دیدن جریان خورشید از پنجره ها یا نمای شیشه ای خانه ها و محل کار یکی از بهترین راه ها برای شروع روز است، البته مگر اینکه شیشه ها بهترین ظاهر را نداشته باشد. لکه های آب، گرد و غبار و کثیفی واقعاً در زیر نور خورشید خود را به خوبی نشان می دهند و شما را مجبور می کند به جای لذت بردن از روزتان، در نهایت با یک مجموعه برای پاک کردن شیشه ها تماس بگیرید یا از نردبان بالا می روید و خودتان آنها را تمیز می کنید.

اما اگر پنجره هایی با شیشه ای خود تمیز شونده داشته باشید چه می کنید؟ بله درست شنیدید، آنها تخیلی نیستند و در واقعیت وجود دارند؛ برای استفاده از آنها شما حتی نیازی به نصب شیشه جدید یا گذراندن یک پروسه پر زحمت ندارید.


شیشه خود تمیز شونده چیست؟

این یک ویژگی است که به صورت پوشش، شیشه های معمولی را به شیشه های آب گریز و آبدوست فوق العاده صاف تبدیل می کند. از آنجا که آب نمی تواند به هیچ چیزی روی سطح شیشه بچسبد، پس آن را با خود می برد و پنجره های شما را تمیز می کند.

شیشه های خود تمیز شونده Self Cleaning Glass به دو دسته تقسیم می کنم:

•         پوشش شیشه ای با لایه آبدوست که از تجزیه فوتوکاتالیستی استفاده می کند.

•         پوشش شیشه ای با پوشش آبگریز.

تفاوت عمده این دو نوع پوشش عبارت است از:

Hydrophilic: Hydro= آب و Philic= دوست داشتن یا جذب. بنابراین این به سادگی به این معنی است که سطح شیشه می خواهد آب را جذب کند و آن را مانند یک لایه نازک پخش کند.

Hydrophobic: Hydro= آب و Phobic= بازدارنده. بنابراین این به سادگی به این معنی است که سطح شیشه می‌خواهد آب را دفع کند و هر قطره آبی که با این نوع سطح تماس پیدا کند تمایل به دور شدن دارد.


شیشه خود تمیز شونده


شیشه خود تمیز شونده هیدروفیل

اولین نوع از شیشه های خود تمیز شونده که در بالا توضیح داده شد مبتنی بر داشتن یک لایه پوشش دی اکسید تیتانیوم در یک طرف سطح انواع شیشه است. عمل خود تمیز کنندگی این نوع شیشه در دو مرحله کار می کند؛ پوشش روی سطح شیشه با استفاده از نور خورشید کثیفی های آلی را تجزیه می کند، به این مرحله تجزیه کاتالیزوری عکس می گویند (به سادگی به معنای فرآیند تسریع استفاده از نور ماوراء بنفش برای تجزیه آلودگی های آلی). مرحله دوم از بارانی استفاده می کند که روی سطح این شیشه های خود تمیزشوند پخش می شود، در این مرحله باران کثیفی را از بین می برد و تقریباً هیچ رگه ای باقی نمی گذارد، زیرا شیشه آبدوست آب را به طور یکنواخت روی سطح آن پخش می کند.

مزایا: در شرایط مناسب، یعنی باران و آفتاب مکرر، یا اگر به طور منظم با شلنگ آبپاشی کنید، چرخه تمیز کردن مورد نیاز شیشه را کاهش می دهد. پوشش شیشه خود تمیز شونده هیدروفیل پایدار است و طول عمر بالایی دارد.

معایب: برای هر گونه کثیفی غیر آلی یا رسوبات غیر شفاف ضخیم مانند رنگ یا سیلیکون، اثر انگشت یا گرد و غبار تولید شده در حین ساخت مناسب نیست. این نوع شیشه خود تمیز شونده همچنین با سیلیکون واکنش منفی می دهد و نیاز به لعاب تخصصی دارد، در صورت آسیب دیدگی نیاز به تعویض شیشه دارد.


شیشه خود تمیز شونده آبگریز

نوع دوم خود تمیز شوندگی نوعی است که با یک پوشش آبگریز که به عنوان "اثر نیلوفر آبی" نیز شناخته می شود اعمال می شود که به آبگریزی بسیار بالایی که توسط برگ های گل نیلوفر آبی نشان می دهد اشاره دارد. ذرات کثیفی توسط قطرات آب به دلیل معماری پیچیده میکرو و نانوسکوپی سطح که امکان به حداقل رساندن چسبندگی را فراهم می کند، جمع آوری می شوند. این شکل از شیشه مانند تفلون روی ماهیتابه عمل می کند، سطحی نچسب ایجاد می کند و آب به سرعت از این سطح خارج می شود و رگه ایجاد نمی کند.

