استفاده از آینه با مدل های گوناگون در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برای طراحان و معماران در ساختمان های امروزی برخوردار است. دلیل اهمیت آینه کاری مزایای زیاد و کاربردی آن در طراحی فضای داخلی می باشد. بنابراین امروزه طراحان با استفاده از انواع و اقسام مدل های آینه کاری می توانند به نتایج ایده آلی در دکوراسیون داخلی دست یابند و محیط مورد نظر را جذاب تر و مجلل تر از قبل نمایند.پس ذهن خود را درباره آینه که از آن در سرویس بهداشتی ، حمام و... استفاده می شود خارج کنید و با دید وسیع تری نسبت به آینه کاری و مزایای آن دقت نمایید.


بنابراین می توان نتیجه گرفت امروزه استفاده از آینه و آینه کاری فقط به عنوان وسیله ای برای مشاهده خود در آن استفاده نمی شود و می توان نقش ویژه ای را در طراحی داخلی ایفا نماید.ما در این مقاله قصد داریم اهمیت و دلایل مهمی که می توان با استفاده از آینه کاری از آن ها بهره برد را به طور مختصر و عامیانه برای شما عزیزان معرفی نماییم.


1.استفاده از آینه کاری در دکوراسیون داخلی به جهت افزایش روشنایی

یکی از کاربردهای و مزایای آینه که جز خواص آن به شمار می رود ، انعکاس نور می باشد. میزان نور طبیعی وارد شده به داخل ساختمان یکی از ارکان مهمی است که می تواند جز دلایل برتری آن نسبت به دیگر ساختمان ها به حساب آید. با توجه به قرارگیری و موقعیت ساختمان بر اساس تابش نور خورشید ، هرچه نور بیشتری به داخل ساختمان وارد شود فضای داخلی روشن تر و استفاده از نور مصنوعی مانن لامپ ها کمتر می شود.


حال در برخی از ساختمان ها که به دلایل مختلف میزان ورود نور در فضای داخلی کم است می توان با استفاده از آینه کاری در موقعیت مناسب این ایراد را برطرف و فضا را به میزان قابل توجهی روشن تر نمود. هنگام تابیده شدن نور بر روی آینه و انعکاس آن به داخل اتاق سبب افزایش روشنایی طبیعی محیط می شود که این موضوع یکی از بهترین دلایل برای انجام آینه کاری در ساختمان می باشد. این کار سبب جلوگیری از دلگیر شدن محیط و کاهش مصرف انرژی می شود.


2.محیط به وسیله آینه کاری بزرگتر به نظر می رسد.

آینه و آینه کاری می تواند به عنوان یک جادوگر در منزل ایفای نقش نماید. یک طراح و معمار با جا نمایی مناسب آینه در فضا می تواند بر اساس خطای دیدی که آینه ایجاد می نماید فضا را وسیع تر و دلباز تر از قبل نمایش دهد. ساختمان هایی با محیط های کوچک و یا نقص هایی که در طراحی دارند مانند سقف های کوتاه یا شکستگی ها و قناصی ها در فضای تقسیم بندی محیط به منظور رفع این نقوص می توانند از آینه کاری استفاده نمایند. این کار سبب بزرگ نشان دادن محیط ، گرم تر و دلنشین شدن فضا و همچنین کم تر نشان داده شدن نواقص طراحی می شود.


استفاده از آینه کاری در محیط هایی همچون راهروها ، کمد های دیواری اتاق ها و... می تواند سبب افزایش فضا شود.

آینه کاری


3.ایجاد نقطه کانونی در محیط

ممکن است در فضای مورد نظر شما به دلیل عدم استفاده از گچ بری های مناسب و یا نبود شومینه و... نیاز به وجود یک وسیله ای باشد تا نقطه کانونی مناسبی را در فضا ایجاد نماید. در این زمان آینه کاری می تواند به کمک طراحان بیاید تا با استفاده از آن در اتاق منجر به افزایش و تقویت دید در محیط شود. انجام آینه کاری در فضای ایده آل می تواند به عنوان یک هنر تزیینی مانند قاب عکس یا تابلوی نقاشی و... عمل نموده و یکنواختی محیط را از بین ببرد.


4. قرار گیری آینه در زاویه مناسبی با پنجره

آینه در شرایطی خاص چنانچه با زاویه ای مناسب با پنجره قرار گیرد ، خود می تواند مانن یک پنجره عمل کرده و انعکاس تصویر پنجره در آن سبب احساس وجود یک پنجره دیگر می شود. بهترین نوع پنجره و آینه کاری در کنار آن برای ایجاد این دید ، استفاده از پنجره های با قاب های یکسان با قاب آینه می باشد.


بنابراین می توان گفت نحوه استفاده صحیح از آینه کاری که می بایست به دست طراحان دکوراسیون داخلی انجام گیرد می تواند در محیط شما جادو نماید و جلوه دیگری به محیط مورد نظر دهد.


5.استفاده از آینه در کنار نور های مصنوعی

منابع نوری مصنوعی نیز همانند نور طبیعی با منعکس شدن در داخل آینه می توانند روشنایی محیط را افزایش دهند. با استفاده از آینه کاری و بهره گیری از یک منبع نور مصنوعی در جلوی آن ، نور بر روی سطح آینه منعکس و محیط روشن تر از قبل خواهد شد.


6.استفاده از آینه کاری با مدل های گوناگون

در موارد قبل بیشتر درباره خاصیت آینه صحبت شد اما باید گفت فریم ، قاب بندی و نحوه چیدمان آینه نیز می تواند در دکوراسیون داخلی اهمیت بسزایی داشته باشد. بنابراین یک طراح دکوراسیون با  بررسی محیط می تواند آینه کاری های مختلفی را پیاده سازه نموده تا علاوه بر هماهنگی با محیط ، زیبایی و جلوه چند برابری به فضای مورد نظر دهد. پس دلیلی بر این نیست که آینه کاری حتما می بایست کاربردی و برای مشاهده خود در آن استفاده شود. می توان آینه کاری جورچین یا پازلی و یا استفاده از آینه ونیزی با قاب ها و فریم ها منحصر به فردش و همچنین سایر مدل های آینه کاری را متناسب با محیط انجام داد.


امروزه از آینه کاری می توان در تمام محیط های داخلی یک ساختمان اعم از ساختمان اداری یا مسکونی برای افزایش زیبایی بصری محیط و همچنین کاربرد های دیگر آن استفاده نمود. اما نکته مهمی که پیش از انجام آینه کاری می بایست مد نظر قرار داد نحوه محل استفاده از آن ها می باشد تا علاوه بر افزایش زیبایی کارایی مناسبی را به همراه داشته باشد.


در پایان شما می توانید جهت مشاوره در زمینه نحوه آینه کاری ، انواع مدل های آن و یا قیمت آینه کاری با کارشناسان شرکت ترنج آذین در ارتباط باشید.