در سال های اخیر صنعت شیشه تحولات بسیاری داشته و کاربرد انواع شیشه از پنجره ها به در، دیوارهای بیرونی و داخلی، پارتیشن ها، کف، بالکن و سقف نیز گسترش یافته است. استفاده از شیشه در قسمت های مختلف ساختمان چه مسکونی و چه تجاری باعث بزرگتر نشان دادن فضا و بخشیدن ظاهری شیک به آن می شود. همچنین داشتن سقف شیشه ای یا دیوارهای بیرونی از جنس شیشه باعث افزایش ورود نور خورشید به ساختمان می شود که جلوه ای خاص به آن می بخشد. بهره گیری از هرکدام از این کاربردهای شیشه در ساختمان ها، مخصوصا در ابعاد بزرگ نیاز به طراحی، تولید و نصب توسط مجموعه ای متخصص دارد.

انتخاب در بین انواع مختلف محصولات شیشه ای دشوار است و زمانی که این انتتخاب درخصوص سقف های شیشه ای باشد، دشوارتر نیز خواهد شد، زیرا بحث امنیت بیش از قبل اهمیت پیدا میکند.


سقف شیشه ای چیست؟

همانطور که از نامش پیداست سقف های شیشه ای، پانل های شیشه ای هستند که در قسمت بالای یک بنا نسب می شود که معمولا از جنس شیشه سکوریت هستند. این سقف ها که در سال های اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده اند، با توجه به امکان باز و بسته شدن، در دو حالت متحرک و ثابت وجود دارند. برای افزایش امنیت در ساخت سقف شیشه ای سازه های فلزی بسیار محکم نیز بکار برده می شود تا علاوه بر دوام بالا، در برابر تغییرات دما نیز مقاومت داشته باشد. به علت ویژگی شفافیت شیشه، این نوع سقف ها گزینه های بسیار مناسبی برای نوردهی به فضا هستند و می تواند در مصرف برق برای روشنایی نیز صرفه جویی کنند. ویژگی مناسب دیگر این نوع از سقف ها در قیمت آن می باشد که تفاوتی با سایر انواع سقف ها نداشته اما علاوه بر ظاهری مدرن، از شیشه های دوجداره بهره می گیرد که در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی خواهد شد.

ماندگاری سقف شیشه ای به دلیل مقاومت شیشه در برابر اشعه های خورشید و تغییرات آب و هوایی بسیار طولانی بوده و ترک خوردگی یا تغییر رنگ را نخواهد داشت. برای افزایش امنیت و دوام سقف های شیشه ای، از شیشه های تقویت شده استفاده می شود و به دلیل استحکام شیشه و چارچوبش احتمال شکستن آن بسیار کاهش می یابد. همچنین این شیشه ها را لمینت می کنند تا اگر به دلیل ضربه شدید شیشه شکست، خرده های آن در جای خود باقی بمانند و به زمین نریزند.


انواع سقف شیشه ای

یکی از مزایای سقف های شیشه ای این است که نماهای انعطاف پذیری دارند و با توجه به ترجیح شما می توانند در انواع مدل های زاویه دار، گرد یا حبابی به کار گرفته شوند. سقف های شیشه ای به دو دسته پانل های تک یا چندتایی تقسیم می شوند، این اساساً به این معنیست که آنها یا یک صفحه شیشه ای در یک قاب دارند یا چندین شیشه به هم متصل شده اند. همچنین این سقف ها از نظر کاربرد به مدل های زیر تقسیم می شوند:

✓    سقف شیشه ای ثابت:

این نوع سقف های شیشه ای معمولا برای فضاهایی مانند تراس و پاسیو استفاده می شود که به صورت یک پارچه و ثابت نصب شده و بهترین نورگیر برای فضا هستند.


سقف شیشه ای


✓    سقف شیشه ای متحرک:

این نوع از سقف های شیشه ای معمولا در بالکن ها یا مکان های تجاری مانند رستوران ها استفاده می شود که البته امنیت بالایی همم دارد. سقف های شیشه ای متحرک به صورت دستی یا اتوماتیک توسط موتورها جابجا می شوند که در زمان هایی که هوا و دمای هوا خوب است به راحتی امکان باز شدن را فراهم می کنند.

