اهمیت نور طبیعی در طراحی دکوراسیون در بین بالاترین اولویت ها هنگام شروع یک ساختمان جدید یا پروژه بازسازی قرار دارد. کاربرد شیشه به منظور طراحی دکوراسیون در کنار چیدمان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با توجه به این که از شیشه می توان انواع مختلفی از طرح ها را ایجاد نمود می توان گفت از جمله مهم ترین متریال به منظور طراحی و دکوراسیون به شمار می رود. امروزه انواع مختلفی از شیشه های دکوراتیو برای فضاهای مختلف قابل اجرا می باشد.

مولفه های مختلفی به منظور ایجاد طراحی داخلی وجود دارد که هریک از آن ها برای فضاهای گوناگون استفاده می شود. امروزه با استفاده از شیشه سکوریت که دارای خواص منحصر به فردی می باشد می توان در بسیاری از فضاها از جمله بخش های بیرونی از متریال شیشه استفاده نمود. استفاده از این متریال به منظور ساخت پله شیشه ای، در و پنجره، پارتیشن شیشه ای ، نرده شیشه ای و... تنها بخشی از کاربرد های شیشه می باشد.


اهمیت استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی

شیشه از زمان توسعه اولیه فناوری ساخت راه درازی را پیموده، چیزی که آن را به عنوان یک مصالح ساختمانی در میان سایر موارد منحصر به فرد می کند، ویژگی های همه کاره آن است. همانطور که تکنولوژی و ساخت این ماده همچنان در حال پیشرفت است، هدف و مزایای استفاده از شیشه اکنون فراتر از کاربرد رایج در معماری بوده و به یک عنصر قابل توجه و چشمگیر در طراحی دکوراسیون تبدیل شده است. دانستن ویژگی های شیشه و مزایا و معایب استفاده از آن به طراحان این امکان را می دهد تا راه های خلاقانه مختلفی را برای ترکیب شیشه در فضای داخلی بیابند.

مزایای بی پایانی برای وجود بخش های مختلفی از شیشه در منازل و محل کار وجود دارد، از جمله کاهش انتشار CO2؛ به همان اندازه که در طراحی داخلی مهم است، انتخاب انواع شیشه می تواند باعث افزایش ایمنی ساختمان نیز شود. استفاده از انواع شیشه مانند شیشه سکوریت، شیشه خم، شیشه لمینت، شیشه جام و شیشه های دکوراتیو برای درب ها، پله و نرده، مبلمان، آلاچیق ها و پارتیشن ها، طراحی داخلی جسورانه و منحصر به فردی را تضمین می کند، در حالی که تغییر سبک را در مقایسه با دیوارها و قسمت های سنتی ارائه میدهد. شیشه شفاف ترین ماده ایست که وجود دارد، و استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون نشان دهنده مدرنیته بیشتر است که در دکورهای امروزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.



مزایای شیشه برای دکوراسیون


برای طراحی دکوراسیون از چه شیشه هایی استفاده می شود؟

•    شیشه رنگی برای طراحی دکوراسیون

یکی از پرطرفدارترین انواع شیشه های دکوراتیو شیشه رنگی می باشد، در این مدل از شیشه ها عموما از رنگ های روشن استفاده می شود و بسته به میزان نوری که بر روی آن تابیده می شود تغییر رنگ خواهد داد. از این نوع شیشه می توان به جای کاشی در دیوار آشپزخانه، ساخت درب شیشه ای، استفاده در سرویس های بهداشتی و یا حتی فروشگاه ها و بسیاری دیگر از فضاها استفاده نمود.

•    استفاده از شیشه مات در دکوراسیون داخلی

از شیشه مات می توان در بسیاری از فضاها استفاده نمود. سندبلاست شیشه که سبب ساخت شیشه مات می شود نوعی از انواع شیشه های دکوراتیو است که از آن می توان برای ساخت پارتیشن شیشه ای و یا محیط هایی که احتیاج به ایجاد حریم شخصی است استفاده نمود. مات کردن شیشه سبب می شود نور را از خود عبور داده اما به دلیل شفاف نبودن مانع دید به داخل فضا می شود. سندبلاست شیه امروزه با استفاده از دستگاه های کامپیوتری قابل اجرا بوده و انواع مدل ها و طرح ها را می توان با استفاده از این روش بر روی شیشه انجام داد.


