یکی از انواع شیشه های پر مصرف در صنایع ساختمانی شیشه سکوریت می باشد که به نام های شیشه نشکن یا شیشه میرال نیز معروف است. تفاوت شیشه سکوریت و شیشه آنیل یا سایر انواع شیشه در ظاهر اولیه به چشم نمی آید و ظاهر یکسان و شفافی دارند، اما نحوه ساخت آن ها به جهت نیاز استحکام و مقاومت بیشتر با سایر شیشه ها متفاوت است. از زیر مجموعه های این نوع شیشه، شیشه سکوریت جامبو سایز یا شیشه جامبو می باشد که دارای سایزهای بسیار بزرگ بوده و در مکان های خاصی مانند ویترین فروشگاه ها و نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در دنیای امروز شیشه در بسیاری از بخش های ساختمان ها، معماری و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد، دلایل بسیاری مانند وزن کمتر نسبت به مصالح دیگر، تنوع فراوان، زیبایی، نصب آسان و امکان تولید انواع طرح های سفارشی باعث این کاربرد فراوان شده است. می توان از انواع شیشه ها در قسمت های مختلف منازل مانند درها، بالکن، سقف، کابین دوش، سقف و نورگیر استفاده کرد که علاوه بخشیدن زیبایی و مدرنیته، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از ورود صدا و گرد و غبار می شوند.


شیشه سکوریت جامبو سایز یا شیشه جام چیست؟

شیشه ها با ابعاد بسیار بزرگ که یکپارچه هستند از مهم ترین وجوه زیبایی در معماری ساختمان ها به شمار می روند، شیشه سکوریت جامبو سایز یکی از انواع شیشه هاست که با استفاده از آن می توان نمای مورد نظر خود را در ابعاد بسیار بزرگ با آن پوشاند تا جلوه ی بسیار زیبا و شکیلی به محل مورد نظر داد. معمولا درب ها و پنجره ها دارای سایزهای استاندارد و مشخصی هستند و به همین دلیل شیشه های ساخته شده برای این قسمت ها نیز اندازه ثابتی دارند که باعث نصب راحت، دوام بیشتر و کاهش مصرف انرژی می شود. به طور کلی شیشه ها باید مطابق با قوانین شهرداری و استانداردهای ملی ساختمان ها و برای تامین ایمنی آنها ساخته شوند، اما در صورتی که شیشه ها در ابعاد بزرگ و خارج از استاندارد تولید شوند به نام شیشه جامبو سایز یا شیشه جام شناخته می شود.

با گسترش تکنولوژی و تولید شیشه سکوریت در اندازه های بالاتر از ابعاد استاندارد که به شیشه های جامبو سایز یا ابعاد ویژه نام گرفتند، می توان ویترین فروشگاه ها و مغازه ها را با حداکثر ابعاد قابل اجرا طراحی، تولید و اجرا کرد زیرا که استفاده از این شیشه ها نمایی زیبا و بیشترین دید را از فضای  فروشگاه به مخاطبان ازائه می کند. ابعاد شیشه سکوریت بر اساس استفاده و کاربرد آن ها کاملا متغیر می باشد، از شیشه سکوریت دودبند که در درب های پله فرار ساختمان ها استفاده می شود، می تواند در ابعاد کوچکتری تولید شود تا شیشه سکوریت جامبو سایز برای ویترین فروشگاه ها که قطعات بسیار بزرگتری دارند. تولید و حمل شیشه جام ، به دلیل سایز بزرگش دارای دشواری فراوانی بوده و نیاز به دستگاه ها و خودروهای مخصوصی می باشد تا از شکستن آن جلوگیری شود. شیشه جامبو علاوه بر نوع ساده به صورت مشجر نیز تولید می شود و برای قسمت هایی که قصد استفاده از نور طبیعی بیرون را دارند اما نیاز به محدود کردن دید به داخل باشد، کاربرد دارد. بر اساس گزارش ها، چیزی بیش از 90 درصد کل شیشه های تولیدی در جهان از نوع شیشه جام می باشد که مهمترین اجزای تشکیل دهنده آن اکسید سیلیسیوم، اکسید کلسیم و اکسید سدیم هستند.


