شیشه های رنگی را می توان روی پنجره ها، نمای شیشه ای، آینه کاری، پارتیشن ها، یا حتی برای تزئین لوازم کوچکی مانند آباژور و صنایع دستی اعمال کرد. نوری که از شیشه های رنگی به داخل عبور کرده، بسیار رنگارنگ می شود و جلوه های شگفت انگیزی ایجاد می کند، نور و سایه جذابیت قوی شیشه رنگی را نشان می دهد.

کاربرد شیشه رنگی سابقه ای بیش از هزار سال دارد و یکی از قدیمی ترین گزینه ها برای تزئین دکوراسیون منازل می باشد. گفته می شود اولین استفاده از شیشه رنگی در قرن هفتم برای تزئین کلیساها و سپس در مساجد بوده که در قرون وسطی در بسیاری از کشورهای جهان رواج یافت. در سال های بعدی و در دوره کوتیک کاربردهای شیشه های دکوراتیو و رنگی کاملاً همه گیر شد و به حداکثر شکوه خود رسید، از شیشه های تزئینی در ساختمان ها با اندازه های بزرگ و طرح های پیچیده استفاده می شد. البته دوران استفاده از شیشه های رنگی و دکوراتیو فقط در عبادتگاه گذشته و در طراحی دکوراسیون مدرن از مزایای این نوع شیشه در خانه ها، دفاتر اداری و مراکز تجاری نیز بهره می برند.


تولید شیشه رنگی

در طول سالها شیشه های رنگی از انواع سنتی به طرح های مینیمالیستی تکامل یافته و علاوه بر ظاهرهای مختلف، از نظر کیفیتی و مقاومت نیز در انواع متفاوتی تولید شده اند. اولین شیشه های دکوراتیو که تولید می شدند از نظر ساختاری هیچگونه کنترلی نداشته و مقاوم نبودند؛ اما به مرور زمان روند تولید آنها نیز تکامل یافت و شیشه های رنگی مدرن مانند رنگی کردن شیشه سکوریت و انواع دیگر شیشه را تشکیل داده است. تکنیک های مدرن ساخت شیشه رنگی به دو روش رنگ آمیزی واقعی شیشه در مراحل تولید و استفاده از یک لایه رنگی روی آن تقسیم می شوند.


کاربرد شیشه رنگی


رنگ کردن شیشه ها با اضافه کردن پودرها یا اکسیدهای فلزی به شیشه در حال تولید انجام می شود، به عنوان مثال کلرید کبالت رنگ آبی و اکسید اورانیوم رنگ سبز و زرد ایجاد می کنند. با استفاده از فرآیندهای جدید تولید شیشه، علاوه بر اینکه هر رنگی قابل دستیابی می باشد، همچنین امکان تولیده جلوه های مختلفی از طرح و رنگ نیز وجود دارد، به عنوان مثال شیشه های رنگین کمانی ودورنگ. روش دومی که برای تولید شیشه رنگی گفته شد، استفاده از یک فیلک رنگی بر روی شیشه است، این فیلم معمولا از جنس پلی اتیلن ترفتالات (PET) می باشد که هر طرف از سطح شیشه یا داخل آن قرار می گیرد. در واقع این لایه میانی همان PVB در شیشه لمینت است مه در هر رنگ و شفافیتی عرضه میشود، این فیلم نه تنها در زمان شکستن شیشه از پرتاب خرده های آن جلوگیری می کند، بلکه زیبایی، شخصی سازی و رنگ را به همراه دارد.


کاربردهای شیشه رنگی در دکوراسیون

شیشه های رنگی مزایایی در عملکرد و زیبایی شناختی برای هر نوع ساختمانی دارند؛ یکی از این مزایا فراهم کردن حریم خصوصی نسبت به شیشه های شفاف استاندارد است. از دیگر مزایای شیشه های رنگی جذب تابش خیره کننده خورشید است که آن را برای سقف شیشه ای گزینه ای ایده آل می کند، همچنین این شیشه گرما را جذب کرده و می تواند مانع ورود اشعه UV نیز شود. استفاده از لایه های PVB رنگی در شیشه لمینت میتواند علاوه ب کاهش ورود تابش های مضر خورشید تا حدود 99درصد، به دلیل ویژگی عایقی که دارد در هزینه های مصرف انرژی برای لوازم گرمایشی و سرمایشی تا حدود زیادی صرفه جویی کند.

