یکی از مهم ترین وجوه خانه های امروزی چیدمان و دکوراسیون آن می باشد. امروزه با توجه توجه به دکوراسیون داخلی طراحان و معماران با استفاده از متریال های گوناگون اقدام به طراحی محیطی زیبا و دلنشین می نمایند. از جمله زیباترین هنرها برای زیبا ساختن فضای داخلی ساختمان ، هنر آینه کاری می باشد.


استفاده از آینه و آینه کاری در منازل از سالیان دور در فرهنگ ایرانی ها جای گرفته است و این مدل از دکوراسیون را در بسیاری از منازل می توان مشاهده نمود. با دگرگونی هایی که در طراحی و دکوراسیون مدرن حاصل شده است می توان گفت در بسیاری از منازل امروزه به جای استفاده از آینه های ساده ، از هنر آینه کاری بهره گرفته می شود تا در کنار کارایی زینت بخش محیط شوند.


آینه کاری چیست؟

استفاده از آینه ها در برش هایی با اشکال مختلف و چیدمان آن ها در کنار یکدیگر را آینه کاری می گویند. این چیدمان قطعات به گونه ای است که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر می توان طرح های بی نظیر و خاصی را خلق نمایند. انجام فرآیند آینه کاری با استفاده از مواد اولیه مانند شیشه رنگی یا ساده ، چسب ، گچ ، چسب سیریش و... صورت گرفته و همچنین برش هر قطعه از آینه به وسیله دستگاه مخصوص برش (دستگاه CNC) صورت می پذیرد.


تاثیر هنر آینه کاری در دکوراسیون داخلی

با توجه به این که از آینه به عنوان نماد زیبایی ، پاکی و لطافت یاد می شود ، استفاده از آن به عنوان دکوراسیون داخلی منازل و سایر اماکن می تواند طراحی محیط را بسیار زیباتر از قبل نماید. همچنین استفاده از آینه و آینه کاری در داخل منازل امروزی با توجه به این که محیط داخلی ساختمان ها کوچک تر از گذشته شده است ، سبب می گردد فضای محیط وسیع تر به چشم آمده و با توجه به انعکاس نور در آینه محیط مورد نظر نورانی تر ، دلبازتر و دلپذیر تر از قبل شود.


تمامی این نکات در کنار یکدیگر سبب می شود استفاده از هنر آینه کاری به عنوان رکن اصلی در خانه های مدرن توسط معماران و طراحان مد نظر قرار گیرد.


با توجه به این که انواع مختلفی از مدل های آینه کاری را می توان توسط دستگاه های پیشرفته ایجاد نمود ، دست طراحان برای اجرای آینه کاری بازتر از قبل بوده و می توان با هرسلیقه و بر اساس فضای مورد نر اقدام به ساخت آن نمود.

آینه کاری


انواع آینه کاری

آینه کاری امروزه در انواع مختلفی قابل انجام می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• آینه کاری سنتی یا کلاسیک

آینه کاری جورچین یا پازلی

آینه ونیزی

آینه سرویس بهداشتی

• و...


البته در هنر آینه کاری با توجه به نوع ، جنس و شکل چیدمان قطعات در کنار هم آینه به کار رفته انواع مختلفی از این هنر را می توان در فضاهای گوناگون ایجاد نمود که به نوعی زیر مجموعه انواع ذکر شده می باشد. به طور مثال آینه کاری رنگی ، آینه کاری کنسول ، آینه کاری سه بعدی و... بخشی از دیگر انواع آن محسوب می گردند.


آینه کاری مدرن چیست؟

همانطور که گفته شد آینه کاری از گذشته دور تا به امروز با شیوه های گوناگونی انجام شده است. امروزه مدل های مدرنی را می توان با استفاده از این شیوه با توجه به دکوراسیون فضا انجام داد تا همخوانی با محیط های مدرن را داشته باشد. به مرور زمان آینه کاری مدرن جای خود را به آینه کاری سنتی داده است و ایده های بسیار جذابی را می توان خلق نمود.


با توجه به برش هایی که به قطعات آینه داده می شود می توان انواع فرم و شکل ها را به روشی مدرن به آینه داد تا نتیجه مورد نظر آینه کاری مدرن شود. این مدل از آینه ها در سالن های پذیرایی ، سرویس های بهداشتی ، آشپزخانه ها ، اتاق خواب ها ، ورودی منزل و... قابل انجام می باشد.


همچنین استفاده از آینه در سقف یکی دیگر از روش های آینه کاری محسوب می شود که طرفداران خاص خود را دارد. انجام آینه کاری سقف از گذشته در کاخ ها و خانه های مجلل رسم بوده است و سبب مجلل تر شدن فضا می شود. امروزه می توان از آینه کاری سقف در سالن های پذیرایی با طرح هایی همچون لوزی ، سه بعدی ، چند ضلعی و... استفاده نمود.


از آینه کاری مدرن می توان در فضاهای دیگری همچون پشت و کناره های تلویزیون ، بالا یا اطراف شومینه و... استفاده نمود.


آینه کاری سنتی

برای ساخت این مدل از آینه کاری هنرمندان با استفاده از دست آینه ها را برش می دهند و ارزش این روش آینه کاری با توجه به اینکه توسط دست هنرمندان انجام می شود به مراتب بالاتر می باشد. معمولا قیمت آینه کاری سنتی به دلیل همین موضوع و زمان بر تر بودن آن بالاتر از سایر روش ها می باشد.


در آینه کاری سنتی معمولا قطعات آینه در برش های کوچک تری می باشند و اشکال هندسی بیشتری را در آن ها مشاهده می توان نمود که این موضوع یکی از تفاوت های این مدل با آینه کاری مدرن است.


بهترین مدل آینه کاری

اینکه هنر فرآیندی سلیقه بوده و هر فردی ممکن است دارای سلایق مختلفی باشد جای هیچ شکی نیست. اما امروزه طراحان دکوراسیون داخلی در تلاشند تا بهترین مدل آینه کاری را بر اساس سلایق و همخوانی با دکوراسیون ایجاد نمایند. از بهترین و پرطرفدار ترین انواع آینه کاری می توان به آینه کاری با طرح الماس ، نیزه ، خشتی یا لوزی ، پازلی ، چند ضلعی اشاره کرد که تمامی این مدل ها را می توان با قاب های فلزی در رنگ های گوناگون ، قاب های گچی ، چوبی و یا ساده اجرا نمود.


سخن پایانی

در پایان برای نتیجه گیری می توان گفت استفاده از هنر آینه کاری در منازل ، ادارات و دیگر محیط ها یکی از روش های زیبایی سازی محسوب می شود که می توان به وسیله آن محیط را گرم تر ، نورانی تر ، بزرگتر و زیباتر نمود. حال اینکه چه مدلی از آینه کاری برای محیط مورد نظر مناسب می باشد را می توان با طراحان و معماران داخلی در میان گذاشت تا آن ها مناسبترین انواع آینه کاری را به شما پیشنهاد دهند.


شرکت ترنج آذین با سال ها تجربه در زمینه تولید و ساخت انواع شیشه های دکوراتیو و انجام چندین پروژه آینه کاری یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه می باشد. شما می توانید جهت مشاوره و یا استعلام قیمت آینه کاری مد نظر خود با کارشناسان ما در ارتباط باشید.