شیشه جامبو سایز


چرا شیشه سکوریت در ابعاد ویژه تولید می شود؟

اندازه بزرگ شیشه جامبو نیاز به ایمنی بیشتری دارد که همین امر باعث ساخت شیشه جام از جنس شیشه سکوریت می شود تا مقاومت بالایی داشته باشد. سایز بزرگ این شیشه ها باعث می شود تا بیشتر ریسک ورود فشار و ضربه وجود داشته باشد، به همین دلیل شیشه جام سکوریت تقاضای بیشتری داشته و توسط بسیاری از کارخانه های تولید می شود. شیشه جامبو از جنس شیشه های خام و فلوت نیز تولید می شود، اما به دلیل استحکام کم و احتمال شکستن زیاد، این موارد کاربردی نداشته و به ندرت ساخته می شوند. ضخامت استاندارد شیشه جامبو سکوریت بین 4 تا 10 میلیمتر و اندازه آن می تواند حداکثر 4100 در 2440 میلیمتر باشد.


نحوه تولید شیشه های جامبو سایز

در روند تولید شیشه جامبو سکوریت، دما در کوره تا 700 درجه بالا رفته و سپس هوای سرد به یکباره به آن دمیده می شود (شوک دمایی) که باعث سرد شدن سریع تر لایه های بیرونی نسبت به لایه های درونی می شود؛ این فرآیند استحکام شیشه ها را تا حدود 6 برابر شیشه های معمولی افزایش می دهد. همچنین زمانی که شیشه سکوریت بر اثر ضربه بسیار شدید بشکند به تکه های بسیار ریز و بدون گوشه های تیز (لبه هایی گرد) تبدیل می شود که خطر جراحت وجود نداشته و نمی توانند به انسان آسیب وارد کنند. پس امنیت اولین مزیت بزرگ استفاده از شیشه جام سکوریت می باشد، دومین مزیت آن زیبایی و ایجاد نمای یک دست و چشم نواز از فضای روبرو در ساختمان هایی با ارتفاع زیاد یا از آسمان (استفاده به عنوان سقف) در مراکز تفریحی و تجاری می باشد.

کوره های تولید شیشه جامبو سایز در دو نوع عمودی و افقی وجود دارند که هر کدام روند کار مختص به خود را دارند و اندازه مشخصی از شیشه را تولید می کنند. البته شیشه جام هایی که در کوره عمودی تولید می شود به دلیل ورود فشار و حرارت از تمام نقاط، در مقابل شکستن مقاومت بیشتری خواهند داشت. نکته مهمی که می بایست درباره برش های شیشه سکوریت جامبو در نظر گرفت این است که پیش از فرآیند سکوریت کردن و وارد کردن شیشه در کوره جهت حرارت دیدن می بایست ابعاد آن مشخص و برش داده شود؛ پس از انجام سکوریت کردن شیشه ، برش و یا هر کار دیگری بر روی شیشه ممکن است سبب شکستن و خرد شدن آن شود.


شیشه جام


حمل و نقل شیشه های جام

شیشه در حالت عادی خود بسیار شکننده می باشد و قطعاً اگر ابعاد آن بزرگ باشد حمل و نقل و جابجا کردن آن به دلیل ریسک بالاتر نیازمند تخصص و مهارت خاصی می باشد. شیشه سکوریت جامبو سایز بدلیل اندازه و ابعاد بسیار بزرگ دارای مشکلاتی در حمل و نقل و نصب است که پیش از انجام تغییر مکان می بایست محاسبات لازم را برای این کار در نظر گرفته شود. به همین جهت چنانچه قصد سفارش شیشه جام یا ابعاد ویژه را دارید می بایست با کارشناسان ما در این زمینه مشورت کرده تا بهترین راهکار را جهت خرید شیشه سکوریت جامبو سایز به شما ارائه دهند.

یکی از مولفه های مهم شیشه سکوریت جامبو سایز لمینت کردن آن ها جهت مقاومت بالاتر به دلیل ابعاد بزرگتر است که این ویژگی باعث سنگین تر شدن وزن نهایی شیشه می شود. بنابراین حمل و نقل شیشه لمینت جامبو سایز می بایست به وسیله جرثقیل های مخصوص صورت گیرد.


مزایای شیشه سکوریت جامبو

شیشه سکوریت از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به سایر شیشه ها برخوردار بوده که این خاصیت سبب می شود در مکان های خاصی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مزایای شیشه سکوریت در سایز جامبو، مقاومت بالا در برابر حرارت ( مقاوم تا دمای 300 درجه سانتیگراد) و مقاومت بالا در برابر سرما ( مقاوم تا دمای 80- درجه سانتی گراد) می باشد. همچنین شیشه های سکوریت جامبو در هنگام شکستن به قطعات بسیار ریز تبدیل می شوند که میزان خطر آسیب رساندن را در برابر سایر شیشه ها به حداقل می رساند. این ویژگی ها سبب می شود که شیشه سکوریت جام در فضاهای پر تردد و فضای باز که احتمال خطرات طبیعی و غیر طبیعی زیاد است مورد استفاده قرار گیرد،عموما ضخامت شیشه نشکن همانند شیشه های معمولی می باشد اما در مکان های خاص می توان از انواع شیشه های جامبو سایز با ضخامت بیشتر استفاده نمود. جنس سکوریت این شیشه ها باعث جلوگیری از خطر شکستن آنها می شود و به راحتی می توانند در قسمت های بیرونی و حتی در سقف های شیشه ای نیز استفاده شوند.