زیبایی شناختی شیشه رنگی نیز کاملاً مشهود است؛ این شیشه ها با اجازه دادن به ورود نور در طیف های خیره کننده فیلتر شدن و ایجاد سایه های چشم نواز، زیبایی منحصر به فردی به فضا میبخشد. شیشه های رنگی، با مقدار متعادلی رنگ محیط پویایی را تشکیل میدهد که به صورت مستقیم بر روحیه افراد ساکن در محیط تاثیر میگذارد و احساس شادی و خوشبینی را در کنار آرامش به همراه می آورد. این نوع شیشه های دکوراتیو می توانند فضاهای ساده را تزئین کنند و در طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی رنگ های زنده و انرژی بیافزایند. کاربردهای شیشه رنگی در دکوراسیون تنوع بسیار زیادی دارد، زیرا می تواند به صورت تک رنگ و ساده استفاده شده یا به صورت ترکیبی و با استفاده از طرح های پیچیده طرحی جسورانه را ارائه دهد.


کاربرد شیشه های رنگی


رایج ترین کاربردهای شیشه های رنگی عبارتند از:

1-      پنجره های رنگی

اولین و رایج ترین کاربرد شیشه های رنگی در پنجره ها بود و می باشد، هدف از این انتخاب زیبایی و نوری که به داخل تابیده میشد بوده و در عین حال با توجه به امکان استفاده از انواع شیشه های ایمنی، امنیت و محافظت در برابر شرایط بد آب و هوایی نیز فراهم می باشد.

2-      درب های شیشه ای رنگی

به دلیل جلب توجه کردن درب های شیشه ای در اولین برخورد ورود به ساختمان ها، زیبایی شناختی در آنها اهمیت بالایی دارد که استفاده از شیشه های رنگی این شرایط را فراهم می کنند. در درب های بیشتر ساختمان های مدرن و بزرگ و ویلاها از شیشه رنگی استفاده می کنند تا علاوه بر افزودن جذابیت ظاهری، با استفاده از شیشه سکوریت یا شیشه لمینت امنیت را به ساختمان بیافزایند.

3-      دیوارپوش شیشه رنگی

دیوار پوش شیشه ای همانطور که از نامش پیداست، یک لایه شیشه روی دیوار می باشد که در فضاهای داخلی منازل و ادارات استفاده می شود. مهمترین مزایای شیشه رنگی در دیوارپوش ها بزرگتر نشان دادن فضا، پوشاندن لک ها، افزودن رنگ و دکوراسیون جدید و نظافت راحت آنها می باشد.

4-      سقف های شیشه ای

بسیاری از معماران در طراحی ساختمان های بزرگ با استفاده از شیشه در قسمت سقف، قصد افزایش ورود نور طبیعی به فضای داخلی را دارند، به همین دلیل به عنوان نورگیر شیشه ای شناخته می شود. استفاده از شیشه رنگی در بخشی از این نورگیرها یا در تمام آن می تواند زیبایی نور ورودی به خانه را چند برابر کند که هم در کاهش برق مصرفی موثر است و هم در زیبایی شناسی دکوراسیون. در چنین مواردی برای اطمینان از استحکام در سقف های شیشه ای، از شیشه های ایمنی استفاده می شود، همچنین این نوع شیشه از هدررفت انرژی گرمایشی در زمستان و سرمایشی در تابستان جلوگیری می کند.

5-      شیشه بین کابینتی

یکی دیگر از کاربردهای شیشه رنگی، استفاده از آن در بین کابینت هاست، برای این کاربرد بهتر است از شیشه سکوریت رنگی استفاده شود، چرا کهبه دلیل محل قرارگیری نیاز به مقاومت در برابر گرما و تحمل وزن بالا را دارد. به ئلیل استفاده از روغن و وجود گاز، کثیف شدن اجسام در آشپزخانه ها نیز بسیار رایج است و از آنجایی که تمیز کردن شیشه بسیار راحت تر از چوب است، بنابراین شیشه رنگی بین کابینتی گزینه مناسبی برای انتخاب می باشد.