شیشه های مدرن ترکیبی عالی از زیبایی شناسی و عملکرد پیشرفته هستند، اما به همان اندازه که فناوری با سرعت برق در حال پیشرفت است، کاربردها و مزایای استفاده از شیشه در طراحی نیز بهبود یافته است.

معماران و طراحان داخلی در موقعیت ویژه ای قرار دارند، آگاه شدن و به کارگیری فناوری های در حال تحول یک چالش برایشان است. در سال های اخیر، شیشه های هوشمند صنعت معماری، دکوراسیون داخلی و طراحی نماهای ساختمان ها را تحت تأثیر قرار داده است.


شیشه هوشمند چیست؟

شیشه هوشمند نوع خاصی از شیشه است که هنگام روشن و خاموش شدن از حالت شفاف به مات یا بالعکس تغییر می کند و آن را به یکی از هوشمندترین مصالح ساختمانی در دسترس تبدیل می کند.

شیشه های هوشمند را به بسیاری از اسم ها مانند شیشه حریم خصوصی، شیشه سوئیچ، شیشه کنترل نور، شیشه PDLC و شیشه قابل تعویض نیز می شناسند. در شیشه های هوشمند کریستال های مایع پراکنده پلیمری (فیلم PDLC که بین دو لایه شیشه قرار دارند)، مقدار نور عبوری از شیشه را تغییر می دهند و با اعمال جریان الکتریکی شفاف و در غیاب آن مات به نظر می رسند. حالت طبیعی فیلم (لایه میانی) به گونه ای است که کریستال های مایع ریز موجود با استفاده از الکتریسیته در یک خط مستقیم قرار گرفته و مانع عبور نور از فیلم می شوند، در نتیجه شیشه مات به نظر می رسد. در صورت برقراری جریان الکتریکی این کریستال های مرتب پراکنده شده و به نور اجازه عبور می دهند که باعث شفافیت شیشه می شود. این نوآوری مدرن در شیشه های اسمارت امکان کنترل میزان نور ورودی از پنجره ها، درب ها، سقف و نمای شیشه ای را می دهند.


شیشه هوشمند چیست


مزایای استفاده از شیشه هوشمند چیست؟

شیشه های هوشمند با روشن و خاموش شدن از شفاف به مات و برعکس تبدیل می شوند، بنابراین واضح ترین مزیت شیشه هوشمند داشتن حریم خصوصی تنها با لمس یک کلید است. با این حال شیشه هوشمند دارای خواص و ویژگی های خاص دیگری نیز می باشد که آن را به محصولی فوق العاده ارزشمند و کاربردی تبدیل می کند؛ مهمترین مزایای استفاده از شیشه هوشمند عبارتند از:

1- فراهم کردن حریم خصوصی

شیشه های هوشمند به شما اجازه می دهند که میزان تعیین حریم شخصی را بر حسب شرایط فراهم کنید، می توانید هر بخش شیشه ای خانه خود ماننده سقف شیشه ای را از شفاف به مات تبدیل کنید، تنها کاری که باید انجام دهید استفاده از دستگاه کنترل از راه دور است. این مزیت همچنین به این معنیست که دیگر مجبور نیستید با دردسرهای داشتن پرده در خانه یا محل کار خود دست و پنجه نرم کنید.


2- بهینه سازی مصرف انرژی

اگر در دوره ای نیاز مبرم به صرفه جویی در انرژی وجود داشته باشد، آن همین حالاست. برای دستیابی به این هدف بررسی سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش، اگرچه حیاتی است، اما مکانیسمی را می طلبد که بتواند به طور موثر با انتقال حرارت مقابله کند. از شیشه های هوشمند در بخش های بیرونی ساختمان می توان برای صرفه جویی در مصرف انرژی خانه یا محل کار استفاده کرد. این نوع شیشه ها اجازه می دهند مقدار کافی نور طبیعی بدون عبور گرما در تابستان وارد شود، علاوه بر این، در طول زمستان آنها از خروج گرمای داخلی به بیرون جلوگیری می کنند و در نتیجه دمای داخلی ایده آل را حفظ می کنند. شیشه های هوشمند همچنین مدیریت بهینه تابش نور را فراهم می کنند و در نتیجه شما را از اثرات مضر نور شدید و طولانی مدت، ناراحتی بینایی و در بدترین موارد اختلال در دید، محافظت می کنند.