شیشه سکوریت جامبو سایز در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

همانطور که گفته شد به دلیل خطرپذیرتر بودن شیشه جام و نیاز به ایمنی بالا، جنس این شیشه ها از شیشه سکوریت می باشد. با وجود ایمنی بالای این نوع شیشه ها می توان آنها را در هر مکانی مورد استفاده قرار داد، البته معمولا برای مواردی که نیاز به دید کامل به بیرون باشد و با توجه به سلیقه افراد از آن استفاده می کنند. البته در نظر داشته باشید که پس از انتخاب محل شیشه جام، باید از نظر یک کارشناس، مناسب بودن این محل بررسی شود و همچنین نصب شیشه های جامبو سایز به دلیل ابعاد و وزن بالا نیز باید توسط متخصصین این امر انجام شود تا امنیت استفاده از آن تضمین شود.


شیشه سکوریت جامبو


•   شیشه جامبو برای نمای شیشه ای و کرتین وال

نماهای شیشه ای به طور فزاینده ای خطوط افق شهری امروزی را شکل می دهند، شیشه های جامبو سایز به عنوان بخشی از ساختار نما و کرتین وال شیشه ای، با مزایای بی شمار و زیبایی چشمگیری که دارد یک ماده ایده آل می باشد.

•   شیشه جام در مراکز تجاری و ویترین فروشگاه ها

شیشه جام با خاصیت ضد انعکاس ویژه راه حلی نوآورانه برای ایجاد ویترین فروشگاه ها ارائه می دهد. همچنین در ترکیب با شیشه لمینت و سایر شیشه های ایمنی، ویترین فروشگاه شما تحت هر شرایطی ایمن خواهد بود.

•   شیشه جامبو سایز در تولید پنجره ها

پنجره شیشه ای نه تنها می تواند نور طبیعی روز را عبور دهد، بلکه با وجود شیشه کنترل خورشیدی و یا شیشه عایق حرارت مزایای بیشتری را فراهم می کند، همچنین استفاده از شیشه سکوریت جامبو سایز برای پنجره ها ایمنی در برابر ضربه و محافظت بیشتری در برابر سر و صدای اطراف هم فراهم می کند.


با توجه به این که در مراکزی که به آن ها اشاره شد میزان ابعاد و اندازه شیشه بسیار بزرگتر بوده و رفت و آمد و احتمال وقوع حادثه بیشتر است، استفاده از شیشه سکوریت مناسب ترین راه جهت افزایش امنیت و همچنین حفظ زیبایی ساختمان می باشد. شیشه های جامبو همچنین در ساخت گالری های نمایشگاهی، نرده های شیشه ای در سایز بزرگ، ساخت ساختمان های اداری و سایر سازه هایی که نیاز به تاسیسات تمام شیشه ای در مقیاس بزرگ دارند، استفاده می شود. همچنین با استفاده از ویژگی هایی همچون شیشه های دکوراتیو، مات یا لمینت کردن می توان آنها را سفارشی در سایز و طرح مورد نظر تهیه کرد.


قیمت شیشه سکوریت جامبو سایز

با توجه به اینکه روند تولید شیشه سکوریت نسبت به سایر شیشه ها متفاوت و سخت تر است قیمت شیشه سکوریت بالاتر از شیشه های معمولی می باشد؛ این موضوع درباره شیشه سکوریت جام نیز صدق می کند. صرف هزینه بیشتر در خرید شیشه سکوریت جانبو مزایایی را به همراه دارد که در طول زمان و با مقاومت بالا و دوام طولانی این نوع شیشه ها نسبت به انواع دیگر، گزینه مقرون به صرفه ای خواهد بود. چنانچه قصد اطلاع از قیمت شیشه سکوریت جامبو سایز یا دیگر انواع شیشه نشکن را دارید می توانید با شرکت سازه های شیشه ای ترنج آذین در ارتباط باشید.


شرکت شیشه ترنج تولید کننده انواع سازه های شیشه ای با 45 سال سابقه در این زمینه بهترین مرکز جهت خرید شیشه سکوریت جامبو و یا سایر محصولات مشابه می باشد.