•    شیشه های کانتر بار برای دکوراسیون

امروزه بسیاری از خانه ها دارای کانتر بار هایی در آشپزخانه خود هستند که بخش مهمی از دکوراسیون در خانه های امروزی می باشد. برای ساخت این کانتر بار ها می توان از شیشه لمینت طرح دار استفاده نمود که با استفاده از نورهای مخفی زیبایی دو چندانی به آن داد. البته این نوع از شیشه های دکوراتیو در بسیاری دیگر از مکان ها قابل اجرا می باشد. فروشگاه ها و مراکز خرید، ادارات، رستوران ها و کافی شاپ ها و یا سرویس های بهداشتی تنها بخشی از انواع کاربرد های کانتر شیشه ای می باشد.


•    شیشه های دکوراتیو همجوشی یا فیوزینگ

این نوع از شیشه های دکوراتیو که به شیشه های فیوزینگ هم معروف است با استفاده از اتصال قطعات شیشه با روش همجوشی ساخته می شود. این روش بدون نیاز به چسب و یا هرگونه ماده اتصال دهنه انجام می گیرد و در ترکیب با موادی همچون اکسیدهای فلزی می توان رنگ های مختلفی را در کنار طرح های گوناگون به آن داد. علاوه بر ساخت انواع وسایل دکوری همچون ظروف شیشه ای، از این نوع شیشه می توان برای ساخت درب شیشه ای، کابین دوش، دیوار اتاق ها، سرویس بهداشتی یا آشپزخانه و بسیاری دیگر از فضاها استفاده کرد.


•    استفاده از شیشه های آینه ای در طراحی داخلی

طراحی این شیشه ها به گونه ای است که یک طرف آن ها خاصیت آینه ای و سمت دیگر حالت شیشه و شفاف دارند. از این مدل از شیشه می توان در ادارات و فروشگاه ها و یا پنجره های ساختمان ها استفاده نمود. سطوح خارجی شیشه های آینه ای به گونه ای است که نور خورشید و تصویر را بازتاب می دهد در مقابل در سمت دیگر آن حالت شفاف خواهد داشت. پنجره ساختمان ها که نیاز به عدم دید از بیرون به داخل است اما افراد در داخل بتوانند فضای خارج را مشاهده نمایند از این نوع شیشه های دکوراتیو بهره گرفته می شود.


مزایای استفاده از شیشه در دکوراسیون


مزایای استفاده از شیشه ها در طراحی دکوراسیون

در مورد انواع شیشه و مزایای استفاده از آن بسیار گفته شده است، اما با ادامه پیشرفت نوآوری ها در ساخت و تولید شیشه، این امر هیجان و امکانات غیرقابل تصور بیشتری را در زمینه طراحی معماری و دکوراسیون به ارمغان می آورد. بزرگترین سهمی که شیشه در زمینه طراحی دکوراسیون به ارمغان آورد، منحصر به فرد بودن آن در ویژگی و ظاهر است که طراحان را قادر می سازد تا فضاها را به طور موثر و بدون انسداد اصلاح کنند. شیشه چه به عنوان یک عنصر ساختاری و چه به عنوان یک ویژگی طراحی استفاده شود، در واقع چشم انداز طراحی را تغییر داده و این کار را ادامه خواهد داد.

شیشه ماده عجیبیست که پتانسیل تقریباً بی پایانی را در تبدیل یک فضا از لحاظ عملی و زیبایی شناختی ارائه می دهد، در حالی که اغلب ممکن است به عنوان یک جنبه کاملاً کاربردی از معماری و ساخت و ساز در نظر گرفته شود، اما نقش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی نیز دارد. درک مزایایی که شیشه به طراحان ارائه می دهد حداقل نیازمند درک اولیه از ماهیت آن است؛ بهترین طراحان با تاسیسات شیشه ای معماری کار می کنند و می دانند که چگونه با آن هماهنگی ایجاد کنند؛ با در نظر گرفتن این موارد، در ادامه به برخی از مزایای استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون اشاره می کنیم:


✓    استفاده از شیشه در دکوراسیون، فضا را بزرگتر نشان می دهد

شیشه ها مانند آینه ها عمل می کنند که توهم فضای بیشتر را ایجاد کرده و به ویژگی های بیرونی اجازه می دهند تا بخشی از ترکیب طراحی دکوراسیون داخلی باشند. استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون به طراحان این امکان را می دهد که فضاهایی را ایجاد و تقویت کنند که متصل به فضای باز باشد؛ به عنوان مثال، پنجره های شیشه ای با ارتفاع سقف تا کف چنین امکانی را دارند. همچنین فناوری های جدید در صنعت شیشه راه را برای استفاده های خلاقانه دیگری مانند کف شیشه ای و سقف شیشه ای فراهم می کند.


