بهره گیری از تکنولوژی های جدید به منظور خلق دکوراسیون داخلی یکی از هنر های منحصر به فرد محسوب می شود. امروزه با استفاده از شیشه دکوراتیو یا شیشه تزیینی می توان محصولاتی با جلوه های بسیار زیبا را خلق نمود. یکی از بهترین و زیبا ترین محصولاتی که به وسیله شیشه می توان برای استفاده از دکوراسیون داخلی از آن در فضاهای گوناگون استفاده کرد شیشه فیوزینگ یا همجوشی می باشد.


یکی از خواص شیشه ذوب شدن و فرم دادن آن طی حرارت و سپس سرد شدن آن می باشد. در این روش با استفاده از این خاصیت شیشه می توان اقدام به تولید شیشه های تزیینی بسیار زیبا نمود.


شیشه فیوزینگ چیست؟

تکنین همجوشی یا فیوزینگ شیشه امروزه یکی از راهکارهای ساخت دکوراسیون محسوب می گردد که طرفداران زیادی دارد. در این نوع از شیشه دکوراتیو با استفاده از اتصال تکه ها و قطعات شیشه به یکدیگر با روشی خاص به نام همجوشی شیشه می توان بدون نیاز به چسب و یا مواد اتصال دهنده دیگر دکورهای بسیار زیبایی را به وجود آورد. استفاده از شیشه رنگی یکی از رایج ترین مواد در شیشه فیوزینگ می باشد.


به عبارت دیگر اتصال قطعات شیشه به یکدیگر بر اثر حرارت را فیوز گلس یا همجوشی شیشه گویند که می تواند این شیشه ها رنگی باشند که با اکسیدهای فلزی(رنگ لعاب شیشه) رنگ شده اند و آثار گرانبها و ارزشمندی را پدید می آورند و در دکوراسیون داخلی و ظروف و اشیاء مورد استفاده قرار می گیرد.


این شیوه در سالیان بسیار دور و در حدود 2000 سال پیش توسط رومی ها و مصری ها مورد استفاده قرار می گرفت که با استفاده از همجوشی شیشه لوازم مصرفی و اشیا مختلفی را خلق می نمودند. این هنر با نام های دیگری مانند فیوزگلس نیز شناخته می شود.

شیشه فیوزینگ


روش ساخت شیشه دکوراتیو با استفاده از همجوشی

برای ساخت این نوع شیشه ها از کوره هایی با حرارت بالا (1700 درجه سانتیگراد) استفاده می شود.شیشه مورد استفاده در ساخت فیوزگلس می بایست خالص باشد و از جنس سیلیس باشد تا کار به درستی انجام گیرد. برای ساخت اشیا و یا دیگر دکورها از قالب های از پیش آمده شده استفاده می شود. شیشه های رنگی با چیده شدن در کنار یکدیگر و در قالب های مورد نظر در کوره هایی با حرارت بالا قرار گرفته و حرارت حاصل از کوره موجب نرم شدن شیشه و چسبیدن آن ها به یکدیگر خواهد شد. تزیینات دیگری را نیز پیش از حرارت دیدن می توان در داخل شیشه ها قرار داد تا پس از حرارت در داخل کار به شیشه ها متصل گردند.


نکته مهمی که برای حرارت دیدن شیشه می بایست رعایت گردد این است که در این روش شیشه به حالت مذاب در نخواهد آمد و فقط با ایجاد حرارت شیشه نرم می شود تا اتصال و چسبندگی بین قطعات شیشه حاصل گردد.


برای ساخت شیشه فیوزینگ نیاز به مهارت و دقت زیادی می باشد تا به واسطه آن بتوان محصول نهایی با کیفیت و مطابق با سفارش مورد نظر خلق نمود. یکی از برترین شرکت ها در زمینه تولید شیشه دکوراتیو به روش فیوزینگ یا همجوشی شرکت ترنج آذین می باشد که تمامی مراحل ساخت این نوع شیشه ها با استفاده از تکنیک های روز و بدست متخصصین مورد انجام قرار می گیرد.


برای رنگ دادن به شیشه ها می توان از یون های فلزات در داخل خمیر شیشه استفاده نمود. برای مثال به منظور تولید شیشه رنگی سبز می توان از اکسید آهن استفاده نمود. همچنین برای ایجاد رنگ بنفش به شیشه از اکسید منگنز استفاده می شود.

شیشه دکوراتیو


مزایا و کاربرد های شیشه فیوزینگ یا همجوشی

انواع مختلفی از لوازم دکوری و یا دکوراسیون های منحصر به فرد را می توان با استفاده از این روش خلق نمود. از لوازمی مانند گلدان ، ظروف تزیینی تا دکوراسیون های مورد استفاده در فضای اداری و یا منازل نیز با استفاده از این روش قابل انجام می باشد. امروزه برای ساخت دکوراسیون در فضاهایی همچون سرویس های بهداشتی و یا حمام ها ، لابی ساختمان ها و... نیز از این روش استفاده می شود.


به طور کلی امروزه استفاده از فیوزگلس در صنعت ساختمان سازی نقش مهمی را برای دکوراسیون ساختمان ایفا می نمایند که با استفاده از آن می توان بهترین و لوکس ترین محیط ها را خلق نمود. با توجه به اینکه این نوع شیشه دکوراتیو خاصیت عبور نور را از خود دارا می باشد ، در برخورد نور با شیشه های رنگی مورد استفاده در آن احساس منحصر به فردی را در بیننده ایجاد می نماید.


همچنین برای ساخت و تولید انواع درب شیشه ای و یا پنجره نیز می توان از شیشه همجوشی استفاده نمود.


قیمت شیشه فیوزینگ یا همجوشی

با توجه به این که میزان دقیق شیشه و ابعاد و اندازه آن برای ساخت شیشه دکوراتیو به روش فیوزینگ نیاز می باشد ، جهت استعلام قیمت شیشه همجوشی می توانید با کارشناسان شرکت ترنج آذین در ارتباط باشید تا با اطلاعات دقیق تری اقدام به تخمین قیمت شیشه فیوزینگ بنمایند.