امروزه شیشه به عنوان یک عضو جدا ناپذیر در زندگی انسان ها به شمار می رود، بیشترین کاربرد آن را می توان در وسایل روزمره و یا ساختمان ها مشاهده نمود. یکی از کاربردهای عمده شیشه که سال ها مورد استفاده معماران در طراحی ساختمان ها قرار گرفته است نمای شیشه ای می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید شیشه انواع مختلفی از آن برای مصارف گوناگون ساخته شد که سبب استفاده این وسیله در بسیاری از مکان ها شد؛ همچنین این پیشرفت سبب شد معماری وارد دوره جدیدی شود که به آن معماری مدرن می گویند. در این دوره استفاده از نمای شیشه ای بیشتر از قبل طرفدار پیدا کرد، به طوری که امروزه بسیاری از ساختمان ها و برج ها از انواع نماهای شیشه ای بهره می برند. بهره گیری از شیشه سکوریت که مقاومت بالا در برابر عوامل آب و هوایی مانند گرما و سرمای شدید یا مقاومت در برابر شکستن و امنیت بالای آن در صورت شکستن را دارا است، سبب شده معماران در طراحی بسیاری از ساختمان ها از نمای شیشه ای که زیبایی نما را دو چندان می کند استفاده نمایند. تنوع شیشه های ایمنی موجود برای به کار بردن در نما به معماران و طراحان اجازه می دهد تا هر جنبه ای از عملکرد را کنترل کنند، از کنترل حرارتی و خورشیدی گرفته تا امنیت، رنگ و طراحی کلی ساختمان.


نمای شیشه ای اسپایدر


نمای شیشه ای چیست؟

از دیرباز تاکنون شیشه به عنوان دریچه ای برای چشم انداز بیرونی و استفاده از نور طبیعی در بخش های مختلف خانه کاربرد دارد. با پیشرفت تکنولوژی و معماری مدرن این امکان فراهم شده که نماهای شیشه ای بیشتر از قبل در ساختمان ها استفاده شوند که سهم قابل توجهی در صرفه جویی انرژی های تجدید ناپذیر ایفا می کند و از لحاظ زیبایی بهترین اثرهای معماری را از خود به جای گذاشته است. به پوشش شیشه ای نمای بیرونی ساختمان، نمای شیشه ای گفته می شود؛ جدا از اینکه نمای شیشه ای ظاهری معاصر و در عین حال باز به یک ساختمان مدرن می بخشد، عایق صدا و گرما نیز می باشد که آن را به یک انتخاب مورد علاقه تبدیل می کند.

سازه های شیشه ای یک انتخاب مدرن و شیک هستند که می توانند به طور منحصر به فرد برای تناسب با مجموعه ای از معماری طراحی شوند. به دلیل ویژگی هایی مانند ایمن بودن و ضد زلزله بودن و همچنین سرعت اجرای بالا و مزایای دیگری همچون عایق بودن حرارتی و رطوبتی و صوتی، کارفرمایان را به استفاده از نماهای شیشه ای در برج ها و ساختمان های بلند مرتبه مشتاق کرده است. با وجود انواع شیشه در ساختمان سازی و نوع معماری های مدرن، به دلیل سادگی ماده اولیه، حجم وسیعی از نماهای شیشه ای به کار گرفته می شود و ساخت طیف وسیعی از طرح ها امکان پذیر است. این نوع نماها به دلیل اینکه جدا از ساختمان اجرا و سپس متصل می شوند و همچنین بار ساختمان را متحمل نمی شوند به سازه های خود ایستا معروفند.


