از آنجایی که شیشه معمولی نمی تواند در برابر نیروهای بیرونی و شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند، انتخابی ناامن برای کاربردهای خارج از منزل می باشد. بهترین نوع شیشه برای سازه های مسکونی، تجاری و صنعتی شیشه های عایق هستند که چندین لایه شیشه عنصر استحکام را افزایش داده و آن را بادوام تر، انعطاف پذیرتر و ایمن تر می کند. چیزی که شیشه های عایق را به گزینه ای عالی برای پنجره ها و درب های شیشه ای تبدیل می کند، سازگاری آن با فصول مختلف است؛ شیشه عایق در درجه اول برای محافظت از اتلاف انرژی یا افزایش حرارت بیش از حد طراحی شد. قدمت ساخت شیشه های عایق به دهه 1960 برمی گردد که مفهوم صرفه جویی در انرژی رایج شد، اما تا به حال تغییرات زیادی روی آن ایجاد شده و به شکل امروزی درآمده است.


شیشه عایق چیست؟

شیشه عایق به شیشه ای گفته می شود که برای جلوگیری از انتقال حرارت قابل توجه به داخل یا خارج از خانه یا ساختمان ساخته می شود. این نوع شیشه شامل چندین لایه شیشه است که توسط جداکننده های ساخته شده از فلز مانند آلومینیوم یا فوم ساختاری فاصله گرفته اند و این فاصله توسط هوا یا گاز نجیب پر شده است. شیشه عایق اغلب به اختصار IG نامیده می شود و گاهی اوقات شیشه دوجداره نیز نامیده می شود. واحدهای شیشه ای عایق که با شیشه مدرن ساخته شده اند در ضخامت های متعدد موجود هستند و می توانند با شیشه های لمینت یا سکوریت، شیشه با پوشش پایین E یا حتی شیشه تزئینی تولید شوند. شیشه های عایق دارای فواصل بین شیشه 6 میلی متر، 9 میلی متر، 12 میلی متر، 16 میلی متر و حتی 20 میلی متری هستند.


شیشه عایق قوی، انعطاف پذیر، با خواص عایق حرارتی و صوتی عالی، در سراسر جهان کاربردهای بسیاری از خانه ها گرفته تا ساخت و ساز در مقیاس بالا استفاده شده است. چندین لایه شیشه آن را بادوام و مستحکم تر می کند، افزایش استحکام یکی از دلایل اصلی این است که چنین شیشه ای معمولاً برای استفاده تجاری و صنعتی ترجیح داده می شود. این نوع شیشه به طور قابل توجهی به تنظیم دمای داخل خانه کمک می کند و به عنوان مانعی در برابر گرما و صداهای ناخواسته عمل می کند.


شیشه عایق


انواع شیشه عایق

بسته به کاربرد و نیاز کاربر نهایی، شیشه عایق در انواع مختلف موجود است. آنها را می توان برای برآوردن الزامات کنترل صدا، الزامات لرزه ای، مقاومت در برابر گلوله، الزامات مقاومت در برابر طوفان و انفجار، مقاومت در برابر ضربه و انرژی ساخت. با ترکیب محصولات شیشه لمینت، شیشه های رنگی، پوشش های Low-E، پوشش های بازتابنده و غیره، می توان طیف گسترده ای از پنل های شیشه عایق را برای رفع نیازهای مختلف زیبایی شناسی و عملکردی در دسترس قرار داد. واحدهای شیشه ای عایق که با شیشه مدرن ساخته شده اند در ضخامت های متعدد موجود هستند، انواع شیشه های عایق بر اساس مواد پرکننده حفره و پوشش های اضافی متمایز می شوند و عبارتند از:

✔ شیشه عایق پر شده با آرگون

گاز آرگون به طور گسترده ای در پنل های شیشه ای عایق برای پر کردن حفره بین لایه ها یا صفحات شیشه استفاده می شود. گازهای نجیب مانند آرگون معمولاً بر هوا ترجیح داده می شوند زیرا وجود هوا در حفره اغلب باعث می شود شیشه به دلیل درصد بالای رطوبت بخار کند. هوا همچنین دارای خواص عایق کمتری نسبت به همتایان گاز نجیب است اما شیشه عایق پر شده با آرگون به طور قابل توجهی U-Value و عایق صدا را بهبود می بخشد.

✔ شیشه عایق Low-E

شیشه های دارای پوشش Low-E به شیشه های کم تابش نیز معروف هستند که برای کاهش فاکتور UV خورشید و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش طراحی شده اند. پوشش اضافی انتقال حرارت را به حداقل می رساند و آن را به یک عایق موثرتر تبدیل می کند؛ ترکیبی از هر دو پوشش Low-E و فضا یا حفره پر از گاز نجیب منجر به افزایش خاصیت عایق حرارتی می شود. این پوشش ها می توانند اتلاف انرژی را تا 50 درصد کاهش دهند و ایده حفظ انرژی را ترویج دهند.