اگر به دنبال داشتن گردش هوای بیشتر در خانه خود هستید، داشتن سقف شیشه ای که بتوانید آن را باز کنید گزینه بسیار خوبی است. با این حال اگر فقط می‌خواهید طراحی زیبا و مدرن در خانه یا محل کار خود داشته باشید و نور طبیعی را به همراه داشته باشد، ممکن است هزینه اضافی سقف شیشه ای متحرک ارزش آن را نداشته باشد. همچنین اگر سقف در ارتفاع زیادی قرار گرفته باشد، ممکن است باز کردن آن سخت تر و در نتیجه احتمال استفاده از آن کمتر باشد. در سقف های شیشه ای متحرک استفاده از شیشه لمینت برای استحکام آن اهمیت بسیاری دارد، همچنین بهتر است شیشه های بکار گرفته شده دارای پوشش ضد لغزش باشند.


✓    سقف شیشه ای فریم لس یا بی فریم:

سقف های شیشه ای نیز مانند سایر بخش هایی که از شیشه ساخته می شوند می توانند دارای قاب بندی در هر بخش باشند یا نباشند که البته سقف شیشه ای فریم لس نمایی یک دست از آسمان را خواهد داشت که باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضا نیز می شود.

✓    سقف بلوک شیشه ای:

این نوع از سقف های شیشه ای توسط کنار هم قرار گرفتن تایل ها و بلوک شیشه ای کوچک به صورت ساده، رنگی، مات و شفاف ساخته می شود.

✓    نورگیر سقفی:

این نوع سقف های شیشه ای همان پنجره هایی هستند که در میان سقف نصب شده و علاوه بر افزایش نور باعث تهویه بهتر هوا نیز می شوند. سقف نورگیر شیشه ای در انواع مختلف ساده و مسطح و گنبدی وجود دارد و در جاهایی مثل پارکینگ، پاسیو، حیاط خلوت و استخر استفاده می شود.


شیشه مورد استفاده در سقف های شیشه ای

وقتی نوبت به طراحی سقف شیشه ای می رسد، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک شیشه در سقف خود داشته باشید یا چندین شیشه به هم متصل شوند. سقف های شیشه ای تک پنل برای محیط های کوچکتر مناسب هستند، به خصوص اگر می خواهید هزینه ها را کاهش دهید، آنها می توانند مناظر صاف و یک تکه ایجاد کنند. برای کسانی که به دنبال ایجاد یک سقف شیشه ای بزرگ هستند، پنل های چندتایی بهترین انتخاب می باشند و اگر به دنبال دریافت حداکثر نور طبیعی هستید، فریم های شیشه ای گزینه ای مناسب برای اتصال پنل های سقف به یکدیگر هستند. از انواع شیشه های ایمنی با ویژگی های مختلف در سقف شیشه ای استفاده می شود که رایج ترین آنها عبارتند از:

شیشه لمینت: این نوع شیشه ایمنی مقاومت و دوام بیشتری در برابر عوامل خارجی دارد، یعنی نه اشعه خورشید و نه باران باعث تخریب شیشه لمینت نمی شوند.

شیشه سکوریت: این گزینه شیشه ای برای محیط های بزرگ یا خارج از منزل ایده آل است و می توان از آن در بالکن یا سقف شیشه ای ساختمان های بزرگ استفاده کرد.


سقف های شیشه ای


مزایای سقف های شیشه ای

سقف های شیشه ای می توانند ظریف و چشمگیر باشند و طوری طراحی شوند که تقریباً در هر فضایی قرار بگیرند، استفاده از این سازه شیشه ای مزایای بسیاری دارد که مهمترین آنها به شرح زیرند:

1-   افزایش نور طبیعی با سقف شیشه ای

نصب سقف شیشه ای یا نورگیر شیشه ای می تواند به میزان قابل توجهی میزان اجازه ورود نور طبیعی به داخل خانه را افزایش دهد. اگر به دنبال یک روش طبیعی برای روشن کردن فضای داخلی خانه خود هستید، سقف شیشه ای یک انتخاب عالی است. سیستم سقف شیشه ای به دلیل خاصیت شفاف خود، نور طبیعی زیادی را به داخل وارد می کند و جایگزینی ایده آل برای نور مصنوعی است. افزایش نور طبیعی در یک اتاق مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

•    ثابت شده که نور طبیعی باعث افزایش سطح شادی در افراد و افزایش احساس خوشبختی می شود.

