شیشه لمینت یا چند لایه Laminated glass معمولاً زمانی که امنیت و آسیب دیدگی نگران کننده باشد، به عنوان شیشه ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور گسترده ثبت شده که شیشه های لمینت در حدود سال 1903 زمانی که ادوارد بِنیکتوس از یک تصادف آزمایشگاهی الهام گرفت، اختراع شد؛ تولید شیشه های لمینت اولیه کند و چالش برانگیز بود، به این معنی که گران نیز بودند.


شیشه لمینت چیست؟

شیشه های چند لایه مانند یک صفحه شیشه ای به نظر می رسد و در واقع از نظر ظاهری از نمونه های معمولی قابل تشخیص نیستند. شیشه لمینت نوعی شیشه ایمنی است که با اعمال گرما و فشار بر روی دو یا چند لایه شیشه تقویت شده با حرارت ساخته می شود که توسط یک لایه میانی، از هم جدا می شوند. کار لایه داخلی این است که قطعات شیشه را در صورت برخورد با ضربه ای که به طور معمول باعث خرد شدن آن می شود، مانند طوفان باد، انفجار بمب، گلوله یا ورود اجباری به هم بچسباند. پیوند بین شیشه و لایه میانی برای جذب نیروی برخورد تصادف و مقاومت در برابر شکستگی ترکیب می شود و در صورتی که شیشه بشکند، خرده ها به جای اینکه از هم بپاشند و به طور بالقوه باعث آسیب شوند، به لایه میانی می چسبند. این لایه میانی شیشه لمینت می تواند شفاف یا رنگی باشد.

موارد معمول استفاده از شیشه های چند لایه:

•    نورگیرها و سقف های شیشه ای

•    پنجره ها و درب های شیشه ای

•    کفپوش شیشه ای

•    شیشه جلو اتومبیل

•    نماهای شیشه ای ، نرده و پله شیشه ای

•    آکواریوم یا محفظه حیوانات


انواع شیشه لمینت

شیشه لمینت به شیشه ایمنی نیز معروف است و لغت لمینت در واقع اشاره به چندین لایه بودن آن دارد. به غیر از شیشه، در لایه های میانی از مواد مختلفی استفاده می شود که معمول ترین آنها PVB، EVA و SGP هستند که باعث تفاوت انواع شیشه های لمینت میشوند. رایج ترین آنها عبارتند از:

1-      پلی وینیل بوتیرال PVB متداول ترین لایه میانی در شیشه های لمینت میباشد که در شیشه های خودرو کاربرد فراوان دارد. روش پردازش PVB بسیار پیچیده است و نیاز به گرما و رطوبت زیاد دارد؛ به طوری که به دمای اتوکلاو بین 120 تا 130 درجه و فشار 1.0-1.3 مگاپاسکال نیاز است. PVB از ایمنی، عایق صوتی، شفافیت و مقاومت در برابر اشعه UV برخوردار می باشد، اما در برابر آب ضعیف بوده و هنگامی که برای مدت طولانی در محیط مرطوب قرار بگیرد لایه برداری از آن آسان است.


شیشه لمینت


2-      هزینه تولید شیشه لمینت EVA بالاتر است و دمای ذوب پایین تری دارد، به طوری که می تواند در دمای 110 درجه سانتیگراد پردازش شود. EVA می تواند تحت فرآیندی مانند کشیدن سیم و حکاکی در لایه بسیار نازکی قرار گیرد و یک شیشه تزئینی زیبا با طرح و نقش تولید کند. لایه EVA مقاومت خوبی در برابر آب دارد اما مقاومتش در برابر اشعه ماوراء بنفش ضعیف است؛ در معرض آفتاب طولانی مدت زرد و سیاه می شود، بنابراین عمدتاً برای پارتیشن های داخلی استفاده می شود.

3-      SGP را فیلم بین لایه ای یونی (SentryGlas Plus) می نامند که یک لایه با کارایی بالاست به صورتی که ظرفیت تحمل لایه میانی SGP دو برابر نوع PVB است، همچنین تحت همان بار و ضخامت، انحراف خمشی شیشه چند لایه SGP یک چهارم PVB و مقاومت در برابر پارگی 5 برابر آن است. شیشه لمینیت SGP بدون رنگ و شفاف، مقاوم در برابر رطوبت و ضد اشعه ماورا بنفش است، بعد از تابش مستقیم آفتاب و قرارگیری طولانی مدت در باران، تغییر رنگ نمیدهد.


شباهت ها و تفاوت های شیشه لمینت و شیشه سکوریت چیست؟

هر دو شیشه لمینت و سکوریت از انواع شیشه ایمنی استاندارد هستند و استحکام بالایی نسبت به شیشه آنیل شده دارند. به همین دلیل از هر دوی آنها می توان برای کاربردهای ایمنی، جلوگیری از ورود اجباری، بلایای طبیعی و تاثیرات انسانی استفاده کرد.