✓    زیبایی شناسی بصری شیشه در معماری و دکوراسیون

میزان زیبایی بصری که یک سازه شیشه ای می تواند به یک ساختمان بیافزاید، بدون شک چشمگیر است. شیشه نه تنها در میان خانه های مدرن و معاصر، بلکه در پروژه های جدید طراحی معماری خلاقانه مانند مراکز اداری و تجاری نیز محبوب شده که تصوری از ظرافت و پیچیدگی را بدون دکور بیش از حد خانه تداعی می کند. از طرف دیگر استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون داخلی یا نماهای شیشه ای چیزی نیست که محدود به یک سبک یا دوره باشد و اثری ماندگار را ارائه می دهد کهه حتی در سالهای بعد نیز به همان اندازه قدرتمند خواهد بود. همچنین شیشه با هر نوع از مصالح دیگر در ساختمان ها قابل ترکیب بوده و محصولات شیشه ای فریم لس در هر زمانی تاثیر بسیاری در زیبایی خواهند گذاشت.


✓    دوام و ایمنی، مزیت دیگر استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون

یکی دیگر از مزایای استفاده از شیشه در طراحی جدای از زیبایی بصری، خواص و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی می باشد؛ شیشه در برابر آب و هوا مقاوم و یک عایق حرارتی عالی است که می توان آن را به اشکال مختلف تغییر داد. بسته به انواع طراحی، شیشه می تواند یک راه حل یکپارچه برای یک مشکل ارائه دهد، نوع خاصی از شیشه می تواند یک عنصر تزئینی باشد یا می تواند حریم خصوصی بصری را برای یک فضا فراهم کند. در فناوری های جدید تولید شیشه های ایمنی، استحکام و مقاومت بسیار بیشتری وجود دارد که می تواند ایمنی خانه یا محل کار را به همان اندازه محصولات قدیمی (چوب و فلز) یا حتی بیشتر تضمین کند و همچنین در صورت استفاده به عنوان کف یا کابین دوش شیشه ای، با گذشت زمان هیچ آسیبی به آن وارد نخواهد شد.


مزایای استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون


✓    استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون و اجازه ورود نور بیشتر

با توجه به اینکه نور به طور کلی یکی از ویژگی های اصلی طراحی داخلی است، عبور نور طبیعی یکی از بزرگترین مزایاییست که استفاده از شیشه به ارمغان می آورد. فضایی با نور خوب، سلامت روانی، بهره وری و تمرکز افراد ساکن را بهبود می بخشد و بر خلق و خوی آنها تأثیر مثبت می گذارد؛ مخصوصاً وقتی صحبت از اتاق ها و فضاهای مرکزی و کاربردی مانند آشپزخانه، ناهارخوری یا فضاهاییست که به طور مکرر و منظم در طول روز استفاده می شوند. معمولاً یک ساختمان متوسط مبلغ قابل توجهی را صرف روشنایی مصنوعی می کند که عدم استفاده از آن در فضای داخلی امکان پذیر نیست، اما استفاده از شیشه در طراحی دکوراسیون و پنجره ها و دیوارهای بیرونی باعث ورود نور طبیعی به خصوص در طول روز و در نتیجه کاهش هزینه برق می شود. استفاده از شیشه نه تنها فضاهای داخلی را به طور موثر روشن می کند، بلکه گرما را به کمک خواص حرارتی تنظیم کرده تا جو معتدل و راحت بماند. جدا از مزایای صرفاً عملی، نور طبیعی که از طریق شیشه به فضای داخلی وارد می شود، مزایای زیبایی شناختی گسترده ای نیز ارائه می دهد، یکی از مهمترین آنها تأثیر نور روز بر درک رنگ است.


✓    تنوع و کاربردهای فراوان شیشه در دوراسیون

در ذهن بسیاری از افراد کاربرد شیشه تنها در پنجره ها یا درب ها خلاصه شده که تصور درست و کاملی نیست. به عنوان یک ماده، شیشه ها در انواع، اندازه ها و اشکال مختلفی تولید می شوند، همچنین ضخامت ها و استحکام متفاوت شیشه این امکان را می دهد که در مناطق مختلفی از ساختمان از آن بهره گرفت. شیشه همچنین می تواند به طور موثر در هر نوع اتصالات در یک طراحی مورد استفاده قرار گیرد، از یک کاسه سینک شیشه ای تا یک میز غذاخوری بزرگ. مزیت دیگر استفاده از شیشه در دیوارهای بیرونی و نماهای شیشه ای فرصتی برای دعوت دنیای بیرون به داخل می باشد، این عبارتیست که در معماری و طراحی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.