•    همچنین، نور طبیعی منبع ویتامین D است، به این معنی که می توان با آن زندگی سالم تری داشت.

•    نور طبیعی می تواند بر طراحی های داخلی به شکلی عالی تأکید کند، رنگ ها را برجسته کرده و به افزایش فضای مثبت در فضاهای داخلی کمک می کند.


2-   سقف شیشه ای عایق گرما و سرما

اگر یک تیم مجرب از کارشناسان را برای نصب سقف شیشه ای انتخاب کرده اید، می تواند عملکرد حرارتی خانه شما را افزایش دهد. انتخاب شیشه عایق با ویژگی هایی مانند مقادیر U عالی، کمک می کند تا سطح گرما را در فضای داخلی در طول سال حفظ کند، استفاده از شیشه کم تابش (Low E) که محافظت عالی در برابر گرما و سرما را ارائه می دهد نیز بسیار مفید است. در جایی که تابستان ها گرم و زمستان ها بسیار سرد است، استفاده از شیشه های لمینت برای سقف شیشه ای مناسب تر هستند، زیرا خانه را از ورود هوای بیرون مصون می کند.


3-   صرفه جویی در انرژی توسط سقف های شیشه ای

از آنجایی که سقف های شیشه ای اجازه می دهند نور طبیعی به طور کامل به محیط داخلی منتقل شود، نیاز به استفاده از نورهای مصنوعی را کاهش داده و با جایگزینی پایدار برای روشنایی فضا هزینه های مصرف برق را نیز کاهش می دهد؛ محیط های تجاری می توانند با استفاده از سقف شیشه ای اقتصادی تر شوند. همچنین سقف شیشه ای با استفاده از شیشه های عایق، بازتابنده و ایمنی می تواند گرم کردن خانه در زمستان با منع ورود سرما به داخل و خنک کردن آن در تابستان را به واسطه عدم خروج سرما و ورود گرما، آسان تر کند، بنابراین شما بیش از حد به دستگاه های سرمایشی در ماه های گرم و گرمایشی در ماه های سرد متکی نخواهید بود؛ انرژی کمتری مصرف می کنید و مبالغ قبض هایتان را کاهش می دهید.


4-   سقف شیشه ای ارائه دهنده نمای پانورما

انواع سقف های شیشه ای در عین حال که سرپناهی برای فضای داخلی شما ایجاد می کنند، هیچ مانعی برای نگاه کردن به فضای بیرونی تشکیل نخواهند داد. با چنین نسبت بالایی از لعاب، سقف شیشه ای باعث می شود که فضای داخلی به فضای بیرونی متصل باشد و می توانید در زیر آن بنشینید و عبور ابرها را از آسمان بالا تماشا کنید. حتی زمانی که هوا طوفانی است، نشستن زیر شیشه و گوش دادن به صدای برخورد باران به سقف می تواند آرامش بخش باشد. شیشه، همیشه یک عنصر شیک و براق با ظاهری مدرن است؛ ویژگی های جذاب سقف یا نورگیر شیشه ای، زیبایی شناختی را افزایش می دهند و باعث تاثیر مستقیم بر معماری داخل و خارج از ملک می شوند. مزیت دیگر سقف های شیشه ای بزرگ تر نشان دادن فضای داخلی می باشد، این به این دلیل است که شیشه امکان تجسم کل فضای بیرونی را فراهم می کند و این توهم را ایجاد می کند که محیط داخلی بسیار بزرگتر است.


