مصالح مختلفی برای نماهای ساختمان ها استفاده می شود و یکی از آنها که در بسیاری از ساختمان های تجاری و مسکونی محبوبیت زیادی پیدا کرده نمای شیشه ای است. استفاده از نمای شیشه ای در دهه های اخیر به خصوص در شهرهای بزرگ و ویلاها پیشرفت های عمده ای داشته و آن را به گزینه ای بهینه برای ساخت ساختمان های جدید تبدیل کرده است.


نمای شیشه ای چیست؟

سازه های شیشه ای یک انتخاب مدرن و شیک هستند که می توانند به طور منحصر به فرد برای تناسب با مجموعه ای از معماری طراحی شوند. به پوشش شیشه ای بخش بیرونی ساختمان، نمای شیشه ای گفته می شود؛ جنبه بارز استفاده از این نوع نمای ساختمان، زیبایی ظاهری آن می باشد اما این سازه ها مزایای دیگری را برای ساختمان به همراه دارند. پنل های شیشه ای که در بخش نمای ساختمان استفاده می شوند در انواع مختلفی از جمله کرتین وال، فریم لس و اسپایدر موجود هستند. کرتین وال به معنای استفاده از پنل یکپارچه برای نما می باشد که دارای فریم های آلومینیومی است، در نمای شیشه ای فریم لس که زیبایی بی نظیری دارد هیچ فریمی از بیرون قابل مشاهده نیست که روی یک شبکه فلزی از قبل آماده شده نصب می شود و نمای شیشه ای اسپایدر که متداول ترین نوع در ساختمان ها بوده از شیشه سکوریت و لمینت ساخته می شود و اتصالات آن از داخل به پنل های شیشه متصل می شوند.

نمای شیشه ای


مزایای استفاده از نماهای شیشه ای

نمای ساختمان یکی از عناصر مهم در معماری آن می باشد، این موضوع نه تنها در مورد عملکرد ساختمان، بلکه در طراحی آن نیز صادق است. نماها اغلب جزء ظریفی هستند که شخصیت منحصر به فردی را به ساختمان می بخشند و مزایای زیادی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:


1- استحکام و مقاومت در برابر آب و هوا

برخلاف تفکر بسیاری از افراد، شیشه های مورد استفاده در نمای شیشه ای بسیار قوی و بادوام هستند، شیشه در برابر خوردگی کاملا مقاوم است و تنها در شرایط خاص، ممکن است توسط حمله شیمیایی آسیب ببیند. یکی از بزرگترین مزایای نمای شیشه ای توانایی آن در مقاومت در برابر عناصر خشن است، آنها برای مقاومت در برابر عوامل طبیعی از جمله بادهای شدید، باران، برف، طوفان و زلزله طراحی شده اند. سازه های شیشه ای به این دلیل شناخته شده اند که می توانند یکپارچگی و ظاهر خود را برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواد حفظ کند. همچنین شیشه برخلاف برخی از مواد دیگر مانند فلزات به دلیل آب و هوا زنگ نمی زند و در برابر هر نوع سایش مقاوم می باشد. جنس شیشه ای که در ساخت نمای ساختمان ها استفاده می شود معمولاً از انواع شیشه ایمنی می باشد که می تواند در شرایط سخت مقاومت کند و از ساختمان در برابر ورود سارقان نیز محافظت کند.


2- بهره وری

کسانی که مسئول ساختمان های تجاری بزرگ هستند می دانند که مصرف انرژی از نقطه نظر مالی و زیست محیطی چقدر می تواند بزرگ باشد، اما نمای شیشه ای کمک بزرگی در این زمینه می کند. یکی دیگر از مزایای اصلی نماهای شیشه ای روشیست که آنها به بهره وری انرژی کمک می کنند؛ وجود یک نمای شیشه ای در ساختمان اجازه می دهد تا سطح بهینه ای از نور طبیعی وارد شود که باعث می شود فضای داخلی روشن به نظر برسد و مصرف انرژی برق را کاهش می دهد. این نه تنها زیبایی شناسی را بهبود می بخشد، بلکه می تواند مبلغ هنگفتی را در قبض برق ساختمان صرفه جویی کند، زیرا نیاز کمتری به چراغ های مصنوعی وجود خواهد داشت. همچنین استفاده از شیشه های دوجداره و سه جداره در نما نیز به تنظیم گرما و سرمایش فضای داخلی و کاهش هدررفت انرژی کمک خواهد کرد.


شیشه در برابر اشعه ماوراء بنفش پایدار است و از این رو ترک، تغییر رنگ یا از هم پاشیدگی رخ نخواهد داد. با پیشرفت تکنولوژی و ابداع انواع شیشه های مقاوم در برابر اشعه های مضر، نور خورشید مفید برای افراد ساکن در داخل ساختمان جذب شده و ماندگاری لوازم داخلی ساختمان نیز افزایش پیدا می کند.


3- تطبیق پذیری

اگر تصور شما از شیشه یک ماده انعطاف ناپذیر و جامد است که نمی توان آن را به خوبی طراحی کرد، گزینه های شیشه ای مدرن را ندیده اید. امروزه شیشه را می توان تقریباً به هر شکلی که می خواهید قالب بندی کرد، به علاوه در صورت تمایل می توان آن را کاملاً شفاف یا به سادگی مات و رنگی ساخت. شیشه نیمه شفاف سنتی به نور اجازه عبور می دهد و اشیاء پشت شیشه را به وضوح قابل مشاهده می کند، اما امروزه وقتی صحبت از عملکرد طراحی نمای شیشه ای می شود، می توانید در مورد شفافیت نما و اینکه چقدر می خواهید حریم شخصی داشته باشید تصمیم بگیرید.

شیشه سکوریت


4- زیبایی ظاهری

در نهایت، علاوه بر اینکه از نظر عملکردی قوی هستند و در چندین زمینه کاربردهای مفیدی دارند، نماهای شیشه ای از بهترین گزینه ها برای افزایش زیبایی ظاهری ساختمان هستند. نمای ساختمان های شیشه ای حسی مدرنیته را ایجاد می کند و فضای داخلی را بزرگ تر نشان می دهد، به علاوه می تواند به بهره وری کارکنان در ساختمان های اداری کمک کند. نمای شیشه ای طیف وسیعی از انعطاف پذیری را به افراد با معماری به سبک و طراحی های مختلف ارائه می دهد، می توان از آن برای ایجاد یک المان مدرن در خانه ها یا حتی ساختمان های تجاری کوچک مانند رستوران ها استفاده کرد.


5- نگهداری و نظافت راحت

شیشه دارای سطح براق و صاف است، بنابراین گرد و غبار را به خود جذب نمی کند و می توان آن را به راحتی تمیز کرد؛ بر خلاف سایر مواد، نگهداری از آن آسان است.


6- مقرون به صرفه بودن

علاوه بر صرفه جویی در هزینه های ناشی از کاهش قبوض برق یا لوازم گرمایشی و سرمایشی، یکی دیگر از راه های مقرون به صرفه بودن نمای شیشه ای به دلیل تولید آن است؛ هزینه کلی خرید و نصب نمای شیشه ای نسبت به سایر مصالح مورد استفاده برای نما کمتر می باشد. البته چندین عامل مختلف از جمله نوع شیشه مورد استفاده (شیشه لمینت یا سکوریت)، ابعاد، نوع اجرای نما، فریم ها و .... در تعیین هزینه نمای شیشه ای موثرند.