در سال های اخیر افزایش تعداد پروژه های ساختمانی توسط انواع شیشه های مدرن را می توان مشاهده کرد. شیشه در ساختمان عمدتاً در نماها، دیوارهای جداکننده، درب ها و بخش های مختلف طراحی داخلی وجود دارد که معمولاً به شکل تخت هستند، اما جنبه دیگری از شیشه هم وجود دارد که به آن جلوه سه بعدی می بخشد و آن شیشه خم است. شیشه منحنی یک محصول با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود و معماری با فرم آزاد و رویکردهای طراحی پارامتریک ، تقاضا برای شیشه های منحنی را افزایش می دهد. با افزایش تقاضا برای پوشش های ساختمانی از نظر کارایی انرژی و طراحی، خم کردن شیشه یکی از پیچیده ترین روش های پردازش است که نیاز به تخصص و دانش زیادی دارد. فرآیندهای مختلفی برای خم کردن شیشه با توجه به طراحی معماری وجود دارد، عوامل زیادی مانند شعاع خمشی، مقادیر عملکرد، اندازه شیشه و تکمیل فرآیند تولید را تحت تأثیر قرار می دهند.


شیشه خم چیست؟

به لطف تحقیقات مستمر در این زمینه و پیشرفت های روش ها و دستگاه ها، امروزه می توان شیشه را به گونه ای شکل داد که تا چند دهه پیش امکان پذیر نبود. هنگامی که یک شیشه توسط عملیات مکانیکی خمیده می شود به عنوان شیشه خم شناخته می شود، پیشرفت هنر در فرآیند تولید شیشه راه های مختلفی برای تولید شیشه های منحنی را هموار کرده است. پرکاربردترین روش خم کردن شیشه در دمای بالای 550 درجه سانتیگراد است، پس از رسیدن دمای شیشه نزدیک به نقطه نرم شدن، شیشه خمیده می شود تا شکل مورد نیاز را به دست آورد و سپس به سرعت خنک می شود. شیشه خم یا شیشه منحنی به معماران راه بسیار زیادی برای ایجاد اشکال منحصر به فرد به جای طراحی مستطیلی می دهد و همچنین ظرافت را به هر فضایی می بخشد. نه تنها استفاده از شیشه خم شکل خلاقانه ای از طراحی برای هر ساختمانی است، بلکه وجود تنوع در تولید شیشه می تواند شیشه های منحنی را در رنگ ها، ضخامت ها و شعاع های مختلف ارائه کند، بنابراین تقریباً هر چیزی قابل دستیابی است.

شیشه خم


کاربردهای شیشه خم

همچنین شیشه خم را می توان سکوریت و لمینت کرد و آن را به یک شیشه ایمنی در بخش هایی مانند درب ها، نماها یا سقف های شیشه ای تبدیل کرد. پانل های شیشه خم همچنین در انواع شیشه منحنی عایق، شیشه خمیده مقاوم در برابر گلوله، شیشه خمیده با کنترل صدا و حرارت و بسیاری دیگر موجود هستند. استفاده از شیشه های خم سکوریت یا لمینت مزایایی مانند مقاومت بیشتر، تیز و برنده نبودن تکه های شیشه و اتصال قطعات شیشه به لایه میانی در صورت شکستن دارد. این ویژگی های  شیشه خم اغلب در کاربردهاییست که در آن افراد نزدیک به حضور دارند و ایمنی در اولویت قرار دارد. در کاربردهای عمده شیشه خم می توان از شیشه ساده، شیشه لمینت چند لایه یا شیشه عایق استفاده کرد که عبارتند از:

• کابین دوش شیشه ای

• پنجره ها

• درب های شیشه ای

• شیشه آسانسورها

• میز و مبلمان شیشه ای

• آکواریوم های بزرگ

• نرده و هندریل شیشه ای

• پارتیشن شیشه ای

• نماهای شیشه ای


مزایای شیشه خم

شیشه خم مزایای بسیاری نسبت به شیشه معمولی دارد که یک مصالح ساختمانی همه کاره بادوام و ایمن است که به راحتی نگهداری می شود. در فرآیند تولید شیشه خم ضخامت شیشه را می توان کاهش داد و در نتیجه وزن معماری کاهش می یابد و در نتیجه هزینه کلی پروژه نیز کاهش خواهد یافت. سختی و استحکام اضافی شیشه خم نیز باعث آزادی بیشتر در طراحی ساختمانی می شود.


