یکی از ضروری ترین بحث ها در دنیای امروزی امنیت جان و مال افراد می باشد. تولید شیشه ضد گلوله یا شیشه ضد ضربه یکی از راهکارهای افزایش امنیت محسوب می شود. با پیشرفت هایی که در زمینه تولید شیشه به وجود آمده است ، امروزه می توان اقدام به تولید شیشه هایی نمود که خواص امنیتی بسیار بالایی دارند. البته این نوع شیشه با نام های دیگری همچون شیشه ضد اغتشاش نیز معرفی می گردد.


شیشه ضد ضربه چیست؟

قبل از تعریف این نوع از شیشه بایستی عملکرد شیشه های لمینت را بدانیم.زمانی که جسم سختی به شیشه برخورد میکند در اثر ضربه ی وارده ، شیشه خرد و پرتاب می شود. برای جلوگیری از ریختن و پرتاپ شدن از یک لایه طلق یا پلاستیک شفاف که به آن فیلم شیشه ضد ضربه یا PVB  می گویند استفاده می شود که با ضخامت های مختلف بین دو شیشه قرار می گیرد. طی فرآیندی با فشار 13 اتمسفر و دمای 120 درجه سلسیوس این دو شیشه به هم چسبیده می شوند و در هنگام شکست از ریختن و پرتاب شدن شیشه جلوگیری می کنند در اصطلاح به این نوع شیشه ها شیشه لمینت شده می گویند.


شیشه هایی که از چندین لایه شیشه و چندین لایه طلق ساخته شوند را شیشه ضد گلوله یا شیشه ضد ضربه می گویند که می تواند از 3 لایه 6 میل با 2 لایه طلق PVB و یا به نسبت قدرت و شتاب فشنگ اسلحه این لایه ها و ضخامت های شیشه بیشتر شود که می تواند گلوله های شلیک شده را مهار کند. هنگام شلیک شدن گلوله بر روی این شیشه به دلیل ساخت لایه لایه ای آن ، هر لایه پس از برخورد گلوله ، نیروی گلوله را کم و جذب کرده که در نهایت سبب جلوگیری عبور گلوله از شیشه می شود.


شرکت ترنج آذین با بهره گیری از کارخانه های معتبر و نیروی اجرایی ماهر مفتخر به تولید شیشه ضد گلوله در انواع مختلف و اجرای اصولی آن می باشد.


از نظر شکل و ظاهر شیشه ضد ضربه همانند دیگر شیشه های معمولی می باشد و هیچگونه فرقی در آن ها وجود ندارد. اما روند تولید شیشه ضد گلوله با سایر شیشه ها متفاوت است. بنابراین با توجه به این نکته می توان گفت قیمت شیشه ضد گلوله به مراتب بالاتر از سایر شیشه ها می باشد. برخی سودجویان به دلیل اینکه از نظر ظاهری ، شیشه ضد گلوله با دیگر شیشه ها تفاوتی ندارد با قیمت های کمتر این شیشه ها را با نام شیشه ضد ضربه به بازار عرضه می کنند که در صورت بروز هرگونه حادثه خریدار متوجه تقلب در آن ها می شود.


کاربرد شیشه ضد گلوله

از شیشه ضد گلوله می توان در مکان های خاص مانند طلا فروشی و یا صرافی ها به جهت افزایش امنیت در برابر حملات سارقان استفاده نمود. این شیشه ها با توجه به خواصی که دارند می توانند در برابر حرارت ، ضربه ، و همچنین گلوله مقاومت بالایی از خود نشان دهند. حفظ جان افراد و شخصیت های مهم یکی از مهم ترین نکات در جوامع مختلف می باشد . در اتومبیل هایی که وظیفه جابجایی افراد مهم و مشهور را دارند برای جلوگیری از هرگونه آسیب و همچنین امنیت خودرو در اثر حملات تروریستی و یا تصادفات ، از شیشه ضد گلوله یا شیشه ضد ضربه در پنجره آن ها استفاده می شود.


