هنگامی که به دنبال تعویض پنجره های خود هستید، مهم است که در نظر بگیرید که چه نوع شیشه ای با نیازهای شما مطابقت دارد. انواع مختلف شیشه می تواند مزایای مختلفی را برای خانه و محل کار شما ارائه دهد، یکی از پرکاربردترین شیشه ها، شیشه های دکوراتیو و مات هستند.

این روزها، سازه های شیشه ای مات فقط برای حمام استفاده نمی شوند، شیشه مات را می توان تقریباً در هر اتاقی در خانه یا محل کار استفاده کرد تا در عین حال که منظره بیرونی را پنهان می کند، سبکی به آن اضافه کند. شیشه مات یکی از محبوب ترین انواع شیشه برای پنجره های بیرونی، کابین دوش شیشه ای، درب های شیشه ای داخلی و خارجی است.


شیشه مات Frosted Glass

شیشه مات با استفاده از روش سندبلاست یا حکاکی اسیدی روی سطح شیشه شفاف ساخته می شود تا ظاهری کدر به شیشه بدهد. این باعث می شود که شیشه دیگر شفاف نبوده و دارای روکش سفید نیمه مات باشد. مات شدگی شیشه نور عبوری را به قدری منحرف می کند که دید را مسدود کرده و باعث می شود چیزهای پشت آن تار یا سایه به نظر برسند. در صورت نیاز، شیشه مات یا شیشه سندبلاست می تواند یک عنصر تزئینی به بخش های مختلف خانه مانند درب ها، پنجره ها، پارتیشن یا نمای شیشه ای شما اضافه کند و طرح و الگوی مختلفی را به آنها بیافزاید.

حکاکی های تزئینی را می توان به شیشه مات اضافه کرد تا حسی مدرن به خانه شما بیافزاید، با استفاده از شیشه های مات، برای حفظ حریم خصوصی و امنیت، نیازی به کاهش زیبایی ظاهر وجود ندارد. تکنیک سندبلاست روی شیشه شفاف برای دستیابی به ظاهر مات استفاده می شود، به این صورت که با انفجار شن و ماسه با دستگاه هوای پرفشار، سطح شیشه با یخ زدگی تزئینی حک می شود تا ظاهری مبهم به دست آید.


مزایای شیشه مات


شما نمی توانید از طریق شیشه مات به همان شکلی که می توانید از طریق شیشه شفاف ببینید، ببینید؛ این شیشه ها طراحی شده اند تا دید را مبهم کنند. با این حال دید شما را نیز به طور کامل مسدود نخواهند کرد، تصور نکنید که شیشه مات کاملا دید را از بین میبرد، پرداخت های مختلف سطوح مختلفی از مات شوندگی را خواهند داشت و عوامل دیگری مانند سطح نور نیز بر روی دید تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر در هنگام شب در داخل خانه هستید و چراغ ها روشن هستند، آن طرف شیشه های مات در نمای شیشه ای بیشتر قابل مشاهده خواهد بود تا در روز که سطح نور در داخل و خارج از خانه متعادل تر است.


پرطرفدارترین کاربردهای شیشه مات

در بخش های مختلفی از خانه و محل کار می توان از شیشه های مات استفاده کرد، اما در بعضی جاها استفاده از این نوع شیشه رایج تر می باشد که عبارتند از:

1. کابین دوش شیشه ای

به دلیل نیاز به حریم شخصی بیشتر در زمان دوش گرفتن، شیشه مات بهترین راه حل برای استفاده در کابین دوش شیشه ای است. نه تنها حریم خصوصی مورد نظر را به شما می دهد، بلکه از نظر ظاهری عالی به نظر می رسد و به راحتی تمیز می شود؛ با توجه به طراحی مات، شما نور فضا را نیز با داشتن یک حمام مدرن از دست نخواهید داد.

2. درب های شیشه ای

اگر به دنبال ایجاد فضای خصوصی اتاق جلسه یا دفتر کاری هستید، درب شیشه ای مات می تواند ایده آل باشد. این نوع شیشه نه تنها حریم خصوصی مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه از طریق درب های شیشه ای به دیگران این امکان را می دهد که ببینند آیا اتاق در حال استفاده است یا خیر، این یک افزودنی عالی برای هر محل کاری است.

3. اسپلش بک شیشه ای

روشی کم هزینه و در عین حال موثر برای افزودن نقطه کانونی به آشپزخانه، یک بک گراند شیشه ای می تواند راه حلی برای کثیفی روزانه ناشی از پخت و پز ارائه دهد و در عین حال ویژگی جذابی را در آشپزخانه ها ایجاد کند. اگر یک اسپلش بک شیشه ای مات را انتخاب کنید، نه تنها می توانید یک افزودنی زیبا به فضای خود ایجاد کنید، بلکه می توانید از نحوه تمیز کردن آسان که این نوع شیشه های مات ارائه می دهند نیز به طور کامل استفاده کنید.

4. نرده های شیشه ای

شیشه مات فقط نباید در داخل خانه شما استفاده شود، بلکه می تواند متریال مناسبی را برای فضای بیرونی مانند نرده ها بسازد. اگر به دنبال ارتقای راه پله یا ایوان و بالکن خود با نرده های شیشه ای هستید، شیشه های مات، علاوه بر عنصری از حریم خصوصی، زیبایی و مقاومت بیشتری را به شما ارائه می دهد.

