انواع مختلف آینه به روش های گوناگونی در زندگی روزمره ما استفاده می شوند، از شیشه های بازتابنده در خانه ها گرفته تا آینه های موجود در جاده. آینه ها از مهمترین عناصر زیبایی بخشی به منازل هستند که در کنار جنبه ظاهری کاربرد فراوانی نیز دارند؛ علاوه بر استفاده از آینه ها برای دیدن خود، کمک به بزرگتر نشان دادن خانه و افزایش نور خانه نیز از کاربردهای آینه کاری می باشند. انواع روش های آینه کاری از گزینه های نسبتا قدیمی و ابتکار هنرمندان ایران برای افزایش زیبایی به منازل، علی الخصوص در کاخ ها و اماکن مذهبی بود که در سالهای اخیر مجددا مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. آیینه مانند آب از گذشته های دور در ایران نماد روشنایی و راستگویی بوده و هنرمندان ایرانی از تکه های شکسته آینه در جابجایی ها، برای ایجاد زیبایی در منازل استفاده می کردند.

برای درک مفهوم آینه کاری، باید دانست که چه پدیده ای در پشت تولید آینه وجود دارد و چه چیزی آن را به یک ماده بازتابنده تبدیل می کند. آینه به عنوان یک سطح بازتابنده تعریف می شود و می توان آن را با قانون بازتاب توضیح داد، که بیان می کند وقتی که پرتویی از نور بر روی سطح بازتابنده می افتد، پرتو بازتاب شده و نرمال به سطح آینه همه در یک صفحه قرار دارند و زاویه تابش برابر با زاویه بازتاب است. در دوران مدرن، آینه ها با پاشیدن لایه نازکی از نقره یا آلومینیوم در پشت ورق شیشه ساخته می شوند.


آینه کاری چیست؟

همانطور که از اسم این هنر پیداست، آینه کاری به استفاده از آینه های کوچک در سایزها و رنگ های مختلف یا مشابه اشاره دارد؛ این تکه های آینه را توسط چسب یا گچ نرم به هم می چسبانند. آینه کاری که به شیشه کاری نیز شناخته می شود، یک روش زیباسازی سطوح مختلف است که در آن آینه های کوچک و بزرگ، در اشکال و اندازه های مختلف روی سطوح چسبانده می شود. درخشش آینه ها می تواند جلوه لوکس زیبایی به بخش های مختلف خانه و محل کار و اشیاء ساخته شده با آنها ببخشد.

در این روش تزیینات داخلی، تکه های کوچک آینه به شکل های هندسی یا گل و طرح های مختلف در کنار هم قرار می گیرند که علاوه بر زیبایی ظاهری که به فضا می بخشد، باعث بازتاب نور و درخشش و برجسته سازی لوازم منزل می شود. در ابتدا آینه کاری با نصب آینه های همگون بر در و دیوارهای کاخ ها و ساختمان های بزرگ شروع شد که هنوز بر روی دیوارها و ستون های بناهای تاریخی دوران صفوی موجود است. در سال های اخیر انواع روش آینه کاری مجددا مطرح شد و به سبک های جدید مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت و طرحای منظم و نامنظم با تکه های آینه در دکوراسیون داخلی منازل نمایی جذاب را ایجاد می کند.


روش های آینه کاری


روش انجام آینه کاری

برای انجام آینه کاری نیاز به تکه های آینه، چسب مخصوص، گچ نرم، انواع خط کش و قلم، الماس آینه و کاردک می باشد. در ابتدا طرح مورد نظر سوزنی شده و پس از قرارگیری بر روی کار گرده زنی می شود و قطعات آینه با گچ و سریش بر روی قطعه (پایه کار یا دیوار) چسبانده می شوند. در قسمت هایی که دارای نقش های برجسته یا فرورفته باشد، پایه توسط گچ بری آماده شده و سپس قطعات آینه به وسیله خمیر بر روی آن قرار داده شده و با فشار دست فرورفتگی آن ایجاد می شود. در آینه کاری سبک قدیم مراحل آماده سازی در محل مورد نصب، انجام می شد؛ اما در روش های آینه کاری جدید طرح های آماده ای وجود دارند که میتوانید خرید و در محل مورد نظرتان نصب کنید. برای برخی طرح های بسیار بزرگ و چند تکه یا آینه کاری سقف بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید، در غیر اینصورت می توانید خودتان آینه کاری آماده را نصب کنید.


انواع روش های آینه کاری

آینه کاری در روش ها و مدل های مختلفی انجام می شود که بر اساس طرح، محل و روش نصب به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. علاوه بر روش مورد استفاده برای این کار، می توان از متریال مختلفی برای ترکیب با آینه نیز استفاده کرد، همچنین از انواع و اندازه های مختلف آینه در آینه کاری فضاهای مختلف و بخش های مختلف هر فضای داخلی استفاده می شود.

