با توجه به اینکه هزینه های انرژی زیاد است، بسیاری از صاحبان خانه ها متوجه شده اند که پنجره های معمولی آنها برای جلوگیری از ورود سرما و گرما و دستیابی به بهره وری انرژی کافی نیست. پنجره های شیشه ای تک جداره سنتی اجازه می دهند هوا بیش از حد خارج شود و این منجر به اتلاف گرمایش و سرمایش بیشتر در خانه ها می شود. یکی از راه هایی که افراد می توانند این مشکل را کاهش دهند این است که اقدام به تعویض شیشه پنجره، درب ها، نورگیر و سقف شیشه ای به شیشه ضخیم تر مانند شیشه لمینت یا شیشه دو جداره کنند.


شیشه دوجداره چیست؟

شیشه دوجداره شامل یک لایه عایق بین دو صفحه شیشه ای جداگانه است، برخلاف شیشه های تک جداره معمولی، شیشه های دو جداره با یک لایه اضافی تقویت می شوند تا استحکام بیشتری ایجاد کنند. به جای اینکه دو قاب شیشه ای به یکدیگر مهر و موم شوند، شیشه های دو جداره شامل لایه ای از هوای ساکن در بین پانل های شیشه ای جداگانه هستند؛ این لایه به عنوان عایق در برابر عبور صدا و سایر عناصر عمل می کند. این فضا با استفاده از یک "Spacer" ایجاد می شود که همچنین اطمینان حاصل می کند که رطوبت در فضا جمع نمی شود تا به شفافیت شیشه آسیب نرسد.

علاوه بر این، هنگامی که از گازی مانند آرگون به عنوان ماده عایق استفاده می شود، شیشه های دو جداره حتی موثرتر در ویژگی عایق هستند، به همین دلیل شیشه دوجداره به عنوان شیشه عایق نیز شناخته می شود. رایج ترین گزینه، سیستم دو جداره شامل استفاده از دو قاب، دو پنل شیشه ای با دو ضخامت متفاوت است.


شیشه لمینت یا شیشه دوجداره


شیشه لمینت چیست؟

شیشه های لمینت که به عنوان شیشه ایمنی شناخته می شوند، چندین سال تنها در شیشه جلو اتومبیل های استاندارد استفاده می شدند. شیشه لمینت نسبت به سایر انواع شیشه مزایای ایمنی فراوانی دارد و به همین دلیل اغلب در ساختمان های تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. شیشه های معمولی به دلیل وجود خرده های تیز هنگام شکستن بسیار خطرناک اند؛ البته شیشه لمینت هنوز هم ممکن است ترک بخورد یا بشکند، اما طراحی آن به صورتیست که در صورت آسیب دیدگی به جای شکستن و افتادن خرده های شیشه، که به طور بالقوه باعث آسیب می شود، به همدیگر بچسبند.

شیشه لمینت در واقع دو ورقه شیشه ای مجزا با لایه ای شفاف و پلاستیکی است که بین ورق های شیشه ای با استفاده از گرما و فشار ذوب شده است. این لایه پلاستیکی نامرئی است و در شفافیت شیشه اختلالی ایجاد نمی کند، اما اگر شیشه آسیب ببیند، همان چیزیست که قطعات شیشه را به طور دائمی کنار هم نگه می دارد و محصولی با دوام و ضخیم ایجاد می کند. این مقاومت در برابر شکستن و خرد شدن شیشه های لمینت را برای بخش های بیرونی ساختمان ها مانند نمای شیشه ای و پنجره ها در آب و هوای نامساعد (مانند طوفان) مفید می کند. ضخامت شیشه لمینت به انتخاب شما بستگی دارد و تنوع زیادی در آن وجود دارد؛ هرچه شیشه ضخیم تر باشد، به دلیل استحکام ناشی از ضخامت، پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به یک پنجره بزرگ یا نما و سقف شیشه ای دارد.


مقایسه شیشه لمینت و شیشه دوجداره

شیشه عایق و شیشه لمینت شباهت زیادی دارند، زیرا هر دو از چندین لایه شیشه ساخته شده که به هم چسبیده اند. برخلاف شیشه های لمینت، شیشه های دوجداره با فاصله دهنده ها در لایه های شیشه ای ساخته می شوند در حالی که بیشتر فضای بین این لایه ها توخالی است. شیشه های لمینت و شیشه های دوجداره هم می توانند هزینه های انرژی را کاهش دهند و هم اشعه های UV را که به داخل ساختمان وارد می شوند را کاهش دهند. هر دو نوع از این شیشه ها را برای حفظ حریم شخصی و هماهنگی با دکوراسیون منزل خود می توان با استفاده از شیشه های دکوراتیو و در اندازه های سفارشی تولید کرد. اما هر کدام از این دو نوع ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که باید هنگام انتخاب شیشه مناسب برای خانه یا محل کار خود در نظر بگیرید.

اگر به دنبال ویژگی های صوتی و حرارتی بسیار عالی هستید، می توان شیشه لمینت و شیشه دوجداره را با هم ترکیب کرد تا یک واحد دوجداره لمینت تولید شود؛ ترکیب آنها با هم یک گزینه ایده آل برای استفاده در خیابان های شلوغ یا مکان های دیگر با ترافیک سنگین یا صدای بلند هستند.


مقایسه شیشه لمینت و شیشه دوجداره


شیشه لمینت یا شیشه دوجداره، کدام بهتر است؟

از مزایای شیشه لمینت این است که انتقال صدا با فرکانس بالا را کاهش می دهد و 97٪ از اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند، دیگر مزیت آن این است که شیشه های لمینت با آسیب جزئی به دلیل ضربه را می توان با رزین چسب شفاف مخصوص تعمیر کرد. این نوع شیشه برای ایجاد اشکال پیچیده در کاربردهای معماری عالی است و می تواند با تمام استانداردهای اصلی صنعت مطابقت داشته باشد. شیشه لمینت همچنین با افزودن یک لایه میانی نازک که به شکل شفاف یا رنگ های مختلف موجود است، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را افزایش می دهد. شیشه لمینت علاوه بر اینکه در وسایل نقلیه یافت می شود، معمولاً برای پنجره های ساختمان های بلند، نورگیرها، بالکن ها و نرده شیشه ای بدون قاب نیز استفاده می شود.

در خانه ها، ممکن است تا 30 درصد گرما را از طریق پنجره ها از دست بدهید، انتخاب شیشه دوجداره سرعت اتلاف حرارت را تا نصف کاهش می دهد و به شما کمک می کند در قبوض آب و برق صرفه جویی کنید. شیشه لمینت عملکرد عایق حرارتی کمتری نسبت به شیشه دوجداره دارد که به صراحت برای چنین اهدافی تولید می شود. به همین دلیل است که برای مکان های مرتفع تر، جایی که دما می تواند در زمستان به پایین ترین حد خود برسد و تراکم تجمع پیدا کند، کمتر مناسب است. اینکه کدام یک از این شیشه ها انتخاب مناسبی هستند در نهایت به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد؛ اگر به دنبال مقاومت در برابر شکستن، چندین گزینه رنگی و پنجره هایی هستید که برای آب و هوای نامساعد مناسب هستند، شیشه های لمینت می توانند انتخاب بهتری باشند. با این حال، شیشه دوجداره بهترین انتخاب برای جلوگیری از نشت هوا و صرفه جویی در هزینه های برق است، این شیشه ها همچنین برای عایق صدا و سفارشی سازی انتخاب مناسب تری هستند.