3- محافظت در برابر اشعه فرابنفش

شیشه های هوشمند از ورود اشعه های مضر فرابنفش (UV) خورشید به فضای داخلی جلوگیری میکنند، در نتیجه نه تنها از پوست افراد حاضر بلکه از رنگ مبلمان و پرده های پنجره نیز محافظت می کند. همچنین نوعی از شیشه های ایمنی است و به عنوان یک مانع در برابر ورود اجباری عمل می کند.


4- عایق صدا

شیشه هوشمند دارای ویژگی عایق صدا نیز می باشد زیرا با قرار دادن فیلم قابل تعویض بین دو قطعه شیشه چند لایه و سکوریت ساخته می شود.


شیشه هوشمند


کاربردهای شیشه هوشمند چیست؟

هر نوع شیشه ای را می توان به صورت هوشمند ساخت (شیشه low E، شیشه های دو و سه جداره، شیشه خم و موارد دیگر). اگر قبلاً در بخشی از ساختمان خود شیشه نصب کرده اید، می توانید بر روی آن فیلم هوشمند نصب کنید، فیلم هوشمند بر روی سطح شیشه موجود اعمال می شود تا آن را به شیشه اسمارت تبدیل کند. در ادامه چند بخش وجود دارد که می توان از شیشه هوشمند به طور موثر استفاده کرد:

•         پارتیشن اداری : شیشه های هوشمند می توانند به راحتی فضاهای مشترک و باز را به فضاهای خصوصی تبدیل کنند، این یک مزیت بسیار مهم در یک دفتر کار می باشد زیرا نصب پارتیشن های شیشه ای هوشمند حریم خصوصی مورد نیاز در محل کار را فراهم می کند. آنها به حفظ حریم خصوصی و در عین حال به حداکثر رساندن فضا در یک دفتر مدرن کمک می کنند و نه تنها یک گزینه کاربردیست، بلکه ظاهری مدرن به فضای داخلی دفتر شما می بخشد.

•         ساختمان های مسکونی : در سال های اخیر علاوه بر پنجره ها، استفاده از پارتیشن ها و درب های شیشه ای در ساختمان های مسکونی بسیار محبوب شده اند. به راحتی می توان از شیشه های هوشمند در نورگیرها، درها و پنجره ها استفاده کرد، این شیشه ها به شما در کنترل حریم خصوصی و میزان نور و گرمای وارد شده به داخل ساختمان کمک می کند. حتی می توانید از پارتیشن شیشه ای هوشمند برای جدا کردن فضاهای شخصی، مانند اتاق نشیمن از ناهارخوری استفاده کنید؛ یا حتی این گزینه میتواند به عنوان سینمای خانگی کوچک استفاده شود.

•         هتل ها: چه یک هتل بزرگ یا کوچک باشد، شیشه های هوشمند می توانند در هر دو نوع ظرافت و کارایی بیافزایند، به خصوص در بخش های حمام، کابین دوش و سالن های ماساژ و زیبایی، حریم خصوصی را فراهم می کنند. البته پارتیشن شیشه ای هوشمند در هتل ها همچنین می تواند به اتاق های کنفرانس، بارها و رستوران های هتل ها اضافه شود.

•         بیمارستان ها: با ظهور شیشه های هوشمند، دیگر نیازی به استفاده از پرده سنتی در اتاق های جراحی و اورژانس نیست. این شیشه های هوشمند نه تنها به بیماران حریم خصوصی میدهند، بلکه اجازه نمیدهند سر و صدای بیرون بیماران اذیت کند. علاوه بر این پرده های سنتی که برای حفظ حریم خصوصی بیمار استفاده میشدند، یکی از دلایل اصلی شیوع بیماری ها هستند، زیرا آنها حاوی بیشترین میزان باکتری هستند. با تغییر به پنل های شیشه ای هوشمند، سرعت شیوع بیماری ها در بیمارستان ها کاهش می یابد و همچنین تمیز کردن شیشه های هوشمند راحت تر و بهداشتی تر از پرده های سنتی است.