اگر در ملک خود پنجره های دوجداره دارید، متوجه شده اید که در اکثر مواقع این یک سرمایه گذاری عالیست، زیرا به شما کمک می کند تا در هزینه خود صرفه جویی کنید و بازده انرژی کلی محل خود را بهبود بخشید. یافتن بخار روی پنجره ها به طور شگفت انگیزی رایج است، به خصوص در ماه های سرد سال؛ نگاه کردن به آن ممکن است ناخوشایند باشد اما لزوماً یک مشکل اساسی نیست. با این حال اگر بخار شیشه دوجداره پایدار باشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شوند و در برخی موارد می تواند نشانه یک مشکل بزرگتر باشد.


شیشه های دوجداره

شیشه دوجداره با کنار هم قرار دادن دو لایه شیشه سکوریت، لمینت یا حتی شیشه های دکوراتیو به همراه یک جداکننده کارآمد حرارتی در بین آنها ساخته می شود، که کمی کوچکتر از ابعاد کلی شیشه است تا شکافی بین آنها ایجاد شود. سپس شیشه ها با استفاده از یک چسب ذوب شده داغ به یکدیگر مهر و موم می شوند تا یک واحد دو جداره یا شیشه عایق تشکیل شود. هوای محبوس شده در داخل دو شیشه (یا گاز برای بهبود راندمان حرارتی) یک مانع عایق ایجاد می کند که گرما را در داخل و سرما را در خارج حفظ می کند. نوار فاصله بین دو صفحه با یک ماده خشک کننده پر می شود تا رطوبت موجود در داخل حفره را جذب کند، این امر از ایجاد تراکم بین شیشه ها جلوگیری می کند.

تنها زمانی که مهر و موم شیشه دوجداره شکسته شود، یا همان طور که در صنعت شناخته شده است از کار بیفتد، میعان به داخل واحد شیشه ای وارد می شود و در نتیجه شیشه عایق مه آلود می شود. شیشه های دو جداره مه آلود نه تنها ظاهر بدی دارد، بلکه معمولاً نشانه‌ای از وجود یک مشکل اساسی هستند؛ همچنین می تواند عاملی برای پرداخت هزینه بیشتر برای گرم کردن خانه به دلیل عایق نشدن مناسب واحدهای شما باشد.


بخار کردن شیشه عایق


تراکم شیشه های دوجداره از بیرون

اگر شیشه های درب، پنجره یا نمای ساختمان از بیرون متراکم میشونو بخار می کنند، جای نگرانی نیست؛ این امر کاملاً طبیعی و بی ضرر است. در واقع، تراکم تشکیل شده در این سمت از شیشه دوجداره به خوبی کار خود را انجام می دهد واز نظر انرژی بسیار کارآمد است زیرا از ورود هوا به داخل جلوگیری می کند. بخار کردن شیشه دوجداره از بیرون به این معنیست که فضای داخلی خانه گرمتر از دمای بیرون می باشد، به همین دلیل است که به احتمال زیاد در ماه های زمستان این رطوبت اضافی را روی سطح شیشه مشاهده می کنید. همچنین در صورتی که سطح بیرونی شیشه دوجداره متراکم می شود، اما از داخل نه، ممکن است به دلیل رطوبت بیش از حد در هوا ایجاد شود.


بخار کردن شیشه های دو جداره از داخل

هنگامی که میعان در داخل واحد شیشه دوجداره ظاهر می شود، این به طور کلی یک خبر بد است و نیاز به بازرسی یک متخصص حرفه ای دارد. اجازه دادن به جریان هوای بهتر در اتاق هایی که بخار در پنجره ها، درها یا نمای شیشه ای آن ایجاد می شود، از این اتفاق در داخل خانه جلوگیری می کند. در بیشتر موارد، تراکم در قسمت داخلی این شیشه ها به دلیل چیزی در خانه ایجاد می شود؛ اگر با بخار زیاد آشپزی می کنید یا در حمام خود دوش می گیرید، بسیار رایج است که پنجره ها، نورگیر یا پارتیشن شیشه ای بخار کند، در اینصورت شیشه ها مشکلی ندارند.

به طور کلی تراکم در داخل شیشه های دو جداره پنجره ها، درها یا نما زمانی اتفاق می افتد که بخار هوای گرم با سطح سرد برخورد می کند و در نتیجه مایعی روی سطح شیشه باقی می ماند. این را می توان به راحتی از بین برد، اما اگر جمع شود، به مرور زمان می تواند لکه تشکیل شود؛ تراکم در سطح داخلی شیشه ها قابل کنترل است اما زمانی که تراکم بین شیشه دوجداره ایجاد می شود مشکلی ایجاد می شود.


