اگر می خواهید به فضای داخلی خانه خود سبک، کلاس و نوآوری بدهید، شیشه های دکوراتیو قطعاً جواب شماست؛ تمیز کردن و نگهداری آسان این شیشه ها با طرح هایی مطابق با هر سلیقه و بودجه ای آن را به یک انتخاب ویزه تبدیل کرده است. درب های ورودی، میز، پنجره ، قفسه و پارتیشن های شیشه ای منازل و ادارات، می توانید همه این بخش ها را با شیشه های تزئینی طراحی کنید تا علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضا از کاربردهای آن نیز بهره ببرید. بسیاری از مردم تصور می کنند که درب و پنجره ها صرفاً کاربردی هستند، اما این بخش ها فرصتی برای ویژگی های طراحی منحصر به فرد را نیز فراهم می کنند. یک شیشه تزئینی می تواند نقش و نگارهایی را به درب یا پنجره شما اضافه کند و نحوه عبور نور از آنها را تغییر دهد و جلوه های زیبایی در داخل و خارج خانه شما ایجاد کند. گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد، تشخیص اینکه کدام نوع از شیشه های دکوراتیو برای خانه شما بهتر است، می تواند چالش برانگیز باشد.


انواع شیشه های دکوراتیو

شیشه های دکوراتیو تقریباً به این شکل قابل توضیح است، شیشه ای که دارای عناصر تزئینی باشد. شیشه های دکوراتیو کاربردهای مختلفی در فضاهای گوناگون دارند، مهمترین آنها افزودن زیبایی به فضاست، چه طرحی در شیشه درب باشد و چه در آشپزخانه؛ همچنین بسته به نوع شیشه و محل قرارگیری، می تواند  ایمنی و حریم خصوصی را فراهم کند. شیشه های دکوراتیو می توانند اشکال مختلفی داشته باشند که از روش های متفاوتی تولید می شوند؛ بیشتر آنها را می توان در پنجره ها و درب ها و همچنین سایر مصارف مسکونی و شرکت ها استفاده کرد. پرکاربردترین انواع شیشه های دکوراتیو عبارتند از:

شیشه دکوراتیو


1- شیشه مات Frosted Glass:

سطح این نوع شیشه نور را پخش یا پراکنده می کند و ظاهری «مات» دارد و یکی از مواردیست که برای حفظ حریم خصوصی به عنوان مثال در سرویس های بهداشتی و کابین دوش شیشه ای استفاده می شود. شیشه دکوراتیو مات در عین حال که باعث محو شدن فضای داخلی می شود، سبک و گرما را به دکوراسیون داخلی خانه موجود می بخشد. شیشه مات با روش های مختلفی از جمله حکاکی با مواد شیمیایی، استفاده از مواد ساینده، استفاده از جوهر و سندبلاست تولید کرد. (سندبلاست Sandblasting زمانیست که از هوای با سرعت بالا برای پاشیدن جریانی از ذرات بر روی سطح استفاده می شود تا این اثر ایجاد شود.)


2- شیشه طرح دار Patterned glass:

در این روش در دمای بالا (حالت مذاب) و در حالت چکش خوار، روی سطح یک بافت یا طرح نقش می بندد، همچنین به عنوان شیشه بافت دار یا مبهم شناخته می شود و در انواع الگوهای مختلف موجود است. در عین حال که می توانید از شیشه طرح دار برای ایجاد جلوه تزئینی بر روی پنجره های داخلی و خارجی استفاده کنید، این نوع شیشه ها می توانند همزمان حریم خصوصی شما را حفظ کنند.


3- شیشه های رنگی Stained Glass:

این نوع شیشه از قطعات شیشه ای رنگی ترکیبی در یک چارچوب تشکیل شده که برای ایجاد طرح های تزئینی، مانند آنچه در پنجره های موزه ها، مساجد و کلیسا یا خانه های قدیمی می بینید، ترکیب شده اند. شیشه های رنگی را می توان برای هر بخش از ساختمان به صورت سفارشی طراحی کرد، به دلیل رنگ های ظریف و تطبیق پذیری آن، شیشه های هنری به یک روند رو به رشد در میان صاحبان خانه تبدیل شده اند. اغلب بهتر است در هنگام استفاده از شیشه های رنگی در خانه، همه چیز را ساده نگه دارید؛ یک پنجره ساده با پانل های رنگی کوچک می تواند نور زیادی را از خود عبور دهد در حالی که هنوز هم نمایی منحصر به فرد ارائه میکند.


