معمولا افراد بعد از شنیدن نام آلاچیق به اتاقکی چوبی و بدون سقف یا دیوار فکر می کنند، البته که این تفکر اشتباه نیست اما در دنیای مدرن امروزه با پیشرفت تمام جنبه های زندگی، از مواد دیگری مانند فلز و شیشه نیز در ساخت آلاچیق ها استفاده می شود. آلاچیق ها به طور معمول در فضاهای خارجی و بزرگ استفاده می شوند و آلاچیق های چوبی قدیمی مناسب فضاهای باز و سرسبز بود که در فصول سرد سال یا در زمان گرمای زیاد استفاده از آنها دشوار می شد، به همین دلیل آلاچیق های شیشه ای تا حدودی جای آلاچیق های چوبی را گرفتند. البته آلاچیق های چوبی به دلیل هزینه کمتر و داشتن حس طبیعی هنوز هم در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می گیرند اما برای کسانی که به دنبال تنوع، زیبایی و مدرنیته در طراحی آلاچیق خود هستند، آلاچیق های شیشه ای گزینه بسیار مناسبیست. استفاده از آلاچیق علاوه بر کاربرد آن می تواند باعث افزایش زیبایی و جذابیت محیط نیز بشود و در محیط های جنگلی و فضای باز راحتی بیشتری را برای اقامت افراد فراهم می کند.


آلاچیق شیشه ای چیست؟

آلاچیق شیشه ای یک اتاقک از جنس شیشه است که معمولا برای استراحت و به طور موقت استفاده می شود، البته می توان از آلاچیق ها برای کافی شاپ، گل خانه و ... نیز استفاده کرد. محبوبیت آلاچیق های شیشه ای در زیبایی آنها و امکان اجرای طرح های دلخواه و مدل های روز روی آنهاست، در واقع هیچ محدودیتی برای ساخت آلاچیق شیشه ای وجود ندارد و افراد با سلیقه خود می توانند آن را طراحی کنند. دلیل دیگر محبوبیت آلاچیق های شیشه ای، قابلیت استفاده از آن در هر شرایط آّب و هوایی و هر منطقه ای می باشد و امکانی که برای دید به بیرون و لذت بردن از تماشای زیبایی های طبیعی می دهد. آلاچیق های شیشه ای را می توان در مکان های بسیاری مانند مناطق ساحلی و ییلاقی، ویلاها، تراس های بزرگ، روف گاردن، رستوران ها و مراکز آب درمانی استفاده کرد.


امنیت آلاچیق های شیشه ای بسیار زیاد است و دلیلش استفاده از شیشه سکوریت در ساخت آن می باشد؛ این شیشه ها در برابر سرما، گرما، باد شدید و رطوبت مقاومند. همچنین در فرایند ساخت شیشه های سکوریت به دلیل حرارت بسیار بالا مقاومت آنها افزایش یافته و در صورت برخورد ضربه سنگین و شدید و شکستن، به قطعات بسیار کوچک و بدون لبه های تیز تبدیل می شوند که هیچ صدمه ای به افراد وارد نمی کنند. البته در برخی موارد ممکن است در ساخت آلاچیق شیشه ای و به خصوص سقف آن از شیشه لمینت نیز استفاده شود تا امنیت آن افزایش پیدا کند. شیشه لمینیت از چند لایه شیشه تقویت شده تشکیل شده که در صورت شکستن یک لایه در آن وجود دارد که باعث می شود خرده ه ای شیشه به آن بچسبند.

آلاچیق شیشه ای


انواع آلاچیق های شیشه ای

همانطور که گفته شد، به دلیل خاصیت انعطاف پذیری شیشه در دمای بالا، امکان طراحی و ساخت آلاچیق شیشه ای به مدل های مختلف و دلخواه وجود دارد. آلاچیق های شیشه ای مانند سایر آلاچیق ها می توانند به صورت کاملا بسته، نیمه بسته (بدون سقف یا بدون دیواره با سقف شیشه ای ) باشند. آلاچیق های شیشه ای آماده انواع مختلفی دارند که بر اساس شکل ظاهری به مدل های آکاردئونی، گرد، چهارگوش و ... تقسیم می شوند. آلاچیق های آکاردئونی از شیشه های تاشو روی هم ساخته می شوند و برای استفاده در جاهایی با گردش هوای خوب مناسب هستند. آلاچیق های شیشه ای علاوه بر طرح ظاهری می توانند با متریال دیگری مانند فلز، چوب و آجر یا سیمان نیز ترکیب شوند و مدل های متفاوتی را بسازند. نکته دیگری که می تواند در آلاچیق شیشه ای تمایز ایجاد کند استفاده از شیشه های رنگی و مات و یا جنس های مختلف شیشه برای امنیت بیشتر یا هزینه کمتر می باشد. آلاچیق های شیشه ای می توانند درهای مختلفی از جمله لولایی، تاشو، ریلی و ... داشته باشند که درب های ریلی به دلیل فضای کمتری که نیاز دارند در فضاهای کوچک تر بیشتر استقبال می شوند.


آلاچیق شیشه ای پشت بام

یکی از فضاهایی که امروزه برای استفاده از آلاچیق ها در نظر گرفته می شود، پشت بام ها می باشند، زیرا با توجه به آپارتمانی بودن اکثر خانه ها، فضای کافی در قسمت پشت بام وجود دارد. همچنین کاربرد آلاچیق به خصوص برای گلخانه در پشت بام مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نمی کند و به دلیل وجود آفتاب کافی برای بسیاری از گیاهان مناسب است. استفاده از آلاچیق شیشه ای بسته در پشت بام امکان بهره گیری از نور کافی و جلوگیری از ورود گرما، سرما و رطوبت بیش از حد را در هر فصل سال فراهم می کند. استفاده از شیشه تاشو در ساخت سقف و دیواره های آلاچیق شیشه ای می تواند باعث بهره گیری از هوای آزاد و همچنین به دلیل عایق حرارت بودن جلوگیری از اتلاف انرژی شود. به طور معمول در ساخت آلاچیق های شیشه ای برای بهره گیری بهینه فضا از انواع تاشو و ریلی شیشه بالکنی استفاده می شود. البته برای بهره گیری از آلاچیق شیشه ای پشت بام در ابتدا باید حداکثر وزن قابل تحمل ساختمان و پشت بام باید بررسی شود تا در طولانی مدت خسارتی به ساختمان وارد نشود.


برای مشخص کردن قیمت آلاچیق شیشه ای نیاز است تا عوامل مختلفی مانند اندازه، نوع شیشه بکار گرفته شده، جنس فریم و سایر قطعات استفاده شده بررسی شوند. برای اطلاع دقیق از قیمت آلاچیق شیشه ای می توانید با مشاوران مجموعه ترنج گلس و بیان مشخصات و اندازه دقیق آلاچیق مورد نظرتان تماس برقرار کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.