چرا لایه میانی شیشه عایق بخار می کند؟

در حالی که مشاهده بخار کردن شیشه های پنجره و درب های شیشه ای از بیرون لزوماً نشان دهنده وجود مشکل در آنها نیست، اگر می بینید که تراکم در لایه میانی شیشه عایق ظاهر می شود، در این صورت مشکلی در آن وجود دارد که عملکردش را کاهش می دهد. رایج ترین مشکل شیشه های دوجداره که باعث ایجاد تراکم بین شیشه ها می شود، اطراف درزگیرها و خود پنجره یا در است؛ اگر در قاب شیشه ترک وجود داشته باشد، درزگیرها شل شده باشند یا خود شیشه از بیرون یا داخل آسیب ببیند، این می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. همچنین با گذشت زمان، مواد شیمیایی، مانند موادی که در مایعات تمیزکننده شیشه استفاده می شوند، می توانند درزگیر اطراف شیشه های عایق را شل کنند و به هوا اجازه ورود بدهند. با این حال اگر شیشه عایق را به تازگی خریداری کرده اید، این مشکل ممکن است به دلیل نصب نادرست یا نقص در واحد ارائه شده باشد. در مورد بخار کردن شیشه های دو جداره در داخل لایه میانی، همیشه باید از یک نصاب شیشه پشتیبانی حرفه ای دریافت کنید.


چرا شیشه های دو جداره بخار میکنند؟


چرا شیشه های دو جداره بخار میکنند؟

واحدهای آب بندی شده دو جداره تنها در صورتی خراب می شوند که رطوبت یا مه آلود شدن بین دو لایه شیشه ظاهر شود. مهمتر از آن، در اینصورت عملکرد یک شیشه دو جداره مهر و موم شده را انجام نخواهد داد، دیگر نمی تواند سرما را بیرون نگه دارد، یا اجازه می دهد انرژی تولید شده توسط سیستم گرمایشی خارج شود. مهمترین دلایلی که باعث ایجاد بخار داخل شیشه دوجداره می شوند عبارتند از:

1. زمان

یک دلیل رایج و اجتناب ناپذیر برای اینکه چرا شیشه های دوجداره دچار رطوبت می شود، زمان است؛ با گذشت زمان ماده خشک کننده اشباع می شود و نمی تواند بخار آب بیشتری را در لایه بین دو شیشه جذب کند، در نتیجه این امر باعث ایجاد تراکم می شود. اکثر تامین کنندگان شیشه دوجداره به طور متوسط بین 5 تا 10 سال تضمینی در برابر خرابی شیشه عایق خود ارائه می دهند.

2. نصب ضعیف

اگر شیشه عایق اخیراً نصب شده و به سرعت شروع به مه آلود شدن کرده ، ممکن است درزگیر شکسته یا به نوعی آسیب دیده باشد، این می تواند نتیجه نصب ضعیف باشد. شما باید با سرویسکاری که شیشه را نصب کرده است تماس بگیرید، زیرا این باید برای مدت معینی تحت ضمانت شرکت تولید کننده باشد. هنگامی که به دنبال خرید شیشه دو جداره یا یک نصاب هستید، همیشه با یک شرکت مجرب و معتبر در ارتباط باشید.

3. مواد شیمیایی

با گذشت زمان مواد شیمیایی خشن می توانند به آب اجازه دهند تا از طریق آن نفوذ کند و درزگیر پنجره را فرسایش دهد، همیشه باید قبل از استفاده از هر گونه محصول شیمیایی بر روی درب و پنجره، برچسب آن را بررسی کنید.


جلوگیری از بخار کردن شیشه های دوجداره

با استفاده از تهویه موثر در خانه می توان از بخار کردن شیشه های عایق در داخل جلوگیری کرد. در آشپزخانه یا حمام، از فن های دمنده خود استفاده کنید تا هوای مرطوب را قبل از برخورد به پنجره از اتاق خارج کنند. اگر در جای دیگری از خانه بخار در داخل پنجره ها احساس می کنید، یک پنجره را کمی باز بگذارید تا هوا خارج شود و بخار به زودی از بین می رود. این ایده خوبیست که از ایجاد بخار شیشه در جایی که می توانید جلوگیری کنید، زیرا در صورت عدم کنترل می تواند منجر به مشکلات عملکردی یا آسیب به رنگ شود.