شیشه علیرغم اینکه سطحی صاف به نظر می رسد در مقیاس میکروسکوپی دارای برآمدگی و فرورفتگی هایی است که روی شیشه های تصفیه نشده کثیفی را جذب و رسوب می کنند. کاربردهای این نوع پوشش شیشه خود تمیز شونده بر پایه سیلیس است و یک لایه در مقیاس نانو ایجاد می کند که این ناهمواری ها را می پوشاند.

مزایا: روی آلودگی های آلی و معدنی روی شیشه به طور یکسان اثر می کند. این نوع پوشش ها ضد خش هستند و نیاز به استفاده از مواد شیمیایی را در هر نظافت مورد نیاز کاهش می دهند زیرا کثیفی به راحتی پاک می شود. این نوع روکش شیشه از شیشه در برابر گرافیت و رنگ محافظت می کند و در صورت نیاز می توان این نوع پوشش را در محل مجددا اعمال کرد. از نظر هزینه، پوشش ها و کاربردهای آبگریز معمولاً تقریباً نصف قیمت شیشه های نوع آبدوست است.

معایب: کاربرد این پوشش بسته به محصول دقیق، عمری بین 5 تا 10 سال در شرایط خارجی دارد.


شیشه های خود تمیز شونده


شیشه های خود تمیز شونده چه تفاوتی با شیشه های معمولی دارند؟

شیشه تصفیه نشده آنطور که انتظار دارید صاف نیست، با برجستگی های میکروسکوپی پوشیده شده است که کثیفی را به خود جذب می کند، به دلیل این برجستگی ها، آب نمی تواند کثیفی ها را بشوید و کثیف به نظر می رسد. پنجره های پوشش داده شده با شیشه خودتمیزشونده کاملاً صاف هستند، در نتیجه کثیفی جایی برای پنهان شدن ندارد، بنابراین آب باران کثیفی ها را تمیز می کند و پنجره های تمیز درخشان و منظره ای بی لک را برای شما به ارمغان می آورد. شیشه خود تمیز شونده مبتنی بر فناوری نانو است و با سخت ترین استانداردهای زیست محیطی توسعه یافته است و به عنوان یک امتیاز، دیگر نیازی به مواد شیمیایی خشن برای تمیز نگه داشتن شیشه های درب، پنجره، نما یا سقف شیشه ای خود نخواهید داشت.


شیشه خود تمیز شونده به معنی عدم نیاز به تمیز کردن شیشه هاست؟

نمی توان تضمین کرد که با شیشه های خود تمیز شونده دیگر نیازی به تماس با شیشه پاک کن نخواهید داشت، اما زمان بسیار طولانی تری نسبت به قبل از شیشه های تمیز و بدن لک بهره خواهید برد. اما اگر متوجه شدید که شیشه ها کمی گرد و غبار دارند، پاک کردن سریع با یک پارچه خیس می تواند شیشه های شفافی به شما بدهد. مراقب باشید از مواد شیمیایی خشن بر روی شیشه های خود تمیز شونده استفاده نکنید زیرا این مواد می توانند خاصیت آبگریزی یا آبدوستی این شیشه ها را از بین ببرند.

تمیز کردن شیشه های خود تمیز شونده آسان تر از آن چیزیست که تصور می کنید، فقط مقدار کمی دستمال مرطوب کشیده و آن را خشک کنید، بعد خواهید دید که شیشه های شما به طرز درخشانی بدون مواد شیمیایی تمیز خواهند شد.


واقعیت شیشه های خود تمیز شونده

ما دوست داریم باور کنیم که یک شیشه وجود دارد که خود را تمیز می کند، اما دوباره به نظر می رسد که مانند هر جای دیگر زندگی، معمولاً یک سازش وجود دارد و «خودتمیزشوندگی» باید به «نگهداری راحت تر» تغییر نام دهد تا مشتریان از فکر شیشه ای که خودش را تمیز می کند، بیرون بیایند.

در جمع بندی می توان گفت که تا به امروز هنوز هیچ شیشه خود تمیز شونده کاملی وجود ندارد و نه شیشه ای که نیاز به تمیز کردن نداشته باشد. اما مطمئناً استفاده از این دو نوع محصول شیشه ای با نام خود تمیز شونده مزایای زیادی دارد که هر دو کار و چرخه تمیز کردن را تا حد زیادی کاهش می دهند.