مزایای استفاده از نماهای شیشه ای

نمای ساختمان یکی از عناصر مهم در معماری آن می باشد، این موضوع نه تنها در مورد عملکرد ساختمان، بلکه در طراحی آن نیز صادق است. نماهای شیشه ای اغلب جزء ظریفی هستند که شخصیت منحصر به فردی را به ساختمان می بخشند و مزایای زیادی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

1-  استحکام و مقاومت در برابر آب و هوا با نمای شیشه ای

برخلاف تفکر بسیاری از افراد، شیشه های مورد استفاده در نمای شیشه ای بسیار قوی و بادوام هستند، شیشه در برابر خوردگی کاملا مقاوم است و تنها در شرایط خاص، ممکن است توسط حمله شیمیایی آسیب ببیند. یکی از بزرگترین مزایای نمای شیشه ای توانایی آن در مقاومت در برابر عناصر خشن است، آنها برای مقاومت در برابر عوامل طبیعی از جمله بادهای شدید، باران، برف، طوفان و زلزله طراحی شده اند. سازه های شیشه ای به این دلیل شناخته شده اند که می توانند یکپارچگی و ظاهر خود را برای مدت طولانی تری نسبت به سایر مواد حفظ کند. همچنین شیشه برخلاف برخی از مواد دیگر مانند فلزات به دلیل قرارگیری در مجاورت آب و هوا زنگ نمی زند و در برابر هر نوع سایشی مقاوم می باشد. جنس شیشه ای که در ساخت نمای ساختمان ها استفاده می شود معمولاً از انواع شیشه ایمنی می باشد که می تواند در شرایط سخت مقاومت کند و از ساختمان در برابر ورود سارقان نیز محافظت کند.


نماهای شیشه ای


2-  استفاده از نماهای شیشه ای برای بهره وری انرژی

کسانی که مسئول ساختمان های تجاری بزرگ هستند می دانند که مصرف انرژی از نقطه نظر مالی و زیست محیطی چقدر می تواند بزرگ باشد، اما نمای شیشه ای کمک بزرگی در این زمینه می کند. یکی دیگر از مزایای اصلی نماهای شیشه ای روشیست که آنها به بهره وری انرژی کمک می کنند؛ وجود یک نمای شیشه ای در ساختمان اجازه می دهد تا سطح بهینه ای از نور طبیعی وارد شود که باعث می شود فضای داخلی روشن به نظر برسد و مصرف انرژی برق را کاهش می دهد. این نه تنها زیبایی شناسی را بهبود می بخشد، بلکه می تواند مبلغ هنگفتی را در قبض برق ساختمان صرفه جویی کند، زیرا نیاز کمتری به چراغ های مصنوعی وجود خواهد داشت.

همچنین استفاده از شیشه های دوجداره و سه جداره در نما نیز به افزایش ویژگی عایق گرمایی و سرمایی کمک کرده و مانع از تغییر دمای فضای داخلی خواهد شد و به کاهش هدررفت انرژی کمک میکند. همچنین استفاده از نمای شیشه ای عایق به کاهش ورود سر و صدا و گردوغبار نیز کمک کرده و شرایط آرامش بخشی را برای محیط خانه و محل کار فراهم می کند. شیشه در برابر اشعه ماوراء بنفش پایدار است و از این رو ترک، تغییر رنگ یا از هم پاشیدگی رخ نخواهد داد. با پیشرفت تکنولوژی و ابداع انواع شیشه های مقاوم در برابر اشعه های مضر، نور خورشید مفید برای افراد ساکن در داخل ساختمان جذب شده و ماندگاری لوازم داخلی ساختمان نیز افزایش پیدا می کند.


3-  تطبیق پذیری شیشه در انواع اشکال نما

اگر تصور شما از شیشه یک ماده انعطاف ناپذیر و جامد است که نمی توان آن را به خوبی طراحی کرد، گزینه های شیشه ای مدرن را ندیده اید. امروزه شیشه را می توان تقریباً به هر شکلی که می خواهید قالب بندی کرده و به علاوه در صورت تمایل می توان آن را کاملاً شفاف یا به سادگی مات و رنگی ساخت. شیشه نیمه شفاف سنتی به نور اجازه عبور می دهد و اشیاء پشت شیشه را به وضوح قابل مشاهده می کند، اما امروزه وقتی صحبت از عملکرد طراحی نمای شیشه ای می شود، می توانید در مورد شفافیت نما و اینکه چقدر می خواهید حریم شخصی داشته باشید تصمیم بگیرید.