برخی از مزایای استفاده از شیشه خم به شرح زیر است:

1- ایمنی و استحکام

با ارزش ترین مزیت شیشه خم این است که بسیار ایمن تر می باشد؛ طراحی منحنی و قسمت انحنای شیشه خم آن را در برابر فشار بار مقاوم می کند، همچنین ساختار قوسی باعث کاهش انحراف می شود؛ این باعث می شود که آن به برنامه های کاربردی سازه ای که در آن استحکام و دوام مکانیکی مهم است افزوده شود. حتی وجود شیشه خم به عنوان مصالح ساخت، استفاده از سایر مصالح ساختمانی را به حداقل می رساند و یکپارچگی سازه را حفظ می کند. روش حرارت دادن آن را بادوام تر می کند، شیشه سکوریت خمیده حتی در صورت شکستن بی ضرر است و در قطعات خودرو، به عنوان محافظ صفحه موبایل، مصارف ساختمانی، نرده، پنل های خورشیدی، پارتیشن اداری، میز و غیره استفاده می شود.


2- دوام و مقاومت

شیشه خم برای درب های مسکونی، پنجره های تجاری، پارتیشن ها و سقف ها انتخاب مناسبیست زیرا می تواند نیروی بالایی را تحمل کند و همچنین ضد خش است. سطوح شیشه ای در بخش های مختلف خانه ها، ادارات یا مراکز تجاری در برابر خراش و آسیب مقاومند و حتی می توانند در برابر فرسودگی روزانه مقاومت کنند و پس از مدت ها بی عیب و نقص و شفاف باقی می مانند.


3- نصب و نظافت آسان

نصب شیشه خمیده بسیار آسان است و به آرامی در محل مورد نظر ثابت می شود. همچنین تمیز کردن آن نیز بسیار آسان تر از سایر مصالح مانند چوب و آجر می باشد. اثر انگشت، چربی ها و آلودگی های محیط را می توان به راحتی با یک پارچه و محلول شیشه شو پاک کرد و تمام کثیفی ها و گرد و غبار به راحتی از بین می روند.

انواع شیشه خم


4- زیبایی

استفاده از شیشه خم در ساختمان انعطاف پذیری و جریان زیادی را فراهم می کند که سطوح بی نظیری از خلاقیت را در طراحی معماری به ارمغان می آورد. این نوع شیشه یک قابلیت ساختاری اساسی دارد و همچنین یک ماده همه کاره است و به دلیل زیبایی که می افزاید، ساختمان را سرزنده می کند.


5- مقاومت در برابر گرمای شدید و صدا

اگر شیشه معمولی در معرض گرمای قرار گیرد، خرد می شود، اما شیشه خم توسط شیشه هایی با کیفیت بالا تولید شده و می تواند دمای بالایی را تحمل کند. به همین دلیل است که شیشه خم سکوریت بیشتر در حمام هایی که در معرض آب گرم قرار دارند استفاده می شود.


6- تنوع طرح ها و الگوها

شیشه خم برای ساختمان در طرح ها و الگوهای متنوعی موجود است و در تمامی فضاهای مسکونی و تجاری می توان جلوه های بدیع و شیک را با این شیشه های خمیده اضافه کرد. گزینه های مختلفی از شیشه خم مانند طرح دار، مات، رنگی، حکاکی شده و سایر گزینه ها در دسترس هستند.


7- شفافیت

شیشه خم به دلیل ماهیت شفاف ذاتی، اگر در مکان مناسب قرار گیرد، نور طبیعی را به داخل ساختمان وارد می کند. به دلیل وجود شیشه منحنی در بخش های بیرونی ساختمان مانند درب ها، پنجره ها و نمای شیشه ای، جلوه های جالبی ایجاد شده و میزان نفوذ نور طبیعی را افزایش می دهد. سازه های شیشه ای که با تکنیک منحنی تولید می شوند، زیبایی دلپذیری به محیط می بخشند.