✔ شیشه های عایق سیلیکونی دوگانه

واحدهای شیشه ای عایق سیلیکونی دوگانه، شیشه های دوجداره مدرنیزه شده هستند ، درزگیرهای سیلیکونی که معمولاً به عنوان PIB شناخته می شود مؤثرترین سد را در برابر رطوبت اتمسفر تشکیل می دهد و به حفظ خواص شیشه عایق کمک می کند. رابط های درزگیر سیلیکونی فوق العاده انعطاف پذیر هستند که آنها را بادوام و برای استفاده تجاری و صنعتی شیشه ای مناسب می کند و از تار و کدر شدن شیشه جلوگیری می کند.


شیشه عایق چه کاربردهایی دارد؟

تطبیق پذیری طراحی باورنکردنی، عملکرد بالا و زیبایی شناختی شیشه عایق، آن را برای کاربردهای مختلف بسیار عالی می کند. این نوع شیشه در ارائه عملکرد عمومی برتر عالی بوده و گزینه ای بادوام تر و ایمن تر از شیشه های معمولی است؛ شیشه دو جداره با حفظ انرژی، یک انتخاب سازگار با محیط زیست است که می توان آن به راحتی بر اساس نیازهای طراحی کاربران ساخته و تغییر داد. همچنین استحکام، خواص عایق و جذابیت بصری آنها نیز قابل افزایش و تغییر می باشد، این دلیل اصلی استفاده روزافزون از شیشه عایق در محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی مدرن است. در زیر برخی از کاربردهای رایج شیشه عایق (IG) آورده شده است:


1- استفاده از شیشه عایق ساختمان های تجاری

شیشه های تجاری نیاز به استحکام و دوام بالا دارند و شیشه های عایق با دوام بالا کاملاً تمام این اهداف را در بر می گیرند. صرفه جویی در مصرف انرژی در محیط های تجاری نیز ضروری است و استفاده از شیشه های دوجداره باعث صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه ها به خصوص هزینه برق می شود.


شیشه عایق دو جداره


2. شیشه دوجداره در ساختمان های مسکونی

عایق حرارتی و صوتی در فضاهای داخلی مسکونی بیشترین نیاز را دارد و شیشه های معمولی برای پاسخگویی به این الزامات ناکافی هستند. شیشه دو جداره به ایجاد فضای آرام در داخل خانه کمک می کند و از ورود صدا و گرمای ناخواسته جلوگیری می کند. تطبیق پذیری شیشه عایق با فصول مختلف، به معنای مانع از ورود گرمای خورشید به فضای داخلی در طول تابستان و مانع از خروج گرمای داخلی به بیرون در زمستان، آن را به محبوب ترین گزینه برای نمای شیشه ای ساختمان ها می کند.


3. دیوارهای شیشه ای، پنجره ها و درها

برای مقابله با نیروهای طبیعی، دیوارها، پنجره ها و درهای بیرونی باید قوی، انعطاف پذیر و بادوام باشند، شیشه عایق بهترین انتخاب برای طراحی فضاهای باز است و به افزایش جذابیت بصری نیز کمک می کند. شیشه های دو جداره برای چنین مواردی را می توان با استفاده از شیشه سکوریت به عنوان لایه های شیشه عایق تقویت کرد.


4. استفاده از شیشه عایق ویترین فروشگاه

ویترین های شیشه ای به جلب توجه رهگذران کمک زیادی می کند، علاوه بر شفافیت، شیشه ویترین فروشگاه باید محکم و انعطاف پذیر باشد تا احتمال شکستگی را از بین ببرد. شیشه عایق به دلیل مزایای حفاظتی اضافی به دلیل وجود چندین لایه شیشه ایمنی، به طور گسترده به عنوان شیشه ویترین استفاده می شود. برای امنیت و حفاظت بهتر، می توان از شیشه های سکوریت شده و با استحکام بالا در تراکم با واحدهای شیشه دوجداره استفاده کرد تا ایمن تر شود.


5. شیشه دوجداره در سقف های شیشه ای

در مناطق گرمسیری، از سازه های شیشه ای عایق بیشتر در سقف های شیشه ای مسکونی و تجاری استفاده می شود، این نوع شیشه ها به تنظیم دمای داخل خانه یا محل کار در هر دو فصل تابستان و زمستان کمک می کنند. سقف های شیشه ای دو جداره نیز به دلیل استحکام بالا و انعطاف پذیری بالا، فشارهای ناشی از باد، باران و برف اضافی را با موفقیت تحمل می کنند.