شیشه سکوریت یک تکه است، در حالی که شیشه لمینت از دو یا چند لایه و یک لایه میانی تشکیل شده، لایه میانی وینیل شیشه لمینت اشعه UV را فیلتر می کند و از شیشه سکوریت شکننده تر اما مقاوم تر در برابر نفوذ است. فرایند تولید شیشه سکوریت توسط یک کوره تمپرینگ انجام می شود که ابتدا شیشه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود؛ اما روند تولید شیشه لمینت با چند لایه شیشه آماده و یک لایه پلاستیکی خاص انجام می شود. هنگام شکستن، شیشه سکوریت به ذرات بسیار ریز و تقریبا گرد تبدیل می شود، در حالی که قطعات شیشه لمینت بزرگتر و شبیه به شیشه آنیل شده خواهند بود، اما به لایه میانی خواهند چسبید.


مزایای شیشه لمینت

شیشه های چند لایه یک ماده شیشه ای با دوام و همه کاره هستند که مزایای زیادی را به همراه دارند، مهمترین مزایای آنها عبارتند از:

✓    اصلی ترین مزیت شیشه لمینت عملکرد ایمنی آن است؛ مانند شیشه ای که در پنجره های اتومبیل استفاده می شود. شکستن شیشه های چند لایه سخت است و امنیت بیشتری در برابر آسیب های تصادف، تلاش برای شکستن و شرایط شدید آب و هوایی فراهم می کند؛ به طور کلی شش تا هشت برابر قوی تر از شیشه معمولی است.

✓    شیشه های چند لایه همچنین می توانند به کاهش ورود صدا کمک کنند، به خصوص هنگامی که با شیشه های دوجداره استفاده می شود.

✓    پنجره ها و نماهای شیشه ای که با شیشه لمینت طراحی شده اند، می توانند بیش از 99.9 درصد از اشعه ماوراء بنفش را به داخل را فیلتر کنند، این اشعه می تواند وسایل و فرش ها را کدر کند.

✓    یکی از بزرگترین مزایای شیشه های لمینت این است که در صورت شکستن، شیشه های شکسته به جای سقوط روی زمین به لایه میانی پلاستیکی می چسبند.


شیشه های لمینت


آیا شیشه لمینت معایبی هم دارد؟

همانطور که گفته شد شیشه های لمینت مزایای فراوانی دارند که سبب شده استفاده از آنها در مکان های بسیاری مخصوصا شیشه های اتومبیل ها جا بیفتد و تنها نقطه ضعف این شیشه های ایمنی را می توان در زمان نصب آنها در نظر گرفت. برای استفاده کامل از ویژگی های کاهش دهنده صدا در شیشه های چند لایه، باید آن را به درستی و با تناسب دقیق و با فضای هوای کافی بین دو صفحه نصب کرد، زیرا بیشتر خصوصیات کاهش سر و صدای شیشه لمینت از فضای هوا بین دو شیشه لمینت ناشی می شود نه از خود لایه وینیل. اگر پنجره ها بدون بهره مندی از این فضاهای هوایی نصب شوند، ویژگی های کاهش صدا بسیار کاهش می یابد.

نکته دیگری که هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید شیشه های چند لایه باید در نظر داشته باشید این است بدانید که آنها کمی گرانتر هستند، البته تفاوت قیمت آنها به دلیل استفاده از طلق خارجی می باشد؛ اما برای افرادی که بودجه محدودی دارند، این می تواند یک مسئله بزرگ باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که شیشه لمینت از شیشه استاندارد سنگین تر است، بنابراین باید در مناطقی استفاده شود که بتواند وزن اضافی را تحمل کند.


مقایسه شیشه لمینت و شیشه دوجداره

شیشه هابی لمینت گرما و تابش نور را کاهش می دهند، اما نور ماوراء بنفش را نیز مسدود می کنند، این باعث می شود که برای کاربردهایی که در آن به محافظت توسط شیشه در برابر اشعه های مضر خورشید نیاز دارید، گزینه خوبی باشد. VSG به خوبی شیشه دوجداره نیست، اما جایگزین خوبی برای کاربردهایی است که استفاده از شیشه دوجداره امکان پذیر نیست یا مطلوب نیست. شیشه دوجداره یک مانع عایق ایجاد می کند که بسته به فصل به حفظ گرما در داخل یا خارج ساختمان کمک می کند. شیشه لمینت همچنین می تواند در کاهش سر و صدا و تابش خیره کننده موثر باشد، اما سطح عایق مشابه شیشه دوجداره را ارائه نمی دهد. شیشه های لمینت اغلب به عنوان یک گزینه با صرفه جویی در مصرف انرژی برای بخش های مختلف خانه در نظر گرفته می شود، این به این دلیل است که می تواند به کاهش میزان گرمای از دست رفته در آب و هوای سردتر کمک کند.