5. پارتیشن شیشه ای

چه پارتیشن های شیشه ای داخل منازل، چه پارتیشن های شیشه ای اداری، با داشتن ویژگی مات و کدر بودن مزیت حفظ حریم شخصی را به فضای جدا شده توسط آن می افزاید. پارتیشن شیشه ای مات می تواند یک فضای کاملا خصوصی به کارمندان یک مجموعه بدهد و اتاق جلسه ای ایده آل را برای مدیران فراهم کند.


چرا از شیشه مات استفاده کنیم


چرا از شیشه مات استفاده کنیم؟

شیشه مات به دلیل مزایای بسیاری که دارد استفاده های زیادی می شود، حتی با وجود اینکه می تواند دید خانه شما را پنهان کند، اما همچنان بسیاری از خواص القای نور را حفظ می کند. شیشه مات به طور خاص ساخته شده تا اجازه دهد نور طبیعی به طور یکپارچه به فضای داخلی جریان یابد و در عین حال خصوصیات حریم خصوصی خود را حفظ کند. منظره بیرون و داخل از هر دو طرف شیشه مات مبهم است، زیرا به صورتی تولید میشود که نور را در داخل و خارج پخش کند. چه به دنبال جایگزینی برای هر بخشی در داخل یا فضای خارج خانه خود باشید، شیشه های مات می توانند به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. شیشه های مات همچنین راه بسیار خوبی برای جلوگیری از نیاز به پرده بر روی پنجره ها  و درب هاییست که شرایط استفاده از آن را ندارند.


مهمترین مزایای شیشه های مات

•     افزایش حریم خصوصی

شیشه مات به دلیل توانایی آن در محو کردن وسایل، اغلب یک انتخاب محبوب در بخش های داخلی مانند کابین دوش شیشه ای یا پارتیشن های اداری و بخش های بیرونی منزل مانند نمای شیشه ای است. این شیشه ها به افزایش حریم خصوصی کمک می کند و در عین حال مانع از ورود نور به اتاق نمی شود. بسته به نوع شیشه مات که انتخاب می کنید، می توانید درجات مختلفی از سطوح حریم خصوصی را دریافت کنید، پایین ترین سطح فقط کمی شی یا شخص طرف دیگر شیشه را محو می کند، در حالی که بالاترین سطح حریم خصوصی باعث می شود آن طرف شیشه تقریبا غیرقابل تشخیص باشد.

•     حفاظت بیشتر

انواع خاصی از شیشه های مبهم نیز می توانند امنیت خانه شما را افزایش دهند، محافظ سطح مبتنی بر پلیمر را می توان به فرآیند سندبلاست اضافه کرد تا دوام شیشه مات را افزایش دهد. شیشه سکوریت، سبک ایمن و محکم ، همچنین می تواند مطابق با نیازهای شما مات شود؛ برخی از افراد فیلم شیشه های حریم خصوصی را انتخاب می کنند که جایگزین ارزان تری برای شیشه مات است، اینها قطعات وینیل چسبیده هستند که ظاهری مات به شیشه ها می دهند.

از طرف دیگر شیشه مات با ویژگی های خاصی که میتواند دریافت کند، محافظت در برابر اشعه UV را فراهم می کند. اگرچه نور هنوز می تواند وارد اتاق شود، شیشه مات اشعه ماوراء بنفش را فیلتر می کند، که از محو شدن و آسیب نور خورشید به مبلمان و سایر سطوح در طول زمان جلوگیری می کند.

•     بهره وری انرژی

شیشه مات تابش نور خورشید را کاهش می دهد، نور طبیعی را در طول روز فیلتر می کند و در فصل زمستان از ورود سرما به داخل جلوگیری می کند. این کمک می کند تا دمای داخل خانه را در طول ماه های زمستان و تابستان ثابت نگه دارد و به حفظ انرژی نیز کمک می کند. در واقع شیشه مات بهره وری انرژی خانه را بهبود می بخشد و همچنین قبض انرژی شما را کاهش می دهد.

•     تمیزی آسان

پنجره ها، درب ها، نما یا سقف های شیشه ای مات به راحتی تمیز می شوند؛ هر شیشه ای را می توان با دستمال پاک کرد و به دلیل سطح بافتی که دارد به راحتی مانند سایر شیشه ها رگه نمی زند.


آیا شیشه مات در شب نیز موثر است؟

شیشه های مات و بافت دار همچنان در شب هنگام روشن بودن چراغ های داخلی نیز حریم خصوصی را حفظ می کنند. آنها مطمئناً بهتر از فیلم های بازتابنده یک طرفه کار می کنند که فقط زمانی موثرند که بیرون از داخل روشن تر باشد. در استفاده از شیشه مات باید توجه کنید که ویژگی کدرکنندگی بخشی از شیشه است، بنابراین هرگز کاملاً شفاف نخواهد شد. با این حال، نور در فضای داخلی ممکن است اثربخشی آن را کاهش دهد؛ همچنین ممکن است به افراد بیرون اجازه دهد تا در شب کمی تعریف و رنگ بیشتری ببینند. اگر احساس می کنید که پنجره یا نمای شیشه ای مات شما در شب به اندازه کافی محافظت ارائه نمی کند، بهترین راه حل این است که یک لایه دیگر از پوشش پنجره مانند پرده اضافه کنید.