4- شیشه حک شده با لیزر Laser-Etched Glass:

در این نوع شیشه های دکوراتیو، با استفاده از فناوری لیزر تصویری بر روی سطح شیشه حک می شود؛ این روش حکاکی امکان ایجاد طرح های بسیار دقیق، ظریف و با جزئیات بالا را فراهم می کند. اگرچه در این روش از گرما برای حکاکی شیشه استفاده می شود، اما این گرما موضعی است و نیازی به بازپخت مجدد بعدی ندارد.


5- شیشه های خرد شده Fritted Glass:

شیشه های خرد شده وقتی ظاهر خود را به دست می آورند که مینای سرامیکی در دمای بسیار بالا (بیش از 640 درجه سانتیگراد) روی شیشه قرار می گیرد. شیشه های خردشده را می توان با استفاده از فرآیند پوشش کامل، فرآیند سیلک اسکرین یا برگردان سرامیکی از پیش چاپ شده اعمال کرد. این نوع شیشه های دکوراتیو در رنگ ها، طرح ها و شفافیت های زیادی موجود است و برای کاربردهای بیرونی و داخلی استفاده می شود. از آنجایی که این نوع شیشه تزئینی از ذرات شیشه ای رنگی تشکیل شده که ذوب می‌شوند، سرامیک به بخشی دائمی از شیشه تبدیل میشود، بنابراین بادوام بوده و تمیز کردن آن آسان است.


6- شیشه حک شده با اسید Acid-Etched Glass:

شیشه ای که با مواد اسیدی مانند اسید هیدروفلوئوریک از نظر شیمیایی پردازش شده تا سطحی را تولید کند که نور عبوری را پخش کرده و تابش خیره کننده را کاهش دهد شیشه حک شده با اسید نام دارد. می توان از این نوع شیشه تزئینی برای کاربردهای داخلی و خارجی در هر سطحی از شفافیت استفاده کرد، همچنین روی بخش هایی از آینه برای به دست آوردن یک انعکاس مات استفاده می شود. شیشه های حک شده با اسید با دوام هستند، به راحتی تمیز می شوند و مانند پنجره های شیشه ای تصفیه نشده در برابر خراش و لکه مقاوم هستند.


7- شیشه خم Bent/Curved Glass:

همانطور که از نام آن پیداست، شیشه دکوراتیو خمیده با استفاده از حرارت بالا به اشکال خمیده یا منحنی درآورده شده است. امکان ساخت این شیشه های تزئینی به صورت سفارشی وجود دارد و در اشکال مختلف موجود است که امکان نوآوری بسیاری را در طراحی دکوراسیون خانه ها فراهم می کند. همچنین شیشه های خمیده تزئینی را می توان از روش های مختلف حکاکی کرد یا سطح آنها را سندبلاست و رنگی کرد.


8- شیشه های دکوراتیو لمینت Laminated Decorative Glass:

این نوع شیشه تزئینی شامل دو یا چند تکه شیشه است که با یک لایه پلاستیکی در وسط به طور دائم به هم چسبیده اند، لایه های میانی ممکن است به شکل های شفاف یا مات و با رنگ ها و طرح های گرافیکی باشند. شیشه لمینت در صورت شکستن، خرده های شیشه را در جای خود نگه می دارد، لمینت ها ممکن است شامل یک یا چند جزء تزئینی نیز باشند.

شیشه لمینت


9- شیشه نقره ای Silvered Glass:

شیشه نقره ای دارای یک عملیات سطحی برای ایجاد یک ویژگی بازتابنده یا آینه ای می باشد، لایه زیرین ممکن است هر نوع، طرح یا رنگی از شیشه باشد که روی آن ظاهرهای بازتابی مختلفی دارد. به طور کلی به عنوان آینه روشویی، دیوارهای آینه ای، درهای آینه، آسانسور و شیشه های تزئینی و غیره استفاده می شود.


10- شیشه ریخته گری و شیشه فرورفته Cast Glass and Slumped Glass

برای یک پنجره شیشه ای بافت دار که به زیبایی با نور و رنگ تعامل می کند، شیشه های ریخته شده یا فرورفته یک گزینه عالی هستند. هر دو نوع از شیشه دکوراتیو با قالب گیری شیشه داغ در یک الگوی دلخواه تولید می شوند و امکان سفارشی سازی و کنترل بالایی بر روی پرداخت آنها را فراهم می کند. بافت های منحصربفرد باعث می شود این نوع شیشه گزینه مناسبی برای پنجره های شیشه ای کوچکتر باشد.