آیا می دانستید قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش یا UV می تواند باعث سرطان پوست برای انسان ها شود؟


در حالی که ما نمی توانیم پرتوهای فرابنفش را ببینیم، آنها برای ما مضر هستند، نه تنها این امواج می توانند ویروس ها را از بین ببرند، بلکه روی سلول های سالم بدن نیز اثر میگذارند و حتی اگر آنا را از بین نبرند حداقل باعث جهش آنها می شود. در حالی که ویتامین D (جذب شده از طریق نور خورشید) برای پوست ضروری است، قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش نور خورشید می تواند آسیب جدی بر آن ایجاد کند؛ این امر به ویژه در مورد کشورها و شهرهایی که تابستان برای ماه ها متوالی و به شدت آفتابیست، صدق می کند. با این حال تعداد زیادی از مردم از مضر بودن پرتوهای فرابنفش بی اطلاع هستند.


علاوه بر سرطان پوست، اشعه ماوراء بنفش همچنین باعث مشکلات چشمی، ایجاد لک روی پوست، پیری زودرس، ضعیف شدن سیستم ایمنی و بسیاری دیگر می شود؛ حتی پس از 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید، ممکن است فرد دچار آفتاب سوختگی، برنزه شدن و قرمزی پوست شود. چنین اثرات مضری سوالات جدی در مورد ایمنی ساختمان های مسکونی و اداری که زمان زیادی از روز را در آنها میگذرانیم، نسبت به این مشکل ایجاد می کند.

شیشه مانع اشعه ماوراءبنفش


آیا شیشه می تواند اشعه UV را مسدود کند؟

سه نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد، پرتوهای UV-B که غلظت انرژی بیشتری دارند و باعث آفتاب سوختگی می شوند، اشعه UV-A که غلظت کمتری دارند و باعث برنزه شدن و چین و چروک می شوند و اشعه UVC که مضرترین اشعه ماوراء بنفش در نظر گرفته می شود و به طور کامل توسط لایه اوزون جذب می شود.

آسیب ناشی از نور خورشید فراتر از مشکلات پوستی برای انسان است، این اشعه همچنین می تواند باعث آسیب رساندن به دیگر وسایل خانه مانند مبلمان، کفپوش، لوازم الکترونیکی یا صندلی های ماشین شود. شیشه در حالت طبیعی خود تابش سطحی بسیار بالایی دارد، به این معنی که می تواند تابش خورشید را به طور کامل جذب و ساطع کند. به طور کلی شیشه شفاف معمولی اکثر پرتوهای UV-B و تنها درصد ناچیزی از اشعه UV-A را مسدود می کند، البته شیشه یک عنصر پیچیده است که می تواند برای هر نیازی، حتی مقاومت در برابر حرارت، پردازش شود. برای مبارزه با مشکل پرتو UV-A ، شیشه را می توان به صورت شیمیایی برای کنترل اشعه های خورشید و خواص مقاومت در برابر حرارت ارتقا داد. پوشش ها، لایه ها و فیلم هایی وجود دارند که می توانند حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را در درها و پنجره های ماشین یا خانه شما افزایش دهند. شیشه همچنین می تواند رنگ آمیزی یا پوشش داده شود مانند شیشه های دکوراتیو، تا اشعه ماوراء بنفش را تا حدی مسدود کند، به خصوص در فضاهای مسکونی و تجاری.


شیشه چگونه از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند؟

انواع شیشه های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود دارند که می توانند با قرارگیری در قسمت ها ی بیرونی ساختمان ها از ورود پرتو ماوراء بنفش خورشید به فضای داخلی جلوگیری کنند.


1- شیشه Low-E و محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش

شیشه Low-E می تواند عبور اشعه UV و همچنین اشعه مادون قرمز خورشید را مسدود کند، اما نور مرئی می تواند به راحتی از آن عبور کند. این به این دلیل است که این نوع شیشه انتشار emissivity کمی دارد، در نتیجه میزان جذب و انتقال تابش خورشیدی را کاهش می دهد و همچنین میزان ورود گرمای بیرون به شدت کاهش می یابد. برای دریافت بهترین مزایا، می توانید شیشه‌های Low-E را برای انواع سقف های شیشه ای، نورگیرها یا پنجره های کناری نصب کنید تا از اشعه های مضر UV جلوگیری کنید و همچنان از نور کافی روز لذت ببرید. مزیت دیگر این شیشه این است که اجازه نمی دهد گرمای داخلی از بین برود، بنابراین می توانید از زمستان های گرم تری نیز لذت ببرید و در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

محافظت شیشه در برابر اشعه ماوراء بنفش


2- شیشه کنترل خورشیدی Solar Control

یک پوشش محافظ مبتنی بر اکسید روی شیشه های کنترل خورشیدی اعمال می شود که درصد زیادی از اشعه UV را منعکس می کند. همچنین از تابش بیش از حد خورشید جلوگیری می کند و دمای متعادلی را ارائه می دهد؛ به این ترتیب این نوع شیشه فضای داخلی را در فصول گرم سال خنک تر نگه می دارد. شیشه کنترل خورشیدی برای استفاده در پنجره بهترین گزینه است اما می توانید آن را در آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و ... نصب کنید و از آُیب های حرارت و خورشید دور باشید، همچنین اتکای شما به کولر و همچنین سیستم های گرمایشی برای بهره وری انرژی را کاهش می دهد.


3- شیشه Solar-Low-E و محافظت در برابر اشعه UV

ترکیبی از low-E و شیشه های کنترل خورشیدی که دارای پوشش خورشیدی محافظ هستند و می تواند اشعه های مضر UV، اشعه های مادون قرمز و تابش نور خورشید را منعکس کند. در عین حال، شیشه های خورشیدی با انتشار پایین از نفوذ گرمای بیرون به داخل و یا عبور گرمای داخل به بیرون جلوگیری می کند تا محیطی راحت در داخل خانه ایجاد کند. می توانید از این نوع شیشه ها برای کاربردهای مسکونی و تجاری استفاده کنید، پرتوهای مضر UV را دور نگه دارید و از بهره وری انرژی بهبود یافته بهره مند شوید. پرطرفدارترین مکان ها برای استفاده از این نوع شیشه در نماهای شیشه ای، راهروها، بالکن ها، درها، پارتیشن های شیشه ای، پنجره ها و موارد دیگر استفاده کنید.


شیشه اتومبیل مانع اشعه ماوراءبنفش

علاوه بر فضاهای داخلی ساختمان ها موقعیت های دیگری هستند که می توانید بدون اینکه متوجه شوید در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرید، مانند خودروها. تمام شیشه های جلوی خودروها با شیشه لمینت ساخته شده اند و به شیشه AS1 نیز شناخته می شوند که در آن یک لایه PVB بین دو قطعه شیشه قرار دارد. این نوع شیشه می تواند تا 99 درصد از نفوذ UV جلوگیری کند. اما بیشتر شیشه های کناری یا عقب خودرو با شیشه سکوریت ساخته می شوند، شیشه سکوریت در حالی که برای محافظت در برابر ضربه عالی عمل می کند، در محافظت در برابر اشعه های ماوراءبنفش چندان مؤثر نیست و نزدیک به 65 درصد از اشعه UV-A را از خود عبور می دهد. بنابراین، اگر در فکر انجام اقداماتی برای محافظت در هنگام سوار شدن در وسیله نقلیه خود هستید، می توانید از شیشه های گفته شده در بالا برای پنجره های خودرو نیز استفاده کنید.