هنگام شلیک گلوله به شیشه ضد ضربه ، شیشه علاوه بر این که نیروی گلوله را مهار و مانع عبور آن می شود ، به دلیل خاصیت خرد نشدن ، جلوی هرگونه آسیب به سرنشینان داخل خودرو را خواهد گرفت. اتومبیل های نیروهای امنیتی ، پلیس و یا ضد اغتشاش نیز از شیشه های ضد گلوله در پنجره های اتومبیل استفاده می نمایند.

شیشه ضد گلوله


برخی ادارات و ارگان های مهم که احتمال حملات مختلف به آن ها زیاد است از شیشه ضد گلوله یا شیشه ضد اغتشاش در ساختمان های خود استفاده می کنند تا ضریب صدمه و یا آسیب به حداقل برسد.


آزمایشگاه ها و نیروگاه هایی که خطر انفجار در آن ها وجود دارند نیز می توانند برای جلوگیری از صدمات وارده در اثر شکستن شیشه از شیشه ضد ضربه استفاده نمایند.


مزایای شیشه ضد گلوله عبارتند از:

بر اساس کاربردهایی که درباره شیشه ضد ضربه معرفی شد می توان گفت این نوع شیشه ها از مزایای زیاد و بسیار مهمی برخوردار هستند که برخی از آن ها عبارتند از:

✔ مقاومت بالا در برابر اجسام سنگین ، گلوله و یا شکسته شدن با توجه به خاصیت PVB شیشه ضد ضربه

✔ عایق قدرتمندی برای جلوگیری از نفوذ گرما و صدا محسوب می شود.

✔ مقاومت در برابر زمین لرزه و مناسب برای مناطق زلزله خیز که احتمال شکستگی شیشه در اثر زمین لرزه زیاد است.

✔ جلوگیری از نفوذ اشعه های مضر خورشید به داخل محیط

✔ ظاهر یکسان با سایر شیشه ها و شفافیت شیشه ضد گلوله

✔ ضخامت های متفاوت برای استفاده در مکان های مختلف

✔ و...


ظاهر و رنگ شیشه ضد گلوله

از نظر ظاهری شیشه های ضد گلوله می بایست شفاف و همانند شیشه های معمولی باشند. البته انواع دیگری از شیشه ضد اغتشاش که رنگ آن ها سبز و یا زرد می باشد نیز تولید می شود. شیشه ضد گلوله زرد رنگ نشان از به کار بردن مواد رزینی در داخل شیشه می باشد که این ماده مناسب امنیت شیشه نبوده و به دلیل عدم استفاده از مواد جاذب انرژی به دلایل مختلف از رزین استفاده می نمایند. همچنین تولید شیشه ضد ضربه با رنگ سبز یکی دیگر از این مدل ها است که در این نوع از شیشه ها به دلیل استفاده از مواد ناخالص کیفیت کار پایین تر است و به علت وجود ناخالصی در مواد به کار رفته ، قطر شیشه معمولا بیشتر می باشد. قیمت شیشه ضد گلوله سبز رنگ عموما پایین تر از دیگر شیشه ها می باشد.


شیشه ضد گلوله در دنیا دارای دو استاندارد شناخته شده با نام های استاندارد بین المللی شیشه ضد گلوله EN:1063 (شیشه های ساختمانی) و EN:1522-1523 (برای مواردی همچون اماکن نظامی ، صرافی ، طلافروشی و...) می باشد. البته برای تست مقاومت شیشه ضد گلوله در هنگام شلیک از تست استاندارد BS EN 356 نیز استفاده می نمایند.


قیمت شیشه ضد گلوله

بر اساس ضخامت و ابعادی که مشتری نیاز دارد ، قیمت شیشه ضد گلوله می تواند افزایش یا کاهش داشته باشد. همچنین نوع متریال و فیلم ضد گلوله یا PVB به کار رفته در شیشه قیمت شیشه ضد ضربه دارای بازه های متفاوت است. چنانچه قصد سفارش و خرید شیشه ضد گلوله را داشته باشید می توانید با کارشناسان شرکت ترنج آذین در ارتباط باشید.