نورگیر شیشه ای


5-   نگهداری کم و نظافت آسان سقف شیشه ای

سقف های شیشه ای به دلیل تابش نور طبیعی با از بین بردن رطوبت و احتمال کپک انباشته شده در محیط، شرایط نگهداری آن را آسان می کند؛ همچنین مشکلاتی مانند زنگ زدن آهن یا فرسودگی چوب در سقف شیشه ای وجود ندارد و هزینه و شرایط نگهداری آن راحت تر می باشد. شرایط آب و هوایی، باران، باد یا وجود خاک و برگ های درختان روی سقف شیشه ای، آن را کثیف کرده و نیاز به تمیز کردن از بیرون و داخل دارد. پیش از اقدام به خرید سقف های شیشه ای باید درمورد نحوه تمیز کردن آنها تحقیق کنید، زیرا تمیز کردن آنها نیاز به ایستادن بر روی پشت بام دارد که کاری نسبتاً خطرناک است. البته می توانید برای اینکار از شرکت های خدماتی نیز کمک بگیرید، اما گزینه دیگری نیز وجود دارد و آن خرید شیشه هایست که توسط ماده خاصی پوشانده شده که شیشه ها را در تمام طول سال بدون لک نگه می دارد. تکنولوژی این شیشه ها با استفاده از گرمای خورشید برای فعال کردن فرآیند تمیزی کار می کند و هرگونه آلودگی موجود را تجزیه می کند، سپس وقتی باران می بارد تمام کثیفی ها شسته خواهند شد.


6-   محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

با استفاده از شیشه های Low E یا کنترل خورشیدی در سقف های شیشه ای می توانید علاوه بر افراد حاضر در داخل خانه، از لوازم خود در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت کنید، زیرا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند به سلامت انسان آسیب برساند و مبلمان و اثاث خانه را به سرعت خراب کند.


7-   افزایش ارزش خانه با سقف شیشه ای

سقف شیشه ای با طراحی و نصب مناسب می تواند ارزش کلی هر ملک را افزایش دهد، مخصوصاً اگر قصد فروش آن را در آینده نزدیک دارید اینکار انتخاب بسیار خوبیست. یک سقف شیشه ای خوب می تواند فضای اضافی را به شما ارائه دهد، ملک را از نظر بصری جذابتر کند و تا زمانی که از مقررات ساختمانی لازم پیروی کند، مطمئناً ملک شما را ارزشمندتر می کند.


ویژگی ها و کاربردهای سقف شیشه ای

در دنیای امروز شیشه علاوه بر کاربردهای دکوراتیو، بخش بزرگی از ساختار یک بنا را تشکیل می دهند که شامل درب های شیشه ای، پارتیشن، سقف و کف شیشه ای در منازل، ساختمان های اداری، تفریحی و تجاری می شوند. از سقف های شیشه ای در انواع ساختمان های مدرن و با انواع اشکال و حتی رنگ های مختلف استفاده می شود؛ نصب سقف شیشه ای توسط کارشناسان به راحتی و به سرعت انجام شده و با توجه به نوع شیشه که معمولا شیشه دوجداره می باشد، باعث افزایش آرامش محیط داخلی نیز می شود. همانطور که گفته شد چارچوب این سقف ها فلزی و بسیار محکم بوده اما امکان تغییر آن با توجه به مدل انتخابی و ویژگی های پایه وجود دارد. با توجه به اینکه سقف های شیشه ای عایق گرما هستند می توان از آنها برای هر فصلی در تراس ها، مراکز تجاری و حتی در منازل استفاده کرد. با توجه به این ویژگی ها می توان از سقف های شیشه ای در هر قسمت از خانه، اداره یا ساختمان های تجاری استفاده کرد و برای افزایش امنیت از انواع شیشه های ایمنی در ساخت آنها استفاده خواهد شد.

علاوه بر موارد گفته شده، ویژگی های مختلفی وجود دارند که می توانند به سقف شیشه ای شما اضافه شوند که هر کدام خاصیت و هزینه های متفاوتی دارند:

•    حریم خصوصی: استفاده از برخی انواع شیشه مانند شیشه های مات در تولید سقف شیشه ای می تواند علاوه بر فراهم کردن نور طبیعی برای فضای داخل امکان دید همسایگان را از بیرون محدود کند.

