای حمام را بزرگ تر نشان میدهد. به همین دلیل کسانی که حمام کوچکتری دارند می توانند از کابین دوش شیشه ای با درب کشویی استفاده کنند تا بزرگتر به نظر برسد و همچنین فضای زیادی را اشغال نکند. علاوه بر این، یک کابین دوش شیشه ای می تواند جریان هوای بیشتری را در مقایسه با کابین های فلزی کاملاً بسته یا پرده های معمولی ایجاد کند.


✓    نگهداری و نظافت آسان کابین دوش شیشه ای

پرده های حمام سنتی، محیط را به بستری برای رشد کپک در یک حمام مرطوب و بخار تبدیل می کند اما شیشه به دلیل غیر متخلخل بودن، در برابر کپک بسیار مقاوم است. از طرف دیگر کابین های دوش شیشه ای بسیار بادوام هستند و به ندرت نیاز به تعمیر دارند، همچنین شما به راحتی می توانید مداوما با یک دستمال آن را تمیز کنید؛ و برای نظافت بهتر می توانید از روش های تمیز کردن شیشه حمام مانند استفاده از سرکه سفید یا آب لیمو و نمک بهره ببرید تا حمامی تمیز و زیبا داشته باشید.


✓    افزایش ارزش ملک با سازه های شیشه ای

اگر به فکر فروش خانه خود هستید، یک کابین دوش شیشه ای می تواند به هزینه خانه شما اضافه کند و اگر به دنبال قیمت بالاتری نسبت به قیمتی هستید که برای آن ارزیابی شده است، آن را یک انتخاب ایده آل می کند. در صورتی که قصد ندارید به این زودی خانه خود را بفروشید هم جایگزین کردن حمام قدیمی با یک کابین دوش شیشه ای انتخاب مناسبی برای بازسازی دکوراسیون و افزایش ارزش ملک شما می باشد.


قیمت کابین دوش شیشه ای

برای تعیین قیمت کابین دوش شیشه ای نیاز به بازدید محل نصب به جهت برآورد میزان شیشه مورد نیاز توسط کارشناسان می باشد. همچنین نوع شیشه سکوریت که انتخاب می کنید از نظر ضخامت، طرح و یا مات بودن از جمله مواردی می باشند که تاثیر زیادی بر قیمت پارتیشن شیشه ای حمام دارند. اینکه کدام یک از انواع کابین دوش شیشه ای را می خواهید هم به دلیل استفاده از انواع یراق آلات، داشتن یا نداشتن فریم و نوع باز شدن درب آن می تواند در هزینه کابین شیشه ای تفاوت ایجاد کند.


چنانچه قصد خرید کابین دوش شیشه ای را دارید می توانید با کارشناسان شرکت شیشه ترنج تماس حاصل نموده تا با انواع مدل های این حمام های شیشه ای آشنا شده و از قیمت دقیق آنها مطلع شوید.

کابین دوش شیشه ای فریم لس

Toranj Glass

کابین دوش شیشه ای فریم لس

کابین دوش شیشه ای که با نام های مختلفی همچون دور دوشی شیشه ای یا حمام شیشه ای شناخته می شود ، به عنوان وسیله ای پر کاربرد امروزه در حمام ها مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این محصول که متریال اصلی آن از شیشه سکوریت می باشد فضایی که برای استحمام در حمام در نظر گرفته می شود را محصور کرده و همانند یک اتاقک شیشه ای عمل می نماید.

کابین دوش شیشه ای فریم دار

Toranj Glass

کابین دوش شیشه ای فریم دار

استفاده از حمام شیشه ای به دلیل مزایای زیادی که دارد امروزه مورد استقبال عموم قرار گرفته است. با توجه به کارایی کابین دوش و زیبایی که با استفاده از آن در حمام حاصل می گردد ، بسیاری از معماران و طراحان برای طراحی دکور حمام از این دور دوشی شیشه ای استفاده می نمایند.