4-  زیبایی ظاهری نمای شیشه ای مدرن

علاوه بر اینکه از نظر عملکردی قوی هستند و در چندین زمینه کاربردهای مفیدی دارند، نماهای شیشه ای از بهترین گزینه ها برای افزایش زیبایی ظاهری ساختمان می باشند. نمای شیشه ای ساختمان ها حسی مدرنیته را ایجاد می کند و فضای داخلی را بزرگ تر نشان می دهد، به علاوه می تواند به بهره وری کارکنان در ساختمان های اداری کمک کند. نمای شیشه ای طیف وسیعی از انعطاف پذیری را به افراد با معماری به سبک و طراحی های مختلف ارائه می دهد، می توان از آن برای ایجاد یک المان مدرن در خانه ها یا حتی ساختمان های تجاری کوچک مانند رستوران ها استفاده کرد.


5-   نگهداری و نظافت راحت از شیشه در نما

شیشه دارای سطح براق و صاف است، بنابراین گرد و غبار را به خود جذب نمی کند و در صورت کثیفی و لک شدن می توان آن را به راحتی تمیز کرد؛ بر خلاف سایر مواد، نگهداری از آن آسان است.


6-  مقرون به صرفه بودن نمای شیشه ای

علاوه بر صرفه جویی در هزینه های ناشی از کاهش قبوض برق یا لوازم گرمایشی و سرمایشی، یکی دیگر از راه های مقرون به صرفه بودن این نوع نما به دلیل تولید آن است؛ هزینه کلی خرید و نصب نمای شیشه ای نسبت به سایر مصالح مورد استفاده برای نما کمتر می باشد. البته چندین عامل مختلف از جمله نوع شیشه مورد استفاده (شیشه لمینت یا سکوریت)، ابعاد، نوع اجرای نما، فریم ها و .... در تعیین هزینه نمای شیشه ای موثرند.


نمای شیشه ای


البته ورود نور خورشید به داخل ساختمان چنانچه کنترل شده نباشد منجر به افزایش نامناسب دما در داخل محیط ساختمان شده و بر لوازم و مبلمان نیز اثر بدی دارد، برای جلوگیری از این اتفاق می توان از شیشه رنگی، شیشه های کنترل خورشیدی و یا پرده های داینامیک استفاده نمود. همچنین در اثر بارش باران یا برف امکان کاهش جلوه و زیبایی نمای شیشه ای و همچنین کاهش دید از داخل ساختمان وجود دارد که می بایست در سال حداقل 2 بار این نما شسته شود. دیگر مزایای استفاده از نمای شیشه ای به جای مصالح ساختمانی کاهش بار کلی ساختمان (بار مرده) و افزایش سرعت اجرای کار نسبت به سایر نما ها می باشد.


انواع نماهای شیشه ای و کاربردهای آنها

در سال های گذشته استفاده از نمای شیشه ای در ساختمان های تجاری رایج بود، اما به دلیل مزایای فراوان این سازه ها، بسیاری از مالکان خانه ها یا صاحبان شرکت ها متقاضی بهره بردن از آن شده اند. این عنصر معماری در ساختمان به دلیل پیشرفت تکنولوژی، ایمن بودن خود را به همه ثابت کرده است و در عین اینکه زیبایی فراوانی را به ساختمان می بخشد، قابلیت نصب سریع را نیز دارد و حتی در شرایطی که افراد اقدام به بازسازی ساختمان خود می کنند قابل اجراست. با توجه به نوع شیشه ای که بکار گرفته می شود، مقاومت نمای شیشه ای مشخص می شود، متداول ترین نوع شیشه های ایمنی بکار رفته شده در نماها، شیشه سکوریت و شیشه لمینت می باشند. با استفاده از شیشه های دو یا سه جداره در نمای شیشه ای، قابلیت عایق در برابر دما و صدا نیز به این نماها اضافه خواهد شد. انواع نمای شیشه ای به شکل های زیر دسته بندی می شوند:


✓   نماهای شیشه ای کرتین وال Curtain Wall

نمای شیشه ای کرتین وال یا پرده ای جزء زیباترین نماهای شیشه ای به حساب می آید، این نما به صورت یکپارچه از شیشه ساخته می شود که هیچ وزنی به ساختمان اضافه نمی کند و به همین دلیل به عنوان نمای خودایستا شناخته می شود. از مزایای این نمای شیشه ای می توان به جلوگیری از ورود رطوبت، صدا و همچنین عایق حرارتی بودن آن اشاره کرد که با استفاده از لاستیک هایی در فضای بین شیشه ها موجودند، انجام می شود. روش تولید نمای شیشه ای کرتین وال و اجرای آن دارای سه نوع مختلف می باشد که عبارتند از: درپوش دار، فریم لس کامل و نیمه درپوش دار. در کرتین وال شیشه ای از اتصالاتی با ستون ها و طبقات ساختمان استفاده می شود و معمولاً از پروفیل های آلومینیومی به عنوان فریم بین شیشه ها به شکل افقی و عمودی استفاده می شود؛ این ساختار سبک باعث مقاومت بیشتر ساختمان در زمان وقع بلایای طبیعی مانند زلزله می شود. به گارگیری نماهای شیشه ای کرتین وال در ساختمان های بسیار بلند و ساختمان هایی که دارای بار مرده زیادی هستند، توصیه می شود.


✓   نمای شیشه ای فریم لس Frameless

نمای شیشه ای فریم لس نیز همانطور که از نام آن مشخص است به گونه ای ساخته می شود که فریم های طراحی شده در فضای بین شیشه ای غیر قابل رویت بوده که این کار سبب افزایش زیبایی نما می شود. نمای شیشه ای بدون قاب برای به حداکثر رساندن میزان ورود نور طبیعی بهترین انتخاب است و با امکان استفاده از شیشه های رنگی یا تزئینی می توان طرحی یکپارچه را ایجاد کرد. پیش از نصب شیشه ها در نما با استفاده از پروفیل فلزی نمای ساختمان شبکه بندی می شود که می توان در رنگ های مختلف این کار را انجام داد، سپس اقدام به نصب شیشه بر روی این شبکه می شود. این مدل از انواع نماهای شیشه ای برای مدرن تر شدن ساختمان ها استفاده شده و میزان ورود نور طبیعی و منظره بیرون را به حداکثر می رسانند؛ به دلیل شرایط تولید نمای شیشه ای فریم لس، عایق کمتری نسبت به سایر مدل ها وجود دارد اما از نظر زیبایی بخشی و شرایط ایمنی چیزی کم نخواهد داشت.


نمای شیشه ای مدل اسپایدر


✓   نمای شیشه ای اسپایدر Spider Glass

نمای شیشه ای اسپایدر جزء مرسوم ترین نماها در ساختمان ها به شمار می رود، این نما با استفاده از شیشه سکوریت و شیشه لمینت ساخته می شود و نصب آن بدین گونه است که از پشت نما اتصالات به شیشه متصل می شود و فریم و اتصالات از بیرون به چشم نمی خورند. نوع اتصالات در این نمای شیشه ای نقطه ای هستند و از نظر ظاهری ما بین نمای شیشه ای فریم لس و کرتین وال شیشه ای در نظر گرفته می شود؛ این نوع نما به عنوان نمای ضد زلزله شناخته می شود با طراحی بر اساس محاسبات بارهای باد و طوفان، مقاومت بالایی دارد. در نمای شیشه ای اسپایدر معمولا از شیشه سکوریت با قطر 6 میلیمتر استفاده می شود و از این نوع نما می توان در فروشگاه ها و مراکز تجاری بهره گرفت. به دلیل ویژگی های ضد زلزله بودن و مقاومت در برابر طوفان و همچنین استفاده از اتصالات فولادی ضدزنگ از نمای شیشه ای اسپایدر در ساختمان های بسیار بلند و هتل ها و فرودگاه ها استفاده می شود تا زیبایی آنها را چند برابر کند و به عنوان محافظ دیواری مورد استفاده قرار میگیرد.