•    تنوع طرح: علاوه بر استفاده از شیشه های مات، وجود انواع مدل ها و طرح ها در شیشه های دکوراتیو و شیشه خم ، در کنار حفظ حریم خصوصی، امکان انتخاب های متنوعی را برای سقف شیشه ای فراهم می کند.

•    امنیت: شیشه های سکوریت و لمینت گزینه های مناسبی برای افزایش امنیت سقف در مقابل حوادث طبیعی یا ورود سارقان به ساختمان ها هستند؛ این شیشه ای علاوه بر مقاومت بالا حتی در صورت شکستن، خطری برای افراد حاضر ندارند. سقف شیشه ای متحرک نیز غیرقابل نفوذ بوده و چه به صورت دستی یا اتوماتیک تنها از داخل باز می شود؛ در نتیجه از نظر امنیتی نیز قوی عمل می کند.


مزایای سقف شیشه ای


مقررات ساختمانی برای استفاده از سقف شیشه ای

مانند تمام پروژه های خانه سازی، باید مطمئن شوید که یکپارچگی ساختاری فضای شما در نظر گرفته شده است، این یک الزام قانونیست که در مقررات ساختمانی تعیین شده و باید توسط یک مهندس سازه واجد شرایط انجام شود. شما باید به مهندس ساختمان خود اطلاع دهید که آیا از قاب یا سازه شیشه ای در سقف خود استفاده می کنید یا خیر؛ استفاده از هر دو به محاسبه مهندس نیاز دارند که چه تقویت کننده هایی در دیوار برای تحمل سقف شیشه ای مورد نیاز است. مهندسان ساختمان دقیقاً میزان فولاد مورد نیاز برای ایجاد پایه های نگهدارنده را بررسی می کنند و معمولاً شرایط زمین را ارزیابی می کنند تا ببینند آیا برای طراحی شما به اندازه کافی پایدار است یا خیر؛ در غیر این صورت ممکن است برای ارائه پشتیبانی ساختاری بهتر نیاز به زیرسازی اضافی خانه نیاز باشد.

ساخت همه ساختمان ها و بخش های مختلف آنها باید با مقررات ساختمانی کشور مطابقت داشته باشد و وقتی می خواهید سقف های شیشه ای داشته باشید، شرایط ممکن است کمی مشکل شود. این مقررات بیان می کند که اندازه شیشه در سقف و نورگیر باید حداکثر به 25٪ از سطح کف داخلی محدود شود؛ برای جلوگیری از نقض قوانین، توصیه می کنیم از یک متخصص در خصوص مقررات ساختمانی دقیق مشاوره بگیرید.


قیمت سقف شیشه ای

بسته به محل زندگی شما، اندازه و نوع سقف شیشه ای که به دنبال آن هستید، قیمت ها می توانند بسیار متفاوت باشند، چیزی که می توانید از آن مطمئن باشید این است که افزودن شیشه به بودجه بیشتری نسبت به سقف کلاسیک آجری و تخته ای نیاز دارد. سقف شیشه ای بدون فریم به ساختار شیشه ای نیاز دارد که گران است، بنابراین اگر می خواهید هزینه ها را به حداقل برسانید، می توانید یک اسکلت UPVC یا فلزی تهیه کنید. البته سقف شیشه ای فریم لس نسبت به یو پی وی سی ارزان قیمت ظاهر بهتری دارد و ارزش بیشتری به ملک شما می بخشد. اگر سقف شیشه ای از بودجه شما خارج است، گزینه های دیگری نیز وجود دارند که نور طبیعی و طراحی دکوراسیون مدرن را برایتان به همراه دارند، به عنوان مثال می توانید از نماهای شیشه ای یا نورگیرها در قسمت های کلیدی خانه و محل کار خود استفاده کنید.


شرکت شیشه ترنج به عنوان یکی از برترین شرکت ها در زمینه تولید انواع سازه های شیشه ای مفتخر به ارائه خدماتی نظیر پارتیشن شیشه ای، تولید شیشه سکوریت در انواع گوناگون ، انواع شیشه های دکوراتیو و... می باشد که شما می توانید در صورت هرگونه سوال در این باره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.