 مهم ترین و پرطرفدارترین انواع روش های آینه کاری در زیر شرح داده شده اند:


روش آینه کاری سنتی

در قدیم گچبری و بسیاری دیگر از هنرهای دستی همراه با آینه کاری برای تزئین منازل استفاده می شد، که معمولا آینه کاری با شیشه های رنگی جلوه ویژه ای به طرح می بخشید. به طور معمول دراین روش از آینه کاری طرح های سنتی اسلیمی یا نقش های برگ و گل یا طرح گره استفاده می شود، طرح های متداول دیگر در آینه کاری سنتی عبارتند از: ترنج، شمسه و لچکی. آینه کاری سنتی با آینه های بسیار نازک انجام می شود که برش آینه ها و شیشه ها به اشکال هندسی کوچک و رنگی توسط دست و در محل انجام شده که دلیلی برای هزینه نسبتا بالاتر آن می باشد.


روش آینه کاری مدرن

آینه کاری مدرن یا دکوراتیو همانند آینه کاری سنتی در اندازه های کوچک به جای تابلو، یا در اندازه ای بزرگ که دیواری را بپوشاند، موجود هستند که ظاهر لوکسی که به خانه می دهد و ارزش معماری آن را بالا می برد. تفاوت آینه کاری مدرن با طرح های سنتی در اندازه قطعات آینه می باشد که معمولا بزرگتر از مدل های سنتی می باشند؛ همچنین ترکیب رنگی طرح های مدرن یکسان بوده و از رنگ های بسیار روشن تشکیل می شوند.


انواع روش های آینه کاری


روش آینه کاری جورچین

همانطور که از اسم این روش آینه کاری پیداست، این آینه کاری به صورتی انجام می شود که قطعه های مختلف آینه مانند تکه های جورچین در کنار هم قرار می گیرند و یک طرح بزرگتر را ایجاد می کنند. آینه کاری جورچین در اندازه های مختلف و اشکال هندسی مربع، دایره، مستطیل و لوزی موجود هستند که در تمام قسمت های خانه قابل استفاده می باشند و طرح مدرنی به خانه می دهند.


روش آینه کاری مدل پازلی

آینه های پازلی به ترکیب اشکال مختلف آینه گفته می شود که علاوه بر منازل در بسیاری از هتل ها و ادارات نیز کاربرد دارند. آینه کاری پازلی مشابه آینه کاری جورچین بوده با این تفاوت که در مدل پازلی قطعات جداگانه آینه در یک الگوی از قبل طراحی شده ماننده پازل قرار می گیرند.


آینه کاری مدل لوزی

مدل لوزی در آینه کاری جلوه خاصی ایجاد کرده و با توجه به اندازه بزرگ و بازتابی که از نور و تصاویر اطراف می دهد مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. آینه کاری لوزی به دلیل هماهنگی با هر دکوراسیونی در قسمت های مختلف مانند سقف، دیوارها، ستون و قسمت های بزرگ منازل استفاده می شود.


آینه کاری ونیزی

آینه کاری ونیزی در واقع به معنای کار زیاد و با جزئیات بر روی آینه های دکوراتیو می باشد که معمولاً با دست ساخته می شوند. آینه ونیزی نوعی روش آینه کاری هنریست که بسیار زمانبر بوده و به دلیل جزئیات ظریف در مراحل تولیدش قیمت بالاتری در بین سایر انواع روش های آینه کاری خواهد داشت.


از دیگر روش های آینه کاری که در ایران طرفداران بسیاری دارد می توان به آینه کاری حجمی، گل و بوته، کلاسیک و آنتیک اشاره کرد. انواع این مدل ها با روش و نوع خاصی از آینه و در محل های مختلفی نصب می شوند که می توانند بر اساس سلیقه افراد رنگی یا ساده باشند. البته اندازه خانه (یا هر محلی که برای نصب در نظر گرفته شده)، جنس سطح دیوار یا ستون، دکوراسیون و میزان دریافت نور طبیعی از مهمترین عوامل موثر بر مدل و روش آینه کاری هستند.

برای دریافت مشاوره در خصوص انتخاب گزینه مناسب از بین انواع روش های آینه کاری بهتر است با کارشناسان متخصص در مجموعه ترنج گلس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. همچنین اگر قصد انجام آینه کاری در منزل یا محیط کار خود را دارید می توانید با ارتباط با شرکت ترنج آذین از قیمت دقیق و نحوه سفارش و نصب این محصول مطلع شوید.