قیمت نمای شیشه ای

عوامل مختلفی در قیمت نمای شیشه ای تاثیرگذار می باشند که مهم ترین این عوامل عبارتند از : نوع شیشه مورد استفاده در نما ، تعداد پنل ها، ابعاد شیشه مورد استفاده، نوع اجرای نمای شیشه ای ( اسپایدر و...)، جنس و مدل پروفیل ها و فریم های مورد استفاده و... . به طور کلی به دلیل استفاده بیشتر از پروفیل ها و اتصالات بیشتر، قیمت کرتین وال شیشه ای بیشتر و به دلیل کمتر بودن این اتصالات، قیمت نمای شیشه ای فریم لس ارزانتر می باشد.


چنانچه قصد استفاده از نمای شیشه ای در ساختمان خود را دارید می توانید با کارشناسان شرکت شیشه ترنج جهت اطلاع از قیمت نمای شیشه ای در ارتباط باشید و همچنین راهنمایی مناسبی را در خصوص نوع نما و قابلیت نصب آن روی ساختمانتان دریافت کنید.

نمای شیشه ای اسپایدر

Toranj Glass

نمای شیشه ای اسپایدر

یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت ترنج آذین تولید نمای شیشه ای ساختمان ها در انواع و اقسام مختلف می باشد. امروزه کاربرد نمای شیشه ای در ساختمان ها پیش از پیش افزایش یافته و طراحان در صدد طراحی نمای ساختمان ها با استفاده از شیشه هستند. اما نماهای شیشه ای دارای انواع مختلفی می باشد که یکی از پرطرفدارترین انواع آن که در بسیاری از نما ها دیده اید نمای شیشه ای اسپایدر می باشد.

کرتین وال شیشه ای

Toranj Glass

کرتین وال شیشه ای

با توجه به ساختار مدرنی که شیشه امروزه می تواند در ساختمان ها ایجاد نماید ، استفاده از این متریال برای نمای ساختمان ها بسیار محبوب می باشد. نمای شیشه ای جز بهترین نما ها برای ساختمان ها بشمار می رود که دارای مزایای بسیاری می باشد. اما نمای شیشه ای با توجه به پیشرفت دانش دچار تغییر و تحولاتی در ساختار شیشه و نحوه اجرا شده است که به همین دلیل امروزه شاهد انواع مختلفی از آن در نمای ساختمان ها هستیم.

نمای شیشه ای فریم لس

Toranj Glass

نمای شیشه ای فریم لس

یکی از روش های نسبتا قدیمی به منظور ایجاد نمای شیشه ای در طراحی ساختمان ها نمای شیشه ای فریم لس می باشد.نمای فریملس به نسبت کرتین وال و اسپایدر قدیمی تر است و سیستم آن به گونه ای است که قاب های آلومینیومی که فریم باریکی دور شیشه دارند و به سازه ی آهنی که از قبل طراحی و اجرا شده متصل می شوند و به نسبت سیستم کرتین وال و اسپایدر عایق حرارتی و صوتی و رطوبتی کمتری دارند.این سیستم از نما با آمدن سیستم به روز و جدید کرتین وال تقریبا منسوخ شده است اما به دلیل ارزانتر بودن این نوع نما هنوز مورد استفاده معماران قرار می گیرد.