لغت پارتیشن به معنای جدا کننده و تقسیم کننده می باشد و همانطور که از نام آن پیداست کارکرد پارتیشن ها جداسازی بخشی از فضای اتاق یا هر قسمت دیگر از منازل می باشد. با استفاده از پارتیشن ها می توان از فضاهای بزرگ به صورت بهینه استفاده کرد و با تقسیم بندی آن می تواند در هر بخش عملکرد متفاوتی صورت گیرد. از انواع پارتیشن ها علاوه بر ساختمان های مسکونی می توان در بخش های مختلف ادارات و مکان های تجاری نیز استفاده کرد و فضاهای کاربردی آنها را افزایش داد. معمولا همه افراد با شنیدن پارتیشن به یاد پارتیشن های اداری شیشه ای با قاب آلومینیومی که در فیلم های خارجی دیده اند، می افتند. به طور کلی هر سازه ای که بتواند فضای بزرگی را به چند بخش تقسیم کند پارتیشن نام دارد؛ پارتیشن ها جزء اصلی ساختمان نیستند و می توانند هر زمانی به آن اضافه شوند.


پارتیشن شیشه ای مات

انواع پارتیشن ها

مهمترین گروه بندی پارتیشن ها جدای از جنس و کارکردشان، ثابت یا متحرک بودن آنها می باشند. پارتیشن های ثابت به زمین یا دیوارهای جانبی پیچ می شوند و پارتیشن های متحرک به راحتی قابل جابجا کردن هستند. دسته بندی بعدی پارتیشن ها به نوع کاربرد آنها بستگی دارد که برای جداسازی یا تزئین استفاده می شوند، پارتیشن های جدا کننده معمولا در ادارات و پارتیشن های دکوراتیو در منازل استفاده می شوند. اما پارتیشن بر اساس متریال ساخت نیز تقسیم بندی می شود که بر اساس جنس ماده بکار رفته در ساخت نامگذاری شده اند؛ این دسته بندی بسیار متنوع بوده و عبارتند از:

✔ پارتیشن شیشه ای

✔ پارتیشن چوبی (MDF)

✔ پارتیشن چوب و شیشه

✔ پارتیشن چوب و فلز

✔ پارتیشن شیشه و فلز


پارتیشن شیشه ای

ماده بکار رفته در ساخت این پارتیشن ها تنها شیشه بوده که امکان استفاده از انواع شیشه ها برای تولید آن وجود دارد. پارتیشن های شیشه ای معمولا در دفاتر و شرکت ها برای تشکیل اتاق های جلسه یا جداسازی فضای کاری هر کارمند به کار گرفته می شوند. برخلاف پارتیشن های قدیمی که معمولا از جنس چوب بود و به دلیل جلوگیری از ورود نور فضای جدا شده را بسیار کوچک تر نشان میداد، پارتیشن های شیشه ای با قابلیت عبور نور فضای روشن تر و بزرگتری را ارائه می کنند. همچنین از دیگر مزایای مهم این نوع از پارتیشن ها طراحی منحصر به فرد و مدرن، قابلیت تولید در هر طرح و سایز و نصب بسیار سریع آنها می باشد. امکان تولید پارتیشن های شیشه ای با انواع شیشه های دکوراتیو نیز می تواند بر زیبایی آن بیافزاید و جلوه خاصی که مد نظرتان است را به محیط بدهد.

پارتیشن های شیشه ای در دو نوع فریم دار و فریم لس تولید می شوند که نوع فریم دار آن با ترکیبی از جنس های مختلف به خصوص آلومینیوم تولید می شود. علاوه بر این تقسیم بندی پارتیشن شیشه ای از نظر جنس شیشه بکار گرفته شده نیز به انواع مختلف شیشه دوجداره، شیشه سکوریت، شیشه مات، شیشه رنگی و شیشه هوشمند تقسیم می شوند.


پارتیشن شیشه ای مات

پارتیشن شیشه ای مات برای محدود کردن دید به داخل پارتیشن استفاده می شود و به دو صورت تولید می شوند، شیشه های تمام مات در محیط پارتیشن و استفاده از شیشه های مات و شفاف به صورت طرح های ترکیبی. با وجود تکنولوژی تولید شیشه خم، امکان ساخت پارتیشن های شیشه ای مات به اشکالی غیر از چند ضلعی ها مانند دایره و نیم دایره نیز بوجود آمده است. نوع دیگری از پارتیشن های شیشه ای مات هستند که به عنوان پارتیشن شیشه ای هوشمند شناخته می شوند، به دلیل تکنولوژی استفاده شده در این شیشه ها به این صورت است که توسط یک دکمه می تواند از مات به شفاف یا برعکس تبدیل شود.


پارتیشن شیشه ای مات


پارتیشن شیشه ای مات توسط شیشه های سندبلاست، شیشه مشجر یا شیشه های رنگی تولید می شود که همه این موارد میزان دید به داخل پارتیشن و دید از داخل به بیرون را محدود می کند. پارتیشن شیشه ای مات می تواند میزان نور وارد شده به داخل را نیز تا حدود کمی محدود کند اما هنوز هم به اندازه پارتیشن های چوبی فضا را تاریک نمی کند. همچنین امکان ایجاد طرح های دلخواه بر روی شیشه های سندبلاست پارتیشن ها نیز وجود دارد و این نوع شیشه ها در انواع رنگی نیز وجود دارند. نوع دیگری از شیشه نیز برای استفاده در پارتیشن شیشه ای وجود دارد که ساتینا نام دارد؛ این شیشه ها در عین زیبایی مات هستند و امکان ایجاد حریم شخصی را حتی با وجود عبور نور فراهم می کنند. در واقع شیشه های ساتینا به طور ذاتی مات هستند و مانند سندبلاست تنها سطح آنها مات نمی شود، درنتیجه سطحی صاف دارند که به راحتی تمیز می شود.


مزایای پارتیشن شیشه ای مات

استفاده از پارتیشن شیشه ای مات معمولا در ادارات و شرکت ها متداول تر می باشد، اما کاربردهای آن تنها به این گزینه ها محدود نمی شود. به عنوان مثال یکی از کاربردهای نسبتاً پرطرفدار پارتیشن شیشه ای مات در حمام و کابین دوش منازل یا هتل ها می باشد. این گزینه مزایای زیادی از جمله کاهش فضای اشغالی سرویس بهداشتی، دکوراسیون مدرن محیط حمام، جلوگیری از ریزش آب به قسمت های دیگر و نظافت راحت را به همراه دارد.

همانطور که گفته شد این نوع پارتیشن ها دید به فضای داخلی را بسیار محدود می کنند، در نتیجه حریم شخصی در محیطی مانند محل کار بیشتر حفظ می شود و در نتیجه سلامت ذهنی کارمندان نیز افزایش می یابد. در پارتیشن شیشه ای مات ورود نور نیز تا حدودی کاهش می یابد و در صورتی که در محیط اداری نیاز به برگزاری کنفرانس و استفاده از ویدئو پروژکتور باشد، این گزینه بسیار کمک کننده خواهد بود. مزیت دیگر استفاده از پارتیشن شیشه ای مات در برگزاری جلسات کاری و نیاز به آرامش و سکوت می باشد که برای این منظور پارتیشن شیشه ای دوجداره بهترین انتخاب است زیرا این نوع شیشه ها از ورود صدا هم به داخل پارتیشن هم جلوگیری می کنند.